Horisontalt træk


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

Jeg bliver forhåbentlig snart i stand til at genoptage regulær styrketræning og derfor er jeg selvfølgelig begyndt at se på hvilke øvelser jeg vil benytte.

Jeg kunne godt tænke mig at køre en horisontal trækøvelse. Umiddelbart har jeg haft fatman pullups og renegade rows I tanker, men har i andre øvelser i tankerne?

Renegade rows:

Pros:

Den kræver mere stabilitet i maven hele kroppen

Cons:

Større skadespotentiale, specielt med min skulderoperation in mente.

Svær at loade tungt, (måske er det ikke nødvendigvis en con)

Fatman pullups:

Pros:

Relativt lille skadespotentiale

Cons:

Har ingen praktisk erfaring med øvelsen

Link to comment
Share on other sites

Renegade rows synes jeg ikke er nogen særlig god idé. Det der begrænser dig, vil ikke være din trækstyrke, men din mave og balance. Dem kan du træne med andre ting.

Fatman pullups er fine (kan loades med skive på maven) og Pendlay rows ligeså. Jeg er selv ret glad for Pendlay rows.

Chest supported DB/BB rows er også gode. Meget gode.

Link to comment
Share on other sites

Renegade rows synes jeg ikke er nogen særlig god idé. Det der begrænser dig, vil ikke være din trækstyrke, men din mave og balance. Dem kan du træne med andre ting.

Fatman pullups er fine (kan loades med skive på maven) og Pendlay rows ligeså. Jeg er selv ret glad for Pendlay rows.

Chest supported DB/BB rows er også gode. Meget gode.

Ja, tror også bare det bliver fatman pullups jeg ender med. Så kan jeg også bruge min vægtvest lidt mere. Så skal jeg bare have indkøbt et par ringe.

Link to comment
Share on other sites

òg hvordan er stabiliteten i skulderen nu?

og hvordan er dit symptom billed og genoptrænings forløb gået.

hvis du har får meget løshed fortil så skal du være super obs på træk øvelser.

du bør have en finger på humerus og vurderes hvorvidt der sker bevægelse. Undgå får meget extension. Og sikre dig at trækket ikke er 100 % horizontalt men ret let vertikalt. rolig koncentrisk, hold i inderbanen, langsom excentrisk (4-5 sek).

undgå at få albuen bagved skulderen. hold den fortil

Link to comment
Share on other sites

òg hvordan er stabiliteten i skulderen nu?

og hvordan er dit symptom billed og genoptrænings forløb gået.

hvis du har får meget løshed fortil så skal du være super obs på træk øvelser.

du bør have en finger på humerus og vurderes hvorvidt der sker bevægelse. Undgå får meget extension. Og sikre dig at trækket ikke er 100 % horizontalt men ret let vertikalt. rolig koncentrisk, hold i inderbanen, langsom excentrisk (4-5 sek).

undgå at få albuen bagved skulderen. hold den fortil

Stabiliteten er god, bevægeligheden er 100% tilbage og alt tyder på at jeg kommer til at have en mere stabil skulder end før min skade opstod.

Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg skal sige angående symptombillede. Jeg har haft lette smerter når jeg har kørt for hårdt på med min genoptræning, der har også været smerter forbundet med alle bevægelser ala planken, cykling på racer cykel etc.

Genoptræningen er gået meget godt, den kunne nok i virkeligheden være gået endnu bedre hvis jeg havde været lidt bedre til at holde igen med genoptræningen. Begge mine fysioterapeuter siger dog at jeg hele tiden har været langt foran det 'gennemsnitlige forløb'. Det samme har kirurgen i øvrigt også konstateret.

Hvis jeg skal undgå at få albuen bag skulderen bliver det da en voldsomt reduceret ROM...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share