muskeløgning og vægttab - drømmen


Moonriver
 Share

Recommended Posts

Hej Alle!

Jeg har brug for nogle råd og feedback på om det jeg gør virker på sigt :)

Jeg er en kvinde på 25 år, startede med en vægt på ca 74 kg (167 cm høj), altså lettere overvægtig. Jeg besluttet i november at jeg ville gøre noget ved min krop, både vægtmæssigt og muskelmæssigt. Jeg startede så i midt november med at træne 5-6 gange om ugen. Jeg elsker at træne og det er ikke noget problem at bibeholde min motivation dertil :)

Jeg styrketræner hver anden dag (hvor jeg også løbe/går i ca. 30 min som opvarmning) og styrketræner så ca. 1 time max. og så løber/bruger crosstræneren/hulahop/sjip de andre dage. Jeg forbrænder et sted mellem 600 til 1100 kcal hver gang (målt via pulsmåler).

Jeg tabte mig ikke de første stykke tid, selvom jeg kunne se at jeg blev mere muskuløs og jeg er godt klar over at det er min kost der var/er problemet. Efter nytår har jeg så strammet op på kosten. Jeg har nu tabt ca. 4 kilo. Men kosten er stadig der hvor jeg har det sværest!

Jeg ønsker at fortsætte med at styrketræne og dermed øge min muskelmasse samtidigt med at jeg taber mig. Det ser jo også noget bedre ud når man rent faktisk kan se musklerne og de ikke er dækket af et tykkere fedtlag, så man nærmest ser større ud end før hvor man ikke trænede.

jeg ved gennem research at det er svært at opbygge muskler, mens man forsøger at tage sig. Så derfor vil jeg gøre alt for at jeg optimere min kost og træning således at jeg minimere tab af muskler mens jeg fortsat taber mig. Det er en livsstilsændring så forventer ikke et mega hurtigt vægttab, men dog et.

Jeg drikker ofte en måltidserstatning inden træning (lean dessert) og nogle gange en proteinshake efter hvis jeg ikke har mulighed for et ordentligt måltid efterfølgende. derudover forsøger jeg har jeg udelukket lette kalorier i form at hurtige kulhydrater fra kosten og erstattet dem med eks. røde/grønne linser. således at jeg får et højere proteinindtag.

hvordan lyder det for jer som har prøvet det/har viden om det?

Især omkring proteinshake er jeg i tvivl. Lige nu bruger jeg dem lidt de dage jeg har styrketrænet og ikke får en (proteinrigt) måltid efter. men er meget påpasselig med at drikke disse hvis jeg får andet mad, som eks. fyre gør når de bare vil opbygge muskler og ikke tabe sig.

Noget andet er. At jeg så længe jeg er hjemme i trygge rammer (mht. mad) så kører det og jeg spiser sundt osv. Men når jeg er ude (måske 1 gang hver anden uge) så er kosten ofte lettere usund, eller der er alkohol, søde sager mm. Hvordan vil en sådan tur påvirke mit vægttab? Jeg kan tillade mig en dag måske en gang hver anden uge/hver måned, uden at det påvirker mit vægttab? eller vil dette måske give udslag i at jeg ikke taber mig?

Andre råd mm. omkring vægttab samt muskelopbygning modtages med kyshånd!

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Lige umiddelbart virker det til at du gør det rigtige.

En proteindrik efter træning er fint hvis kosten halter (eller man er til de lette løsninger), så det er fint.

At erstatte kulhydrater med protein er jo en velafprøvet model; givetvis ikke den eneste vej men den virker for de fleste.

At skeje lidt ud med kosten f. eks. en gang om ugen er også noget man tit anbefaler, så igen tommeltotten opad.

At komme med forbedrende råd er svært når vi ikke ved hvad du laver. Men når du har trænet siden november, burde du være klar til at træne varieret og med progression. De to ting er vigtige for at få udbytte af træningen. Frivægtsøvelser og mindre brug af maskiner er også vejen frem. Øvelser som f. eks. Squat som aktiver det meste af kroppen er altid et hit - instruktion dog at anbefale.

Kostmæssigt virker det til at du har fat i den lange ende - 1kg om ugen er flot. Jo langsommere du taber dig jo mindre tilbøjelig vil kroppen være til også at miste muskelmasse. Hvis det er vigtigere for dig at bevare mullerne end at tabe dig hurtigt, ville jeg sigte efter kun at tabe ½kg om ugen - det er tommelfingerreglen for hurtigt vægttab med mindst muligt muskelmassetab.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du er godt på vej. Keep it up! :)
Jeg har gode erfaringer med at have en ugentlig "spisedag", når jeg cutter om sommeren.

Ligger lidt under mit ligevægtsindtag, så jeg smider 0,5 kg om ugen.

For at jeg ikke skal gå død i det, har jeg altid sat søndag af som min ugentlig spisedag, hvor jeg spiser alt det jeg har lyst til - og masser af det.

Husk at sætte dig nogle kortsigtede- og langsigtede mål, og beløn dig selv, når du når dem. :)

'Rasmus'

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share