Løbesko


AM Nørgaard
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ud og ha købt nye løbesko .. Jeg løber i ascis gel nimbus 13 neutral nu, jeg har været inde og kigge på andre nimbus løbe sko på nettet og der har jeg set nogle som passer til mellem/tung vægt osv. Det jeg syndes er underligt er at det er der aldrig nogen der har fortalt når jeg har været i løbe forretning ..

Jeg har fået lavet løbetest og er neutral (træder lidt ind , men ikke så meget jeg skal ha sko til det , har prøvet og de gør ondt at løbe i) ...

Ved det der svært men nogle gode bud på sko eller skal jeg holde mig til den model jeg har ?

Jeg vejer ikke meget over 50 kg, løber mest på asfald, men også grus/skov.. løber ca mellem 8-12 km ca 5 gange om ugen..

døjer i perioder med lægmusklen og balle/baglår og knæ i mit højre ben (går til fys, noget med noget nervesystem i højre side, hmm)..

:D

Link to comment
Share on other sites

Prøv at se på Nike Lunarglide 4. Mange lovpriser den.

Men altså, du har været i en løbebutik og få lavet en løbetest? - Hvilke sko foreslog de dig at kigge på?

Hvis det var i en normal sportsbutik, vil jeg foreslå dig at gå i en decideret løbebutik og blive testet der. De er som regel langt mere kvalificeret til at hjælpe end en tilfældig ekspedient, der er i sidste uge stod for at sælge bordtennisbat eller hvad ved jeg.

I øvrigt forstår jeg ikke helt den med sko, der passer til tunge løbere, som du nævner. Det må være et udtryk for støtten. Nogen mener, at tunge løbere har brug for høj stød-absorbering. Jeg mener, at man skal løbe i det, man finder behageligt. Min favoritsko har en hel tynd sål og vejer næsten ingenting, men jeg løber fantastisk i dem, selvom jeg vejer ca. 80 kg. For ikke at glemme dem, der løber i FiveFingers eller mindre.

Derfor er det bedste råd nok, at du bliver nødt til at prøve dig frem i en butik, da du er den eneste, der ved, hvad der virker for dig. Mit Lunarglide 4-råd står dog ved magt ;)

Link to comment
Share on other sites

Du bliver nødt til at fortælle lidt mere om hvordan du løber. Hvis du lander på hælen, "ruller af" hen over foden og sætter af med forfoden, skal du have sko med noget dæmpning i hælen. Med din lave vægt og neutrale løbemåde behøver du måske ikke den største dæmpning og den tungeste sko. Måske kan du nøjes med en sko til lette løbere med et begrænset "hold" omkring hælen.

Hvis du lander længere fremme på foden - på forfod/mellemfod - skal du vælge din skobutik med omhu. De fleste fotograferer kun fra hælen i den såkaldte "løbetest", og det giver ingen mening, hvis man ikke lander på hælen. Det er desværre lidt af en jungle på dette punkt. Nogle løbebutikker er åbne over for andre måder at løbe på. Andre rådgiver ud fra, hvad de sælger.

Så svaret må blive: Jo, det er en god ide at vælge sko ud fra vægt, hvis du lander på hælen. Hvis du lander på forfod/mellemfod, kan det være lige meget, da du bruger selve foden til at dæmpe nedslaget (forudsat at teknikken er i orden). I det tilfælde skal du bare en let sko, du føler dig godt tilpas i. Så du skal måske fortælle lidt mere om din løbeteknik/-stil, hvis du vil have yderligere input.

Selv er jeg gået helt væk fra det med dæmpning, da jeg lander længere fremme på foden. For mig at se er det en blindgyde at komme ind i, hvis man får mere og mere dæmpning i løbesko, der pakker fødderne ind og holder dem fast. Hvis du lader skoene "guide" fødderne, bliver fødderne bare svagere og svagere. Det kræver mere dæmpning, fødderne bliver svagere. Det er der ingen fremtid i.

Hvis du modsat slipper fødderne fri, bliver de aktiveret, så de bliver stærkere, og du sætter en god cirkel i gang - ifølge min filosofi. Overgangen skal naturligvis foregå langsomt og skånsomt, men i længden er det den eneste holdbare vej i min optik. Man slipper også for de ikke særligt charmerende tunge klodser om benene. Dine Asics vejer sikkert omkring 320 gram. Mine Asics Piranha vejer 120 gram.

Min egen udfordring ligger et helt andet sted, for den "lettere" løbeteknik får mig gang på gang til at løbe for langt og for hurtigt, så mine - gamle - ben har svært ved at følge trop. Så det er mere på den front, jeg kæmper.

Bemærk i øvrigt, at det her hurtigt kan udvikle sig til en "religionskrig". Den har jeg meldt mig ud af. Enhver må løbe, som det falder en mest naturligt. Det skal først og fremmest være sjovt og sundt. :bigsmile:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Henrik hvordan er det lige du forstiller dig at man kun filmer fra hælen??? jeg forstår simpelthen ikke den udtalelse.

Både forfods og hællandinger ender i præcis samme position hvori spids belastningen er størst. Graden af pronation kan her med rimelighed vurderes ved at film fod og underben.

Det er en stor mangel at man ikke kigger på andre led f.eks. knæet men det er en anden historie.

Link to comment
Share on other sites

... hvordan er det lige du forstiller dig at man kun filmer fra hælen?

Det er da virkelig cool, hvis de ikke kun filmer fra hælen længere. Det er nok bare mig, der ikke har fulgt med. Jeg har kun set sådan nogle kameraer, der filmer ind på hælen. Men thumbs up, hvis de er blevet mere avancerede :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er da virkelig cool, hvis de ikke kun filmer fra hælen længere. Det er nok bare mig, der ikke har fulgt med. Jeg har kun set sådan nogle kameraer, der filmer ind på hælen. Men thumbs up, hvis de er blevet mere avancerede :bigsmile:

Det er nu også det jeg har set ved de 3 steder jeg har set "løbe" teste på det seneste.

I løberen i Lyngby oplevede jeg dog, at de havde en vis viden om forfods landing osv.

Link to comment
Share on other sites

og det giver fin mening af film fra hælen ved forfods løb.

se evt. denne video:

http://barefootrunni...FootStrike.html

som du kan se korrelere spidsbelastning med samme position. Dvs. der hvor der er størst belastning er position identisk imellem forfodsløber og hælløber

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg lander på foden lige for tiden, for jeg aflaster vist alt for meget min højre side..

pludselig opdager jeg jeg løber med højre ben noget ind ad (sådan det næsten går foran det venstre ) når det bliver belastet på løbeturen, så kan det gå lidt bedre lidt efter et par km og så gør jeg det igen... dermed lander jeg også meget forskelligt på foden og træder meget mere ind ad end jeg plejer.... Jeg må vist opgive nye sko så længe det er sådan her, desværre...

Jeg må ikke lave dødløft squat lounge swing osv da fys. siger det er med til at belaste min højre side , han mener det kommer fra lænden går ned i hoften, og derfra vidre ned :( så svært at træne det væk ( rigtig træls da der er så mange ting i min styrketræning der bliver svækket, men træner resten af kroppen), men sidste dag hos fys. på mandag så vil han sende mig tilbage til læge og så må jeg høre hvad så :(....

Igen tusind tak for råd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share