romaskiner


incognito
 Share

Recommended Posts

Ja, den gamle tvist om udførsel af en gentagelse i en romaskine.

Vi kan allesammen sikkert sagtens blive enige om, at man i virkeligheden skal lave dødløft og BB rows, men der er jo folk der bruger romaskinen...

CBSeatedRow.gif

Jeg mener at denne måde at udføre romaskineøvelser på, er forkert eller i hvertfald meget langt fra optimal.

Jeg mener at man skal holde overkroppen i den samme stilling under hele udførslen, dog med det twist at insisterer man på at få en lænde bevægelse med skal øvelsen udføres med mindre vægt og man skal holde vægten stille før man fortsætte trækket med det øvre af ryggen, så svinget fra lændebevægelsen ikke bare giver moment til det sidste stykke vej. Er vi uenige?

Jeg har diskuteret det mange gange med chefen ude i jernhulen. Er der nogen der kan henvise til sådan noget som en fysioterapeutisk træningsmanual, som jeg kan smide i hovedet på ham?

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett - den øvelsen skal utføres med overkroppen i samme stilling. Se bare på de som kjører BB rows med 150kg+...få dem til å kjøre på Supported T-bar eller Hammer Strength Rows der kun armene kan beveges, og de må bruke halvparten så mye vekt på like mange reps...

Link to comment
Share on other sites

jeg har allerede fået nailet den her i en anden tråd "bent-over rows".

Da der ikk var nogen der gad kigge på det her, kom jeg lige til at lave lidt trådkapring.

Konklusionen i den anden tråd blev vist til sidst at dorsalumbal fleksion som udgangspunkt ikke er godt, men det kan finde sin plads i specialøvelser til styrkeløft og genoptræning (evt. rigtig bodybuilding). Det var osse det jeg håbede på.

Hvis i vel se en rigtig killer fandt jeg stivbenet dødløft på exrx

BBStraightLegDeadlift.gif

Link to comment
Share on other sites

Hvis i vel se en rigtig killer fandt jeg stivbenet dødløft på exrx

Jeg har aldrig fattet meningen med denne øvelse. Hvis folk vil træne deres hasemuskler, så er det IKKE den korrekte måde. Prøv at kaste et blik på hans hofte. Den bevæger sig ikke særligt meget. Bevægeudsvinget kommer fra fleksion i columna. På den måde træner han erector spinea muskler (dog med risiko for overbelastning af de lumbale disci). Hvis man vil træne hasemusklerne, så skal hoften rotere, så hasemuskulaturen strækkes ud. Hasemuskulaturen hæfter på tuber ischiadicum på hoften, og deres opgave i en øvelse som stiff-legged dødløft, er at trække hoften tilbage til udgangsposition. Dette sker bare ikke, hvis hoften igennem hele bevægelsen stort set er låst fast som i klippet. En bedre øvelse ville være rumænsk dødløft eller keystone dødløft, hvor røven skubbes godt tilbage.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

rumænsk dødløft eller keystone dødløft, hvor røven skubbes godt tilbage.

Thomas

Har du et link til disse??

Jeg mener nu stadigt at der er en del bevægelse over hoften.. Prøv at stå oprejst, sæt hænderne i taljen og lad dem ikke bevæge sig.. Du kommer ikke længere end knæet...

Han kunne jo holde ryggen ret, så ville der kun være bevægelse i hoften..

Link to comment
Share on other sites

Han kunne jo holde ryggen ret, så ville der kun være bevægelse i hoften..

Ja, men sålænge han holder benene strakte, så bliver bevægeudsvinget for mennesker med normal fleksibilitet ikke særligt stor. Der skal åbnes lidt op i knæleddet som man gør i rumænsk og keystone dødløft.

Finder lige et link til dig.....

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share