Strenght endurance


sas
 Share

Recommended Posts

Det har igennem et stykke tid undret mig at jeg i f.eks den liggende leg-curl kan løre med 8 gentagelser a 90 kg. Sætter jeg vægten ned til 40 kg. kan jeg kun klemme ca. 12 reps før jeg bliver træt :retard: hvilket absolut er for lidt -ja det er nærmest pinligt.

Findes der en effektiv metode til at forbedre styrke udholdenheden? Jeg vil godt have lidt mere spændvidde i variationen af antal reps (1-18 reps).

Vil en evt. bedre styrkeudholdenhed ske på bekostning af rå-styrken?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

nu er lårbiceps jo en balancemuskel, så jeg tror at den styrke du har trænet den op til, er meget specifik. Jeg har den samme erfaring med min ben curl og jeg synes generelt at man ser dette fænomen i "røde" muskler. Men på den anden side, så bliver man jo kun stærk i det man træner så det er bare i gang med 25 reps i ben curl. Det skulle komme hurtigt det er jo næsten kun sådan noget lactate transport, creatin kinase og creatin beholdning der skal bygges op, så det skulle komme hurtigere end egentlig styrke.

Link to comment
Share on other sites

mdk: tak for interressen

Synes cykling primært er for forsiden af låret (også selvom man arbejder med det "runde tråd"). Cyklingen er efter min mening alt for udholdenheds præget (aerob træning-dvs alt for for lav intens til at de kan overføres styrketræning). feks. man bliver ikke bedre til at squatte ved at løbe. Faktisk har det fleste ryttere/spinnere jeg kender et hængeparti med med lige netop bagsiden af låret der negliceres da der trædes mere end der hives i pedalerne.

Link to comment
Share on other sites

sas> yep, det er nemlig vigtigt at skelne mellem aerob muskeludholdenhed og anaerob styrke-udholdenhed. Det mdk snakker er om er muskeludholdenhed i forbindelse med aerob træning. Det du snakker om er anaerob styrke-udholdenhed.

Generelt skal du vel være glad for at du selv med lette vægte ikke kan tage særligt mange reps, da det ofte er et tegn på at du har mange hvide muskelfibre, hvilke selvfølgelig kommer dig til gode når vi snakker om 1RM præstationer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Velbekomme! :)

Man skal naturligvis gøre det ordentligt - dvs huske at hive den ene fus op, når den anden tramper ned. Ellers bliver det en hakkende bevægelse. Men ellers ja, der trampes mere end der hives. Jeg mente bare, det er godt for udholdenhed generelt. Har da selv fået betydeligt stærkere ben af at spinne ...

(I øvrigt kan denne sportsgren give imponerende lår generelt, men så skal man også gå meget op i det.)

Link to comment
Share on other sites

(I øvrigt kan denne sportsgren give imponerende lår generelt, men så skal man også gå meget op i det.)

Det kommer vist an på hvad man definere som imponerende lår. Hvis ens reference er Bjarne Riis lår er det sikkert fint med spinning, hvis derimod ens reference er Tom Platz-lår er der vist ingen anden udvej end squat. :)

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu, Squatfar, rolig nu ... freaky BB-lår er ikke flotte (smagssag, I know). Vi snakker heller ikke ekstremer. Men jeg kender da et par enkelte spinnere, som går monomant op i den sportsgren og har flotte frølår - uden at styrketræne det mindste. (Kontroversiel udmelding - I also know that.)

Men det er jo altsammen ligemeget, hvis spinning ikke lige er Sas' drømmebeskæftigelse.

Link to comment
Share on other sites

incognito: ok, det halter tilsyneladende med transport af forsyningerne i musklen. Jeg må æde en kamel og sætte pinden i et af de øverste huller når jeg går efter et højt antal reps. <_<

squatfather:

Ja det fungerer fint.. :)

Mit forsøg med højere antal reps (bedre styrke udholdenhed) er egentlig mere et forsøg/eksperiment på at se om det kan give noget indirekte afkast i form af bedre styrke eller hypertrofi jvf. lidt mere variation

Multiledsøvelser med høje reps som f.eks 20 rep squat breathing routine volder mig ikke problemer.

Link to comment
Share on other sites

Thomas:

Egentlig er jeg også glad for den nuværende styrke/hypertrofi fremfor at køre med lav vægt/mange gentagelser. :)

- Er der noget at hente ved at forbedre styrkeudholdenheden jvf. lidt mere variation og f.eks forbedre forholdene omkring lactate transport, creatin kinase og creatin beholdning i musklen. Ville jeg f.eks kunne nedsætte tiden imellem de 5-10 reps sæt jeg normalt kører? For Selvfølgelig er det ikke et mål i sig selv at kunne reppe højt i disiplinen lying leg curl, jeg synes bare mit tilfælde er usædvanligt.

- eller vil 11-20 reps blot være ineffektiv træning af imaginære røde fibre :biggrinhat:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

>SAS. Det kunne være du så skulle prøve et af Bill Starr´s programer. Der får man masser af tunge løft (1-5 reps) på de store øvelser, på hjælpeøvelserne kører man derimod masser af reps (12-20).

Ok, prøver lige at lave lidt research på Bill starr

Link to comment
Share on other sites

- eller vil 11-20 reps blot være ineffektiv træning af imaginære røde fibre :biggrinhat:

Hmm.. fandt lige en tråd på HST der tilsyneladende viser at man selv ved lavt rep antal rekrutterer alle slow twitch fibrene før fast twitch. Dvs højt rep antal angiveligt ikke stimulerer slow twitch bedre..

training for muscle fiber types

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share