Slagkraft!


blanco
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg vil meget gerne høre hvis der er nogle, der har et par kvalificerede bud på hvordan man bedst kan træne forøgelse af sin slagkraft -her relateret til turneringer i karatestilarten Ashihara Karate. Jeg har en ide om at det må være noget med at træne specielt dynamisk, men er ikke helt sikker.....

Vil styrketræning kunne forbedre/forringe min slagkraft?

Jeg vil virkelig håbe på jeres hjælp da jeg har store ambitioner mht. turneringskampe.

På forhånd mange tak for hjælpen :rolleyes:

ps. Nogen vil måske finde det mærkeligt at et emne vedr. kampsport ligger i "styrketræning", men eftersom der ikke er noget bedre tilpasset rum fik jeg lov af mod. Arne :)

Link to comment
Share on other sites

du kan helt sikkert overføre vægttræning til slagkraft!!

Alle pres bevægelser har stor overførsel til slag. Du vil gerne udvikle så stor kraft som muligt tidligt i bevægelsen og det følger med styrke (f.eks. opnået gennem vægttræning) i almindelighed, men du kan osse træne denne eksplosivitet specifikt, f.eks. ved det der kaldes CAT træning. Det går simpelthen ud på at du med en submaximal belastning (60-75%) forsøger at presse vægten i hele bevægelsen altså at accelerere den så meget som muligt, modsat at løfte den kontrolleret som BB'ere gør. Det skal dog siges at man skal passe på sine led med denne type træning, da man ikke vil have en vægt i fart i et strakt led.

Ud over dette slår en tung arm selvfølgeligt meget hårdere end en let.

Igen, ud over dette finder jeg at det, der kaldes irradiation blandt folk der løfter jern, altså effekten af at spænde muskler der tilsyneladende ikke spiller ind i en bevægelse, kan resultere i at man alligevel kan løfte tungere, har overførsel i karateteknikker hvor man bruger "hara" (sit kraft centrum). Altså den spænding og åndedrætsmanøvre man laver i i kontaktøjeblikket mens man laver sit håndledstwist. Jeg mener altså at det japanerne kalder at bruge hara er en kombination af power breathing og irradiation og det kan i sig selv bidrage med slagstyrke under kamp og gennembrydning.

Hvor træner du henne? Jeg har selv trænet ashihara, kyukushinkai og silat

OSU!

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

OSU!

Jeg træner i Århus Ashihara Karate og har gjort det i godt et år nu. :)

Teknikker med håndledstwist vil man almindeligvis aldrig bruge i modereret knock down kampe og vi udfører ikke tameshiwari i min aldersgruppe, så der er ikke så meget tale om koncentration omkring et enkelt slag, men derimod snarere en serie af slag.

Tak for hjælpen. Jeg vil prøve at tilrettelægge min styrketræning efter dine råd :bigsmile:

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

hej blanco,

Mit allerbedste råd er ikke så meget omkring vægttræning - jeg har brugt mange rep og hurtig udførelse - det kan godt være at det er bedre at gøre som Inc siger.

Men kør masser af sandsæk træning ! masser, masser, masser - og fokuser på at slå langt ind i sækken - hvis altså kører fullcontact (kører i semi, skal du nok lade være ).

Og på trods af at vi er enige om at styrke vinder frem for teknik - så skal du prøve at fokusere på at få kroppen ordentlig med i slaget - dvs. at du fokusere på din hofteteknik samt at du bruger dine ben/lår hvis den stilart altså tillader den type slag.

Eksplosivitet i kroppen er afgørende for et hård slag, så det er altså ikke kun din triceps + arm der skaber et hårdt slag :)

Link to comment
Share on other sites

Som de andre siger.. Brug en masse tid på sækken! En rigtig god ven i den her situation..

Men derudover er de to øvelser jeg umiddelbart har kunnet konstatere har haft den bedste "overførsel" til slag(i mit tilfælde lidt muay thai) en masse pushpress og full-contact twists.. Pushpress fordi at du bruger nogle tunge vægte hvor du lærer at "koordinerer" ben og skulder/bryst/triceps (meget forenklet) og full-contact twists har styrket min hofterotation både med slag/spark.. Men især mht kast i judo!!

Uha.. Har faktisk kunne mærke en direkte forskel på fjorten dage med denne øvelse tre gange om ugen. hehe..

Jeg brugte i starten drop-træk (træk-balance) til at blive bedre til at komme ned uder vægten i VL-diciplinen træk.. Men det har faktisk gavnet mit judo mere end mit vægtløftning. hehe.. Go figure!! Men okay, nu er jeg jo nok lidt på vej væk fra emnet. heh.. :lol:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

blanco> altså, det er den rigtige måde at træne på, at man slår halvt eller helt igennem sit mål.

Men nu kender jeg ikke den stilart du træner, og hvis det er semikontakt, som i eks. shotokan - så er det markeringer, og det kræver en hvis teknikgrad at markere.

Men lad os glemme hvorvidt i kæmper full, semi eller punkt kontakt, skal du slå hårdt, så skal du slå igennem den sæk ;)

Link to comment
Share on other sites

Men nu kender jeg ikke den stilart du træner, og hvis det er semikontakt, som i eks. shotokan - så er det markeringer, og det kræver en hvis teknikgrad at markere.

Det er det vist ikke så for i vores semi gælder er det ikke ligefrem markeringer, markeringskarate er keeeedeligt. Det gælder om bare at slå hul i modstanderen hvis man kan, he he :lol: :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share