squat og vejrtrækning


multisport
 Share

Recommended Posts

Hvordan er den korrekte vejrtrækning i squat ? Jer er med på at man puster ud når man løfter stangen. Men tager man alt luft ind i toppen eller tager man luft ind hele vejen ned når man sænker stangen ?

Skal vejrtrækningen følge rep. eller må man tage flere vejrtrækninger i toppen. I 20 breatning squat tager man vel flere vejrtrækninger til sidst men hvor mange er "tilladt" ?

Jeg har læst TJ artikel "teknik i squat"- Rigtig god artikel, men jeg er lidt i tvivl om det med vejtrækningen.

Link to comment
Share on other sites

For at kunne lave nogenlunde stabile squat, så er det en fordel at holde vejret under udførelsen. Dvs. at man holder vejret fra man begynder at gå ned og til man er helt oppe igen. Så har man det samme tryk i maven hele tiden. Altså kun trække vejret når man står op.

Hvis man kører korte sæt, så behøver man slet ikke at trække vejret før sættet er færdigt. Ligesom mange 100-meter løbere, der løber først og trækker vejret bagefter. Altså 100 meter uden at trække vejret. Så behøver de ikke at koncentrere sig om det imens.

Link to comment
Share on other sites

Frans->

Man skal bare få det overstået hurtigst muligt.

Jeg tror ikke på at ilten kan komme musklerne noget videre til gavn under selve udførelsen, da det jo er anaerobt arbejde.

Man skal bare hive lidt mere efter vejret bagefter. Og det er der jo god tid til (korte tunge sæt = længere pauser imellem).

Link to comment
Share on other sites

mvp> der er bare en ulempe ved at holde vejret. Man laver det som hedder valsalva manøvren. For ikke at skulle skrive det hele en gang til, så quoter jeg lige mig selv fra et indlæg jeg lavede på getbig.

Når man løfter tunge vægte, så laver man ofte det man kalder valsalva manøvren. Fordi der midlertidigt lukkes for luftvejene under de store anstrengelser. Fordi luften ikke kan slippe ud, så stiger det intra-thorakale drastisk (op imod 40-100 mmHg). På grund af det store intra-thorakale tryk, så afklemmes venae cavea, som returnerer blodet til hjertet, med nedsat tilbageløb af blod som resultat. Dette resultere i at slagvolumen nedsættes. Hjertets kammerdimensioner bliver også mindre (det er det som kaldes valsalva effekten). Den formindskede slagvolumen, resulterer i at blodtryk og puls stiger drastisk under kraftpræstationer. Pulsen kan ved tunge løft måles til langt over 170 slag. Blodtrykket er ved russiske vægtløftere under squat, blevet målt til op imod 320/250 mmHg. Stigningen i blodtrykket kan også forklares via det intramuskulære tryk i de aktive muskler, som afklemmer blodkarene

Der er forskellige riscisi indvolveret ved udøvelse af valsalva manøvren.

1. Man kan risikere blackout. Det er ikke unormalt at se folk besvime under store kraftanstrengelse, hvor man lukker for luftvejene.

2. Det store blodtryk kan give sprængninger af større eller mindre blodkar. Jeg læse for nyligt om en gut på dragondoor.com, som anvendte Pavel´s power breathing (han anbefaler at man holder vejret for at fremme kraftudviklingen). Gutten havde anvendt teknikken i et sæt af 12 reps, og fik en subarachnoidal blødning (en blødning under en af hjernehinderne). Dette er en alvorlig sag.

Generelt er det ikke et problem at anvende valsalva manøvren ved maxforsøg, da det er af så kort varighed. Men ved sæt af mere end 2 reps, så vil jeg anbefale at man slipper luften på den koncentriske fase. Hvis man slipper den langsomt, f.eks ved at knurre den ud, så koster det ikke meget i den intra-abdominale spænding. Tilgengæld falder blodtrykket markant, når luften får lov at slippe ud.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er tommelfingerreglen ikke, at man holder vejret til man er gennem sit sticking-point?
Jo, men check hvad jeg skrev ;)
Her er den vejrtrækning jeg vil anbefale ved sæt af reps i f.eks squat.

Hvis vi snakker om tunge sæt af 1-2 reps, så gælder ovenstående. Hvis vi snakker om maxforsøg, så kan man godt holde vejret. I almindelige sæt af adskellige reps, så gælder det jeg lige skrev.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Når jeg løfter konkuranser så trekker jeg luft før jeg løfter av stangen i squat, og før jeg tar fatt i stangen i DL. Denne luften holdes til løftet er ferdig.

Dette gir et sinsykt trykk i kroppen, og hodet "sprenges". Det hender faktisk jeg ser dårlig i flere minutter etter ett max DL. :pullup:

Denne teknikken tør jeg ikke benytte på trening, da den ikke føles sund..... :cyclops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er unødvendigt at fokuserer på hvornår man lukker luft ud.

Træk vejret ind i toppen, men kun 3/4 del fuld.

Hvis man lukker luft ud (ad munden altså) under den koncentriske fase er det fint, men ligefrem at gøre det bevidst er unødvendigt. Har du ikke lukket luft ud under den koncentriske del, gør du det bare i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share