Træning


mvp
 Share

Recommended Posts

Blackice->

Det er nu hvis det er.

Lige pludselig er muligheden væk igen.

Jeg havde ikke troet på det for 5 år siden!

Onsdag d. 20.03.2013

Benbøj

Low bar, inzer knæb & bælte (det tar tid!)

3x120, 3x140, 1x160, 1x180

1x200 (dybde?? Man godkender den jo gerne selv)

Venstre side af lænd føles træt. Forsigtigere næste gang.

Bænkpres

3x100, 3x120, 3x120

Stem

5x70, 3x75

Træktårn smalt greb

4x100, 6x120

Mave PD + tricep

1 sæt af hver.

Link to comment
Share on other sites

Det er forår og solen skinner og fuglene synger. Jeg kan fra mit skrivebord se helt til bellahøj.

Der er et fantastisk lys.

Så nu får i lige et læs følelser direkte fra hjertet:

Forleden squattede jeg 200 selfølgelig uden spotter og det er lidt meget at bøvle rundt med ift formen lige nu.

Det er meget længe siden der har været så meget på så det ku godt mærkes dagen efter.

Ikke sådan at forstå at jeg piver, men man kan tydeligt mærke belastningens vej tydeligt ned gennem kroppen.

Jeg er 38 og sur og slidt og kender efterhånden mig selv.

Men det var low bar.

Lissom styrkeløfterne.

Stangen flyttet et par cm ned på ryggen.

Man skulle ikke tro at det betød så meget, vel?

Man det tydeligt at belaster anderledes end den klassiske benbøjning fra vægtløftning.

Belastningen er gået fra skulderbladene og ned til forsiden af hoften (set fra siden) Dvs gennem maven.

I en vinkel nogle grader forskudt ift rygsøjlen. Fornemmelse af at man kan kompensere for forskydningen ved at presse og øge trykket i overkroppen. Jeg snyder nemlig osse og har bælte på.

Og tro mig når jeg siger at mine mavemuskler er stærke. Lidt lissom min fordel i bænkpres. I kender vel fra jer selv hvordan er øvelser der driller og andre der ligger til højrebenet. Biomekanik og angerbsvinkler og fiberfordeling osv.

Der er muligheder i den her. Men der skal trænes noget specifik styrke og smidighed i hoften.

Man kan også vende bevægelsen "når det passer en". I sit eget tempo.

Men den er til gengæld lidt mere farlig at gå med da hvert skridt flytter belastningens vej ned gennem kroppen.

Den er helt uhyggelig at gå ud med og udløftet er minre elegant i Hi-bar. Vægten er mere bagved kroppen end oven på.

Selve udførelsen føles opleves mindre elegant end Hi-bar men der flere reserver i kroppen at presse med.

High-bar

Den har jeg normalt altid kørt.

Gir en fornemmelse af at belastningen er gået lige ned gennem rygsøjlen fra nakken til bagest på hoften og kan gi en fornemmelse af at rygsøjlen er fanget. Jeg har nogle mm forskel på benlængde ifølge kiropraktor røntgen og lidt scheuermann. Ikke katastrofalt men der er ik så meget at fjedre med. Derfor er Hi-bar en lidt giftig sag for mig på de tunge.

En anden ting er knæene der skal fungere som mekanisk stop hvis det skal gå teknisk korrekt til.

SLAM siger det i bunden. Og er den lidt for tung at få op så blir det gerne skrevet på den næste regning.

Bare en lille smule ud af banen og man ender i det røde felt.

Og fordi belastningen ligger bag om maven (set fra siden) kan man ikke udnytte at man har en stærk mave og lave tryk i kroppen. Kun begrænset med bælte på.

I vægtløftning og atletik kører men lærer man hi-bar.

Det ser altså imponerende ud når en habil vægtløfter napper en 95% hi-bar på et øjeblik.

Ben foran vil jeg ikke sammenligne med disse to øvelser da belastningen her er parallel men forskudt ift. rygsøjlen.

Den er mere specifik og man kører ikke på de der monstervægte (set ift hvad man kan).

Og så de der Inzer knæbind jeg fandt i en skuffe nede i kælderen for et par uger siden.

For faen bare for sjov, ik? Så spare tiden med at barbere i hammercurl mm.

Det her lugter af en mulighed for at kunne presse kroppen yderligere ift de begrænsninger jeg har på ryg og knæ.

Nå det var lige lidt personligt geometrisk vrøvl.

Men det hjælper nogle gange at lette hjertet og forestille sig at andre sidder og er forstående.

Og jeg har ikke sagt at styrkeløftere er stærkere end vægtløftere eller omvendt. Det er en diskussion jeg aldrig ville tage op.

Jeg burde havde set nærmere på det før men har ikke hidtil forestillet mig at den lille forskydning af stangens placering betød så meget. Og jeg har haft kendskab til squat i over 20 år.

Fredag d. 22.03.2012

Dagens træning.

Aftenvagt og morgentræning.

1.

En håndfuld enkelte squat mellem 120 og 180

Arbejdede med fornemmelsen på diverse vægte.

Var helt i min egen verden.

Stenaldermand og legebarn.

2.

Lidt bænkpres.

Spør efter træklodser til bænkpres i receptionen og damen i fitnessworld ligner et stort spørgsmålstegn.

Men her er det hi-tech maskiner og holdtræning og individuelle kostplaner og motionscykler med kCal forbrug og bakker.

De har ikke opdaget hvor sjovt det fatisk er at træne med en træklods.

Jeg tænkte det nok så jeg har taget Lev Tolstojs krig og fred Bd 1 med og vikler en T-shirt rundt om og stikker den ind under min alt alt for store metal squatter. 45mm tyk. Dog med al respekt for klassisk russisk litteratur.

Enkelt løft optil 152,5 kg uden spotter.

Lidt dum højde på gaflerne og bænket er biodynamisk udformet så bodybuilderne kan ligge rart.

3. Hjælpeøvelser.

Skulder, mave, bicep, tricep

1 sæt af hver.

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 25.03.2013

Træt af at have en fysik som en børnehavepædagog.

Pakker tasken og hopper ind i Kia´en og kører direkte til Dødsriget.

Et sted i nordvest. Stopfyldt med perkere så man blir stukket ned hvert andet øjeblik.

En kæmpe labyrint i flere etager. Alle drikker og ryger og stirrer tavst. Farer efter et par timer vild og er løbet tør for mad. Til sidst da jeg er ved at opgive håbet møder jeg en minotaur i jobtræning der peger tavst hen mod informationen.

Jeg køber en færgebillet til 1 kr og går op ad trappen, forbi en cafe og hen til færgelejet hvor jeg tar endeligt afsked med to olympiske discipliner.

Vi blir alle tre revet lidt med af stemningen og ønsker hinanden det bedste.

Og så en skummel overfart på nogle få minutter der føles som en evighed.

Knuger enkeltbilleten i hånden. Det er mørkt og færgemanden stager båden tavst afsted.

Der er ikke musik eller drinks eller noget.

Og så pludselig et oplyst landskab med små vandfald og geder og magnesium og kvidrende fugle.

Squat

Enkelte optil 190 kg med inzerbind.

Mangler dybde oma.

Bænkpres

3 sæt a 2 på 130 kg.

Dødløft

2 sæt a 4 på 160 kg.

Det gik.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d.26.03.2013

Fitnessworld.

Squat

6 x 5 x 100

Prøver at finde fod pos / dybde. Hm.

Træk ben

2 x 5 x 60

Spring træning

Hopper rundt på alle mulige måder.

Men tar hensyn til knæ.

Træktårn smalt greb

Bla. 8 x 120

+ Div. hjælpeøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d.30.03.2013

Uoplagt og proppet med medicin i nogle dage.

Burde snart være overstået siger de.

Ikke sådan syg på den måde så kan træne og arbejde imens.

Springtræning.

Squat

3´ere 100-140 kg

Bænkpres

3x100, 3x120, 3x135, 3x100

uden stop

Dødløft

En masse sæt/reps på 160

Træktårn

3x100, 3x120

Og gik kold og gad ikke mer idag.

Link to comment
Share on other sites

I skulle ta at læse:

Gustav Wied "Fædrene æde druer" og "Slægten"

og bagefter:

Erwin Neutzky Wulff "Skrækkens ABC"

Tak.

Nå, videre til træningen:

Mandag d. 01.04.2012

Fitnessworld.

Meget kan man sige om deres "udstyr" men de er flinke til at holde åbent på helligdage.

Squat

3x100, 3x100,3x120, 3x140, 3x140, 3x140

Bænkpres

2x100, 2x100, 2x120, 2x120, 2x120, 2x120

Træktårn

4x100, 5x120

Har låst toiletdørene på arb så trængende mennesker går rundt og blir sure og gætter højlydt på hvem fanden det mon kan være der blir ved med at sidde og skide derude, serveret fuglefrø med selleri for hunden, uddelt falske P bøder mm. Sædvanlige runde.

Plus en halv død kat liggende fra fryseren som er tøet gradvist op så den rigtig lugter og som er røget ind på en fin fortovscafe. Ku høre at den tog kegler. Hvis man har jakkesæt på tror de som regel at det er nogle andre der har gjort det.

Da vi afløser om morgenen kan vi godt lugte at nattevagten har vasket gulvet på værkstedet med urin efter lidt tid.

Ku være vildt at bage en masse kage med LSD næste år til hele virksomheden. Måske man kan opmuntre en anden spøgefugl til at gøre det. Forestil jer når folk skal køre hjem - LSD varer mange timer - en hel flåde af spøgelsesbillister mfl. ud i myldretiden på samme tid...

Ville ikke selv gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 03.04.2013

ca. 85 kg

Bænk

2x110, 2x130

Klods (100mm)

2x160, 3x160

Vigtigt den rammer rigtigt.

Mere bænk

3x130, 3x130

Squat

3x160, 1x180, 3x160, 3x160

Obs på dybde.

Dødløft

4x140, 4x170, 4x170, 4x170

Stem+ophævninger

2 sæt af hver

Nu er det med at holde ved og passe det.

Oppe på 2 måneder nu.

Og vigtigst af alt: Ingen halløj med skader eller knæ ryg osv.

Edited by mvp
Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 05.04.2013

Møder ind med vandkæmmet hår.

Sætter mig helt op foran.

Og fokuserer på dybden.

Squat

3x130, 3x145, 4x145

Bælte på

2x145, 3x160, 6x145

Bælte af igen

3x130

med stop

Bænk

3x107, 3x107, 2x122

Klods 60mm

2x155, 1x155 Gik kold på nr. 2

Normal igen

3x120, 3x120

Dødløft

6x140, 6x140

Stem + ophævninger

1 sæt af hver

Det er rart med de klodser.

Der er en masse klubber derude og man kan gå til alverdens ting.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal i bare høre.

Jeg er blevet lammet i den ene side af ansigtet for 2 uger siden.

Det skulle være ufarligt og sandsynligvis komme i orden igen af sig selv.

Lidt morsomt de første par dage.

Men nu er det efterhånden pisseirriterende.

Det værste er når man taler. Man lyder som en idiot. P & B blir til "flerf" eller sådan noget.

Man kan se det på folks ansigter nogle gange når man taler til dem. Som om de tænker et eller andet. Man har det med at glemme det fordi man ikke kan mærke noget unormalt ellers og så siger man et eller andet og så opdager man det igen selv. Så har man sagt "pfabbbeblap pfah børuuff" eller sådan noget. Og så er folk sådan lidt fordi man osse har en klap for det ene øje.

På andenpladsen har vi at spise. Det må foregå i halv fart.

En snasket bøfsandwich bør foregå i smug.

Nu må det godt snart holde op.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lille afbræk fra træningen på et par uger med rejse + pencillin

Mandag d. 29.04.2013

Squat

3x140, 2x172, 2x172, 2x172

Bænkpres

1x130, 1x140, 1x145, 3x125

Dødløft

3x160, 3x160

(Kunne godt mærkes dagen derpå)

Onsdag d. 01.05.2013

Squat

3x140, 3x170, 3x170, 3x170

Bænkpres

3x120, 3x130, 3x130

Dødløft

5x170, 5x170

Ophævninger + mave + skulder

2 sæt af hver

Link to comment
Share on other sites

Time stands still when you are waiting...

Fredag d. 03.05.2013

Squat

3x130, 3x160, 2x180, 3x160

Bænkpres

1x120, 1x135, 1x150*, 3x125, 3x125

Dødløft

3x170, 3x190, 3x190

Stem+ophævninger

2 sæt af hver

Bicep+tricep+mave

1 sæt af hver.

Hver gang man spør en af de andre hvad de kan løfte så får man et helt vildt tal som svar.

Tør snart ikke spørge mer.

På mandag er det planen at forsøge med dragt i bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share