Ømme (VIRKELIG ØMME!) mavemuskler


annesmidt
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg har styrketrænet jævnligt i ca. 8 måneder (med jævnligt mener jeg 5-6 dage om uden - hvor jeg skifter mellem muskelgrupperne hver dag), men for første gang har jeg fået så ømme mavemuskler, at jeg knap kan røre mig. Da jeg for ca. 8 måneder siden startede, havde jeg selvfølgelig ømme muskler, men slet ikke i denne dur. Jeg har overhovedet ikke lavet ændringer i min kost eller livsstil på nogen måde, heller ikke mit træningsprogram, så det kommer lidt pludseligt.

Dagen efter var jeg øm, dagen efter der, var jeg MEGA øm og i dag, på 3. dagen, er jeg så øm at jeg ikke engang kan RØRE mine mave, uden det gør så ondt, at jeg har lyst til at græde. Bare jeg aer min mave, stikker det så meget, at jeg næsten har lyst til at kaste op. Jeg kan ikke strække mig eller grine og når jeg går almindeligt, får jeg tårer i øjnene. Jeg går foroverbøjet, fordi det gør for ondt, hvis jeg retter ryggen op.

Jeg er bestemt ikke pylret og klager aldrig over ømme muskler, men det her er simpelthen for meget. Jeg har et arbejde, hvor jeg sidder ned og rejser mig et par gange i timen og hver gang jeg rejser mig, er det som at lave en maveplasker og ryggen kan ikke rettes op.

Har i nogle mirakelmidler eller bare gode tips til, hvordan jeg evt. kan lægge en dæmper på smerterne, eller få dem helt væk???!

Link to comment
Share on other sites

Når det er så slemt, som du beksriver her, vil jeg helt sikkert tage til lægen med det samme. Det vil være tosset at tage takke med et "standardiseret internetsvar", når det plager dig så meget.

Der er ikke noget mirakelmiddel til at fjerne DOMS, andet et alm. smertestillende. Men det du beskriver lyder som mere end DOMS, og også værre end en fibersprængning. Hvis der er tale om en fibersprængning, burde der også være en form for blå/røde-mærker pga. blodansamling.

Ligemeget hvad, så ring til din praktiserende læge.

Link to comment
Share on other sites

Æd noget smertestillende og kontakt din læge!

Hvis du ikke har ændret væsentligt i din træning er det bestemt ikke naturligt, at du pludseligt får SÅ ondt i mavemusklerne.

Jeg er bestemt IKKE typen der tager smertestillende (sidst jeg tog det var engang i 2012, da jeg slog hovedet), men i det her tilfælde ville jeg gøre det. Og kom så til lægen!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du ændret din træning sådan at du pludselig har fået så ømme mavemuskler?

Som det står i indlægget, har jeg slet ikke lavet nogle ændringer i min træning. Ikke engang vægtforøgelse. Har trænet på denne måde de sidste 1 1/2-2 mdr.

Link to comment
Share on other sites

Har du feber? Min kæreste der snart er læge og i øvrigt lige har været på gastrokirurgisk afdeling byder ind med ektopisk graviditet, romperet ovarie cyste eller blindtarmsbetændelse som de hyppigste mavesmerter for en 22 årig kvinde.

Tak for dit input!

Jeg har været hos lægen nu og jeg blev undersøgt i hoved og røv og det er ikke andet end en omgang alt for hård belastning. Hun kunne ikke svare på, hvorfor det kom så pludseligt, når jeg har trænet sådan et stykke tid nu. Hendes bud var at jeg måske ikke har fået nok mad den dag jeg trænede og så bare har presset mere end min krop kunne klare og så er de blevet overbelastet.

Jeg er ihvertfald blevet bedt om at holde mig i ro og undgå at bruge mine mavemuskler mere end højest nødvendigt, indtil smerten er helt væk og så genoptage træningen stille og roligt... Smerten er allerede på vej væk (det går langsomt, men der sker noget).

Tak for jeres bud allesammen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo have fået tarmslyng eller noget andet knas. Har du opkast og andre symptomer?

Hej, ja var sten sikker på at det var muskelsmerter, ingen tvivl.

Men har været ved lægen og det var "bare" en ordenlig overbelastning, så nu skal jeg holde mig i ro et stykke tid.

Tak for dit svar,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share