Vabler ved brug af Vibram FiveFingers


Chaldry
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

Jeg er ikke sikker på at denne tråd er oprettet det rigtige sted, men here goes:

Jeg har anskaffet mig et par Vibram Fivefingers SeeYa, da jeg syntes det føltes forkert at løbe på forfoden i almindelige løbesko.

Da jeg fik dem på, var jeg solgt. Ud i det fri og løbe, og afsted det gik! Jeg var fri som en fugl, smidig som en mis og motivationen var tilbage!

Men efter en 2 km kan jeg mærke en stigende smerte i begge fødder, og jeg gik ud fra at det var vabler. Og ganske rigtigt. En på hver fod, lige omkring spændet. Jeg har vedlagt et billede, så folk kan få et indtryk af hvor slemt det er. http://i.imgur.com/RqoDH.jpg

Mine gamle løbesko havde støtte i svangen, da jeg lavede et "knæk" i min venstre fod når jeg løb. (Hvis det giver mening. Jeg kender ikke fagudtrykket for det).

Kan det være årsagen til de kedelige vabler? Simpelthen fordi min fod ikke er egnet til den type sko? Eller skyldes det bare at jeg ikke fik dem spændt godt nok fast?

Med venlig hilsen

Chaldry

Link to comment
Share on other sites

Hvilke sko har du forsøgt dig, at løbe forfodsløb i tidligere, siden du synes det føles forkert?

Vabler er en del af gamet, og jeg tror næppe det hænger sammen med din over-pronation(?). Smid noget vaseline på de steder, hvor der er størst friktion, så burde du undgå vabler.

Derudover bør du tænke dig om ift. optrapningen af dit løb, specielt når du løber i VFF.

Link to comment
Share on other sites

Juan siger det ret godt.

Eller skyldes det bare at jeg ikke fik dem spændt godt nok fast?

Nu har de lavet lidt om på spændet ved SeeYa (skåret vægt væk), men har vist læst om en før der fik vabler samme sted som dig. Tror dog ikke at du skal stramme dem mere, men mindre, jeg strammer det hvertfald ikke ret meget på mine Bikila og læste en anmeldelse af SeeYa, hvor andmelder mente, at de lige så godt kunne have droppet spændet helt.

Link to comment
Share on other sites

Okay, det må jeg prøve så. Vablerne kom bare bag på mig, da jeg aldrig har fået vabler af mine tidligere løbesko (et par unavngivne Nike). Jeg kan bedre lide at løbe i barfodet, men da det kræver latterligt meget hærdning af fodsålen, så ville jeg give mig i kast med minimalistiske løbesko.

Link to comment
Share on other sites

Der skal ikke meget til at provokere en vabel, hvis noget skraber mod huden. Så det kan da sagtens være spændet, der har irriteret huden lige dér. Og Vibram FiveFingers er absolut ikke hævet over udfordringen med, at man lige skal vænne sig til den konkrete model over en periode. Jeg tror umiddelbart heller ikke, at det har noget at gøre med løbestil o.lign.

Jeg ville egentlig have løbe maraton i maj i mine FiveFingers, men fik - undskyld udtrykket - kolde fødder. Ikke på grund af manglen på sål, men på grund af de indvendige syninger i mine Bikila. De skraber lidt, så jeg var netop bange for at få vabler på oversiden af foden ved så lang en distance. Det blev de flade NB Minimums Road Zero i stedet for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share