Træning uden nok protein..........................


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Hejsa..

Dette er måske et dumt spørgsmål.

Jeg ved godt, at man helst skal have 2-2,5 gr. protein pr. kg. kropsvægt, hvis man vil være helgarderet, men hvis man i perioder træner uden at få nok protein, hvad sker der så med ens muskelopbygning?

Med andre ord - kan man risikere at man træner - og hermed nedbryder musklerne, men ikke har protein nok til at opbygge dem igen med det resultat at de faktisk bliver mindre end de var før træningen?

Håber nogle vil svare.

Mvh. Tiger :huh:

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Hm, jeg har levet og trænet i lang tid, uden overhoved at skænke proteiner en tanke, og der tog jeg rigeligt på - så det tror jeg altså ikke er tilfældet, og det var ikke engang på særlig varieret kost.

Men jeg kan mærke at får den gas med shakes og ok kost, så vokser jeg (tror jeg) lidt mere - men nogle gange kan jeg også blive lidt......at det hele er salgstrick og fis og ballade, fordi det virker nu ganske fint uden.

På krudt tror jeg at jeg kan forstå at man skal have masser af proteiner dog.

Jeg tror det er ganske rigeligt hvad 95% af befolkningen indtager via føde.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede med at træne vidste jeg ikke noget om proteiner og jeg fik selvfølgelig ikke nok. Jeg voksede ikke ret meget, men det skyldes nok mere at jeg generelt ikke spiste nok. Noget jeg kunne mærke da jeg begyndte at tage shakes (og stadig spiste for lidt) var at min restitution blev forbedret, istedet for at der kunne gå en uge med doms gik der ikke mere end 2-3dage. Dvs. at jeg ikke mener du vil miste muskler ved for lidt protein, men opbygningen vil tage meget længere tid og du vil sikkert have større risiko for at komme ind i en overtræningsfase.

Link to comment
Share on other sites

Noget jeg kunne mærke da jeg begyndte at tage shakes (og stadig spiste for lidt) var at min restitution blev forbedret, istedet for at der kunne gå en uge med doms gik der ikke mere end 2-3dage.

Kan det ikke blot skyldes dine muskler helt tilfældigt var mere vandt til træning på det tidspunkt? Så får man jo ikke så let doms som hvis man er utrænet. Desuden tror jeg ikke protein hjælper på doms, men måske på restitutionstiden...

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever bestemt ikke, at protein har en positiv indvirkning på DOMS.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at det kan mærkes på muskelvæksten, om man får protein nok.

Så jeg spekulerer over, om der er tale om helt forkert programsammensætning og eventuelt alt for megen træning (og dermed energiforbrænding) til at kroppen kan vokse optimalt.

Når man ser en fyr som MASS grovæde sig igennem en træningsaften, så fatter man lidt af, hvad det vil sige at spise og træne seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Kan det ikke blot skyldes dine muskler helt tilfældigt var mere vandt til træning på det tidspunkt? Så får man jo ikke så let doms som hvis man er utrænet. Desuden tror jeg ikke protein hjælper på doms, men måske på restitutionstiden...

Nope, for i de perioder hvor der ikke var råd til shakes var der ikke noget protein og der var doms igen

Link to comment
Share on other sites

Proteinshakes etc. - det kan bruges som kosttilskud, når man træner og ikke spiser ordentligt, eller er i tvivl om man får nok protein.

Men har man en varieret kost, så er det noget opreklameret fis, udover det måske har en psykosomatisk effekt for den enkelte.

Min makker nægter det konsekvent, og har aldrig spist en shake - spiser bare normalt - og han er altså stor !

Men det er selvfølgelig godt at være dækket ind - så hellere for meget end for lidt, jeg tror altså bare at de mændger der specificeres pr. dag - enten er for meget store muskuløse mennesker, eller også er det altså stærkt overdrevet.

Link to comment
Share on other sites

Fittsmoker -> jeg vil give din ven ret langt hen ad vejen. Hvis man er opmærksom på hvad man spiser og søger for at det er bare rimelige mængder af proteiner i så er det lige så godt, måske bedre end shakes. Hvis man spiser tilstrækkeligt med kalorier vil det for de fleste være rimeligt simpelt at dække sit protein behov. Såvidt jeg kan regne ud begynder der først at komme problemer når man nærmer sig de 100kg og skal til at have 200-250g protein og stadig ikke alt for mange kalorier, der vil jeg mene at det er svært at klare sig uden shakes. Men ok, det ved jeg jo ikke med mine stakkels 76kg har jeg ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det rigtige svar på Tigers spørgsmål er noget i stil med.

"Den eneste måde kroppen kan lagre protein på er i musklerne, derfor hvis indtagelsen af proteiner ikke er stor nok til at sikre muskelvækst, i de muskler du netop har trænet er der kun eet sted at tage proteinet fra, de andre muskler, dvs. en nedbrydning af muskelvæv af de muskler du trænede sidst. og fortsætter du sådan, så er du lige vidt, du "flytter" blot rundt på muskelvæv."

Lyder det ikke meget rimeligt?

Link to comment
Share on other sites

Tell> Det er ikke helt korrekt, kroppen kan selv lave en række aminosyrer, så hvis man får tilført de essentielle (dem kroppen ikke selv kan lave), burde der i teorien ikke være det problem du nævner. Og man skal nok meget langt ned i protein indtag før det alligevel vil blive et problem.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar!

Som jarvig13 også skrev i et indlæg under vægttab:

Ved vægttræning nedbrydes musklerne, og det samtidigt med at man er i energiunderskud. Umiddelbart skulle man jo så konkluderer, at man ikke har energi til fuldt at opbygge musklerne igen (energimængden til opbygning af muskler er jo MEGET stor). Men altså, kroppen adapterer sig til vægttræningspåvirkning og så og sige opprioriterer behovet for energi til muskelopbygningen = i videst mulige omfang vil den afsætte energi til fuld muskelopbygning.

Hele hemmeligheden ligger altså ikke i energiunderskuddet som sådan, men derimod at kroppen bliver tvunget til omprioriterer sin energitilførsel grundet adaption.

Ergo - tror jeg ikke , at det er noget problem, hvis man i perioder er i underskud - f.eks. i forbindelse med cutting. ;)

Tiger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share