Træning med lammet hånd?


Hans Nygaard Valentin
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen

Jeg har brug for hjælp! Min hustru blev for snart 2 år siden lam i 3 fingre på venstre hånd. Det drejer sig om tommel-, pege-, og langefinger. Hun kan ikke mærke noget i dem eller bruge dem på nogen som helst måde, de er helt lamme. Det eneste hun kan er at strække dem ved tvang, ellers ligger de bare spændt ind mod håndfladen. Det gør det umuligt for hende at holde ordenligt om noget da hun kan kan bruge lang- og lillefinger.

Mangler gode råd og ideer til hvordan hun kan komme i gang med styrketræning når hun ikke kan holde en vægt??

På forhånd tak!!

Link to comment
Share on other sites

Hey alle sammen

Jeg har brug for hjælp! Min hustru blev for snart 2 år siden lam i 3 fingre på venstre hånd. Det drejer sig om tommel-, pege-, og langefinger. Hun kan ikke mærke noget i dem eller bruge dem på nogen som helst måde, de er helt lamme. Det eneste hun kan er at strække dem ved tvang, ellers ligger de bare spændt ind mod håndfladen. Det gør det umuligt for hende at holde ordenligt om noget da hun kan kan bruge lang- og lillefinger.

Mangler gode råd og ideer til hvordan hun kan komme i gang med styrketræning når hun ikke kan holde en vægt??

På forhånd tak!!

Det er slet ikke mit felt, så med forbehold for at jeg er lægmand,som selv har trænet i +12år, og leget instruktør, så er her lidt input.

Umiddelbart er der en del øvelser, hvor hænderne blot agerer støtte/balance funktioner, og hvor det egentlige pres er andre steder. Et stort antal maskiner (Techno Gym, Nautilus, Life Fitness), er konstrukeret sådan, at du faktisk ikke er afhængig af dit greb, for at kunne udføre øvelsen. Sådan at presset er placeret på underarmen, albuen, hånd roden, og andet.

Da maskinerne kører i en låst bane, og ikke fordrer at du har fat i en "fri" stang, er du ikke på samme måde hæmmet af behovet for greb.

Har i forsøgt jer med noget endnu? Eller er det ren forberedelse?

Min vurdering er at man godt kan lave et helstøbt trænings program alligevel.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Er enig med BLACKICE når det gælder presseøvelser. Ved trækkkeøvelser vil jeg foreslå at prøve Versa Gripps, hvis de er til at finde, ellers nogle af efterligningerne. Jeg tror de er nemmere at håndtere med tre lamme fingre end almindelige straps. God træning.

Edited by Zane
Link to comment
Share on other sites

Blackice's råd er rigtige gode.

Desuden så jeg lige i mit fagblad(danske fysioterapeuter) denne her til træk bevægelser:

https://www.facebook.com/NoGripPullStrap

En anden (lidt dyr og kreativ) mulighed kunne være at få designet(eller lave den selv) en god og kraftig læderhandske med håndledsrem og ekstra støtte/ forstærkning ved de udsatte punkter på de fingre som er paralytiske og hvor tommel, pege og langemand er forbundet sammen så fingerne bliver holdt i position. Denne løsning vil dog kun kunne bruges til "åbne greb" på eks. Maskiner.

Har du kigget på nettet efter butikker til personer med specielle ergoterapeutiske behov? Det kunne være at der var noget endnu bedre der kunne bruges?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share