Ømhed efter træning


blanco
 Share

Recommended Posts

Håber i vil hjælpe mig eller dele ud med jeres erfaringer omhandlende smerter i musklerne. Når jeg har styrketrænet kommer hjem og er totalt smadret går det sådan set fint nok, men.... Når jetg vågner om morgenen dagen efter er det jævnligt med stærke smerter i den muskelgruppe jeg trænede foregående dag. Please hjælp mig og fortæl mig hvad problemet kan være eller er det bare sådan? I så fald må jeg jo bide det i mig og prøve på at leve med det. Eksempelvis gør det stadigvæk ondt at spænde brystmuskulaturen ( :( ), selvom det var i lørdags jeg trænede den. Hvorfor?

på forhånd tak for hjælpen :rolleyes:

mvh en MOL-bruger i smerte

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Du oplever det man kalder DOMS, eller Delayed Onset Muscle Soreness. Det er ganske normalt at man oplever det i respons på hård træning. Du bør dog være opmærksom på om det er noget du oplever hver ENESTE gang. Hvis det er tilfældet, så kan det være at du træner for hårdt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du bør dog være opmærksom på om det er noget du oplever hver ENESTE gang.

tja stort set hver gang <_< . Kan det give nogen mén på længere sigt? Eller er det totalt ufarligt bortset fra den irriterende smerte????

Ville være rart hvis det er noget du kan sige mere om :rolleyes:

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede med at træne fik jeg ikke nok protein og jeg kunne gå i op til en uge (når det var slemt) og være øm, men med 2-2,5g protein og massere af mad så bliver perioden med doms væsentlig mindre.

Om det er skadeligt, tvivler jeg på bare du ikke altid træner med ømme muskler da dette kan føre til overbelastning af kroppen = pause i træning :(

Link to comment
Share on other sites

hvis du har trænet seriøst i 3 måneder skulle du helst ikke opleve DOMS

Reelt har jeg trænet siden September sidste år altså er jeg netop gået ind i sjette måned, men til gengæld har jeg holdt mange pauser. Faktisk er det først nu jeg har valgt at begynde på at træne seriøst og langt mere målrettet.... Meen jeg kan jo altid se tiden an :unsure:

Men jeg er kun 15 år og det ville jo være aaalt for tidligt at begynde at ødelægge sin krop, så jeg er lidt nervøs..... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Blanco, du kan slappe fuldstændig af. DOMS er ikke noget du skal bekymre dig om, det er en naturlig del af det at træne med vægte. Det er dog med henblik på kontinuerlig fremgang ikke anbefalelsesværdigt at man er øm konstant. Risikoen for overtræning stiger, hvis man altid er øm. Så prøv at skrue ned for blusset på nogen dage. Tag færre sæt og mindre vægt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Du kan roligt køre på, for hvis du har holdt mange pauser hele tiden, har kroppen ikke nået at vænne sig til den belastning den udsættes for under træning. Jeg startede med at træne som 17-årig og holdt også flere længere pauser dengang - og som følge deraf DOMS konstant. Men nu hvor jeg har trænet meget seriøst i 8 måneder har jeg ikke oplevet DOMS i meget lang tid. Lige så snart træningen bliver regelmæssig vil DOMS'en forsvinde.

En lille note: Sørg for aldirg at træne samme muskelgruppe to dage i træk, da dette i sidste ende kan føre til overbelastning og dermed skader!! Og tro mig - DET er irriterende!!

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

2-2,5g protein?? Pr kg kropsvægt? Det er jo ret meget. Hvordan får jeg så meget indenbords uden at ty til pulver (hvilket jeg IKKE vil) el.lign.?

Det er nu ikke så svært at indtage så meget. Lad os sige du vejer 75 kg. Så skal du minimum indtage 150 gram protein pr. dag. Når man træner med vægte, så er det anbefalelsesværdigt at man spiser mindst 5 måltider dagligt, hvis man vil have det maksimale ud af sin træning. Det svarer til 30 gram protein pr. måltid. Det er ikke voldsomt meget. Bare det at drikke ½ liter mælk til sin mad giver 17 gram protein.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

blanco jeg giver dig ret at det sikkert er svært for mennesker på 100kg++ for de skal have 200g protein og samtidig ikke flere kcal end os andre (ikke så mange ihvertfald). Som TJ skrev så drik mælk og massere af det, og så sørg for at få noget at spise når du er sulten, hvis bare der er lidt kød i det så skal du nok få de proteiner du skal bruge.

Link to comment
Share on other sites

Hvad kan i anbefale som er specielt proteinholdigt?

Der er mange fødevarer som indeholder rimelige mængder protein. Som du selv nævner, så er tun meget proteinrigt. Mange mælkeprodukter er også gode.

Prøv at stikke snuden ind i køleskabet eller skabet med mad, og læs nogle varedeklarationer. Det giver dig en god ide om, hvilke produkter der generelt er proteinholdige.

Link to comment
Share on other sites

Udstrækning forhindre IKKE DOMS i at opstå. DOMS opstår på baggrund af de mikrooverrivninger der sker i respons på træning. Det er iøvrigt disse mikrooverrivninger som spiller en væsentlig rolle i hypertrofi responset. Mener faktisk at der findes undersøgelser som viser at udstrækning kan FORVÆRRE graden af DOMS.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J >> Du postede engang nogle link til en masse undersøgelser, som underbyggede teorien om at udstrækning ikke forhindre DOMS. Kunne du ikke linke til dem igen - jeg står og skal bruge dem i en diskussion :)

Link to comment
Share on other sites

Udstrækning forhindre IKKE DOMS i at opstå. DOMS opstår på baggrund af de mikrooverrivninger der sker i respons på træning. Det er iøvrigt disse mikrooverrivninger som spiller en væsentlig rolle i hypertrofi responset. Mener faktisk at der findes undersøgelser som viser at udstrækning kan FORVÆRRE graden af DOMS.

Thomas

Det er rigtigt, der er ikke nogle beviser for at udstrækning afhjælper DOMS.. Der er dog flere som mener at de HAR mindre DOMS hvis de strækker ud eks.vis efter løb.

Dog bruger man i terapien udspænding, idet teorien er, at via udspænding kan "ensrette" fibrene som måtte være beskadiget ved træning..

(Se f.eks P. Magnussons meget omdiskuterede artikel..)

Link to comment
Share on other sites

Stræk ud og tag et varmt bad efter træning... hvis du ikke strækker ud er det jo klart...

Har faktisk også hørt udstrækning IKKE skulle hjælpe. Har i øvrigt for nyligt læst at det snarere var tværtimod!

Eftersom træning går ud på at "irritere" musklen med microoverrivningerne, og derved tvinge musklen til "at bygge stærkere (=større) op" til en anden gang den vil blive udsat for samme belastning. I stedet udsætter man blot musklen for en endnu større belastning end sidst og så kan musklen værre nød til at vokse sig endnu større, stærkere

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share