Hvad går galt i mit dødløft ?


BrainRoid
 Share

Recommended Posts

Når jeg dødløfter, så sætter smerten sig liiiige nederst i lænden, og jeg har pr. bitter erfaring fundet ud af at det ihvertfald ikke _udelukkende_ er doms.. :( ..

Jeg har spejl til rådighed, så jeg kan se mig selv i profil når jeg løfter, og jeg synes altså jeg har en meget god stil.. men måske 'svajer' jeg lidt lige ved lænden ! Er dette dybt fy-fy ?

Link to comment
Share on other sites

et svej i lænden kan nu være lige så farligt som at runde lænden... det er bare den anden skide af bruskskiverne der bliver trykket....prøv så vidt muligt at holde lænden strakt...ikke bukke hverken den ene eller den anden vej...det sikrer at der er lige tryk over hele bruskskiven..og dermed er chancen for at en smutter..eller bliver trykket flad mindre....og dermed sikkert også dine smerter mindre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk enig med Tenace. Man kan godt ekstendere for meget i startpositionen. Det er ikke meningen at man skal have et overdrevet svej. Min gamle træningsmakker havde konstant problemer med hans lænd. Han havde i mine øjne en ganske glimrende teknik i dødløft, så jeg kunne ikke se hvad problemet var. Han begyndte så at gå til fysioterapeut, hvor han fik ham til at chekke hans teknik ud. Fysioterapeuten mente at han hyperekstenderede hans lænd for meget i startpositionen, og efter en periode med et mindre udtalt svej, så forsvandt smerterne. Så man kan altså godt sveje FOR meget. Generelt er det bedst at lænden holdes strakt, så den hverken svejer eller runder for meget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også eing i at man rygmæssigt bør man holde lænden i neutralt svaj igennem hele løftet. Vær opmærksom på at hvis hyperextensionen ikke kommer som produkt at af du med vilje hyperexendere lænden, kan det være et stabilitetsproblem, således at du ikke er istand til at stabilisere lænden under hele løftet. Det er meget udbredt og jeg ser det ofte, næsten lige så ofte som det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

...prøv så vidt muligt at holde lænden strakt...ikke bukke hverken den ene eller den anden vej...det sikrer at der er lige tryk over hele bruskskiven..

Ikke enig!! Hvis du ser på en "naturlig" ryg i opretstående, så er der et svaj af varierende størrelse, alt efter hvem man er..

Hvis svajet rettes ud, har man allerede inden man begynder at løfte, et forøget pres bagtil i discus..

Det samme gør sig naturligvis gældende ved for stor svaj, her blot fortil.. Og i den situation vil flektion faktisk hjælpe.....

Trykket er kun lige når der er et let svaj! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share