Øget muskelmasse og øget kondital?


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der har erfaringer med at øge deres kondital under bulk?

Er det helt umuligt? Jeg forestiller mig at jeg vil gå efter cirka at ramme 300g-500g vægtøgning per uge samtidig med at jeg forsøger at forbedre mit kondital.

Jeg forestiller mig noget tabata på concept 2 for at holde antal forbrændte kalorier nede samtidig med at jeg får noget 'bang for the buck'.

Hvad siger folk til det?

Link to comment
Share on other sites

Afhænger 100% af dit udgangspunkt. Du kan formentligt uden problemer øge din maksimale iltoptagelse, men hvorvidt det er tilstrækkeligt i forhold til din stigning i kropsvægt og herved giver et højere kondital er svært at vurdere. Personligt forestiller jeg mig at det bliver ret svært... Men antaget at du skal smide det overskydende fedt (der uundgåeligt følger et ugentlig vægtøgning på op mod 500g) på et tidspunkt vil du jo i sidste ende have et højere kondital (antaget at du bibeholder din Vo2 øgning)..

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har erfaringer med at øge deres kondital under bulk?

Er det helt umuligt? Jeg forestiller mig at jeg vil gå efter cirka at ramme 300g-500g vægtøgning per uge samtidig med at jeg forsøger at forbedre mit kondital.

Jeg forestiller mig noget tabata på concept 2 for at holde antal forbrændte kalorier nede samtidig med at jeg får noget 'bang for the buck'.

Hvad siger folk til det?

Hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Jeg vejer omkring 96kg lige pt. Næste år spiller vi i 2. division og her begynder nogle af holdene at have nogle store centere fra udlandet. Dem vil jeg gerne kunne matche... så derfor vil jeg gerne være stærkere og tungere. Samtidig vil jeg gerne stadig kunne flytte min røv op og ned af gulvet i en fart hvis vi vælger at spille run n gun.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer omkring 96kg lige pt. Næste år spiller vi i 2. division og her begynder nogle af holdene at have nogle store centere fra udlandet. Dem vil jeg gerne kunne matche... så derfor vil jeg gerne være stærkere og tungere. Samtidig vil jeg gerne stadig kunne flytte min røv op og ned af gulvet i en fart hvis vi vælger at spille run n gun.

At øge dit kondital samtidigt med at du tager 1,5-2kg på om måneden svarer til at din iltoptagelse skal stige med mindst 100 ml om måneden. Dette er muligt for de fleste der træner intensiv konditionstræning. Tror dog der skal mere end en ugentlig omgang tabata intervaller til. Personligt er jeg også skeptisk i forhold til at træne din kondi op på en C2, da det vil være nogle helt andre muskler der får glæde af det, end dem du bruger, når du spiller basket. Bakkeløb ville være et bedre valg synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde tænkt mig at bruge tabata 3-4 gange om ugen efter styrketræning.

Hill sprints er også noget jeg har overvejet (og trappeløb), men umiddelbart er der ikke nogle bakker i nærheden af min bopæl på østerbro. Jeg kunne løbe trapper på mit arbejde, men jeg er bange for at det er meget hårdt for mine knæ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde tænkt mig at bruge tabata 3-4 gange om ugen efter styrketræning.

Hill sprints er også noget jeg har overvejet (og trappeløb), men umiddelbart er der ikke nogle bakker i nærheden af min bopæl på østerbro. Jeg kunne løbe trapper på mit arbejde, men jeg er bange for at det er meget hårdt for mine knæ.

Hvis du træner i center kan du bruge løbebånd og hvis du vil bruge trapper er de 17 etager på riget (opgang 2 og 3) fine til formålet. Nøjes med et trin af gangen, både op og ned.

Til nøds kan du også bare løbe ligeud, og her kunne Tabata være en god ide!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et dumt spørgsmål:

Hvorfor skulle det være skånsomt for knæene med et trin ad gangen i stedet for to, når der ikke er hårdere for knæene at squatte dybt end knap så dybt?

Problematikken med afklemning af menisken kommer vel aldrig ind i billedet om man så tog tre trin ad gangen, så har ikke set lyset :blush:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et dumt spørgsmål:

Hvorfor skulle det være skånsomt for knæene med et trin ad gangen i stedet for to, når der ikke er hårdere for knæene at squatte dybt end knap så dybt?

Problematikken med afklemning af menisken kommer vel aldrig ind i billedet om man så tog tre trin ad gangen, så har ikke set lyset :blush:

Vil tro at stresset på knæet mindskes, grundet den jævnere bevægelse samt at det sikkert lettere opstår stabilitetsproblemer ved stor ROM.

Angående squat så vil jeg tro at forklaringen på at squat i halv ROM ikke er sikrere skal ses i at den dybe squat træner og styrker dine ligamenter mere end den halve squat. Desuden kan de fleste squatte meget tungere kg hvis de kan nøjes med halv ROM.

Halve squat køres også typisk på en måde hvor bevægelsen foregår overvejende i knæleddet, hvor dybe squats har en tendens til at dele belastningen mere mellem knæ og hofteled.

Dette er i øvrigt kun mine umiddelbare spekulationer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share