Sprinttræning - Peak 8


Kasper Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Anyhow viser Henriks video blot at man kan løbe på meget glatte overflader med den rigtige løbeteknik.

Jo, lige præcis. Det var absolut ikke et indlæg omkring poserunning vs. hællanding. Den diskussion har jeg meldt mig ud af i offentlige fora. Det giver bare uvenskab.

Jeg blev blot ansporet af indlægget om, at kun en idiot løber uden for om vinteren. For det er jo netop en af de store fordele ved løb, at man kan gøre det overalt og i al slags vejr.

Så måske vi skal tilbage til trådstarters emne, som omhandlede højintensiv intervaltræning :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Du lyder da ikke for klog - hilsen ham idioten der har logget 120 km i forrige uge. Hver og en km er løbet i sne. Iøvrigt hvad er din forudsætning i forhold til at udtale dig så kategorisk og så uvidende om både træning og idioti?

Tråden handler om sprinttræning - noget der næppe kan være uenighed om ulemperne ved i glat føre? Jeg forestiller mig ikke umiddelbart at du har logget dine meget imponerende 120km som sprinttræning, men du må meget gerne rette mig, hvis jeg tager fejl.

Slutteligt, hvordan kan du vide at jeg udtaler mig uvidende om idioti? Jeg har masser af erfaring med idiotiske udfoldelser - nok flere end de fleste. Jeg vil sige at jeg faktisk nærmest er ekspert i det. Jeg er dog ikke så stor en idiot at jeg laver seriøs sprinttræning på sne- og isglat underlag. Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan man overhovedet kan opponere imod det?

Link to comment
Share on other sites

i forhold til det fame skriver så er det god point at det bliver svært at få høj nok intensitet.

varighed af sprinten kan evt. øges hvis der glat før som kompensation får den manglende intensitet... hvis målsætning er vægttab eller et godt helbred.

I glat før vil belastning på hoftebøjeren bliv en del større så man skal være obs på at progrediere langsomt.

Til sprinter ville jeg dog holde mig langt væk fra glatfør, men det ligger vel implicit i at intensitet ikke kan blive høj nok.

Link to comment
Share on other sites

Det er morsomt.

Ikke virker på hvad?

Forskning har så vidt jeg har set, vist at der ikke er forskel på skades frekvensen ved poserunning vs hæl landing. Dette på en noget mangelfuld grundlag, da en del af de løber man har mål på, næppe kan kaldes poserunners men blot har en form for forfodslanding, men lad nu det ligge.

Det morsomme kommer så af at hæl landene og sko producenter bruger det som argument for at poserunning ikke virker.

Hvis man får samme antal skader af at løbe uden sko/i en flad sko, som af at løbe i en super avanceret sko. Hvorfor så løbe i den avanceret sko? Og hvis man bliver skadet i den avanceret sko, virker den så?

Poserunning er sansynligvis ikke bedre til at forebygge skader i forbindelse med løb, en hæl løb er.

Poserunning tager ligesom rigtigt løfteteknik tid at lære for de fleste af os. Anyhow viser Henriks video blot at man kan løbe på meget glatte overflader med den rigtige løbeteknik.

Men har vi ikke danset den her dans før RuneB?

http://www.runnerswo...ing?page=single

jo lad os lade den ligge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share