Åndedræt puha


Ichiban
 Share

Recommended Posts

Efter at havde røget i en del år, er jeg nu igang med afvænning. Jeg er også begyndt at løbe, hertil aften løb jeg så de første 3 Km. ( jeg er nybegynder).

Mit mål er at kunne løbe 5 km. 3 gange om ugen, samt stryke træning ved siden af.'

De 3 km. var ikke det store problem. Problemet var mit ånde dræt. Det gjore ondt i min hals og lunger. Jeg antager

at det er mit åre lange forbrug af cigaretter, der spiller ind her. :(

Er der andre der har erfaringer inden for dette ? Hvor lang tid bliver denne smerte ved ?

Link to comment
Share on other sites

Har jeg prøvet det der. Først alt mulig held og lykke til dig, og dit rygestop :) det er ikke altid lige sjovt, men du fortryder hvis man ryger i igen, så keep on !

Vedr. løb - så er det ret koldt her til aften ? det kan altså have en forbindelse til dine "smerter" - det oplever jeg selv når jeg løber - og luften er kold.

Men ingen tvivl om at man som ryger / ex ryger lige hiver godt og grundigt efter vejret, men fortsæt - og du vil kunne mærke radikal forbedringer for hver uge faktisk !.

Link to comment
Share on other sites

FittSmoker har fat i noget rigtigt. Kold luft ned i lungerne - med den respirationsfrekvens og mænggde man opnår ved løb, kan være voldsomt ubehageligt! Mange vender sig til det - andre vedbliver med at finde det ubehageligt. Jeg tror ikke det har med din rygning at gøre - bortset fra at den ikke har gjort noget godt for din lungekapacitet = højere respirationsfrekvens og mere ubehag. Men som Fitt skriver - din fremgang vil være voldsom i de nærmeste måneder. Keep running :)

Link to comment
Share on other sites

Nå Fitt var hurtigere end mig <_< ;)

Hvis du er holdt helt op med at ryge nu vil du helt klart hurtigt mærke en forbedring. Hvis du stadig ryger vil forbedringen ske betydeligt langsommere, men du vil stadig forbedre din form. Jeg kan desværre ikke helt kvitte cigaretterne, men hvis jeg har holdt en pause med løb (cardio i al almindelighed) er det også et helvede at starte op på igen, netop pga. vejrtrækningen, men selv som ryger oplever jeg en bedring efter en tid med vedvarende træning så bar klø på :thumbwink:

Og så forresten : velkommen til MOL :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg antager du mener mig :confused2:

Man kan jo lige så godt tage hele pakken. :)

Jeg ved 5 km. måske ikke lyder af så meget, men jeg vil heller sætte små mål. men så flytte

dem med tiden. Jeg mangler et godt stryketrænnings program baseret på maskiner, men

mon ikke jeg kan finde det andet sted her. ;)

Siden sidste forår har jeg tabt mig ca. 20 kilo. og nu er jeg holdt op med at ryge, måske er det

gået op for mig, at jeg bliver ældre(27 år), og det er der jeg henter motivation ???

Jeg regner med at skulle tabe ca. 10 kilo fedt mere, men den nuværende fart er det væk om 3 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Stor tillykke med rygestoppet !!!!!

Jeg er også lige stoppet med at ryge 1jan ;)

Men den med ondt i brystet kender jeg kun når det er koldt, iøvrigt har jeg løbet min 10km hver dag siden jeg stoppede med røgen, og det har hjulpet mig med at stoppe(hvis ikke ligefrem det var årsagen til stoppet), det jeg har opnået er total smadrede hofteled, knæ. men nul røg :D hehe

Nu skal jeg så til at trappe ned på træningen inden jeg får alt for mange skader.

Link to comment
Share on other sites

Siden sidste forår har jeg tabt mig ca. 20 kilo. og nu er jeg holdt op med at ryge

Allerførst: Velkommen til MOL Ichiban!

kanon godt gået! Det er rigtig flot. For det må virkeligt kræve sin m/k det der. Det virker jo som om du pludseligt har set lyset :bigsmile:

Men tillykke og blive endelig ved med det hårde arbejde -It'll pay off :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har det selv på samme måde... Lægen mener det er anstrendelsesudløst astma.. Jeg fik en inhalator, som faktisk virker ganske godt.. (der er noget pulver i..)

Jeg løb ind i samme problem og måtte helt opgive at løbe i kulden. Nu løber jeg på løbebånd i det lokale fitness-center. Det gik bedre men der manglede alligevel lidt.

Jeg snakkede med lægen om det, som testede mig. Konklusionen var den samme som for Jørgen L. med en inhalator, og så skete der pludselig noget.

Jeg holdt op med at hoste når jeg løb, og kom straks op på den dobbelte distance (ikke så voldsomt - jeg var lige startet) Nu kan jeg mærke, at det rykker sig næsten uge for uge. :)

Ps. det er mit første indlæg her på MOL, så hvis jeg har klokket idet er det derfor :retard:

(har forøvrigt smidt 17 kg nu :D )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolut ingen åndedrætsproblemer indenfor eller i varmt klima. Men når vejret er koldt og klart kommer problemerne. Ved høj intensitet får jeg en dyb stikkende fornemmelse i den nederste del af lungerne nede mod ryggen. Når jeg så forsøger at nedsætte intensiteten falder pulsen som normalt, men den stikkende smerte fortsætter, og mit åndedræt forbliver anstrengt og hivende efter vejret.

Da jeg lige havde fået lavet en indendørs test på ergometer, som viste et kondital på 72 var jeg rimelig sikker på at det ikke var her problemet lå.

Efter en snak med min læge fik jeg en astma inhalator som jeg bruger lige inden træningen. Selv på lange træningsture (5+ timer) er alle symptomerne forsvundet SPORLØST. Mit eneste problem er, at jeg skal have MEDICAL CERTIFICATE for at deltage i cykelløb, da præparatet er på dopinglisten.

Men jeg kan da kun anbefale at prøve... det har hjulpet mig MEGET.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolut ingen åndedrætsproblemer indenfor eller i varmt klima. Men når vejret er koldt og klart kommer problemerne.

Den kolde og tørre luft nedkøler og udtørrer bronchierne. Det udløser astmareaktionen. Har det selv, det er møgubehageligt, men inhalationspulveret fjerner symptomerne i næsten alle tilfælde.

Mit eneste problem er, at jeg skal have MEDICAL CERTIFICATE for at deltage i cykelløb, da præparatet er på dopinglisten.
Med mindre noget er lavet om i løbet af vinteren, så skal du kun bruge med.cert. hvis du kører løb i udlandet. Herhjemme er det nok at gøre opmærksom på brugen af præparatet, hvis du udtages til dopingkontrol.
Men jeg kan da kun anbefale at prøve... det har hjulpet mig MEGET.

Helt enig.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share