Fra tØnde til tYnd!


Silence
 Share

Recommended Posts

Hejsa herinde!

Jeg oprettede tidligere et indlæg i "vægttab", da jeg havde en voldsom angst for at starte i motionscenteret. Men gode skulderklap herfra, kom jeg afsted! 1000 tak for opbakningen!!!

Nu tænkte jeg så, at jeg ville lave en log - så følger jeg mig også lidt "forpligtet" over for både Jer og mig selv, til at holde stilen ;)

Har nu tænet siden mandag den 6. januar...

6. januar 2014 - Startvægt: 110,3kg

23. januar 2014: 108,1 kg

Træning:

Indtil videre kører jeg crosstrainer og går på løbebåndet. Den første dag magtede jeg ikke mere end 25 minutter på crosstrainer, så sagde kroppen fra.

Her, efter 4 træninger kom jeg op på 30 min crosstrainer og 20 minutters hurtig gang på løbebåndet...

Det går da lidt fremad :)

Målet er vægttab, uden tvivl! Efter et par års sygdom og medicinering har jeg taget 40 kg. på!!!!!

Følger appen "lifesum", hvor jeg indtaster ALT mit mad og motion, for at holde styr på kalorierne...

Opdaterer her, når der er nyt - vejer mig en gang i ugen...

Tak for støtten! :shades:

Edited by Silence
Link to comment
Share on other sites

Så fik du lavet loggen :-) Jeg vil love at når man begynder at kunne se at man kommer afsted, fordi at man registrerer det et sted, så bliver det et mål og motivation i sig selv at der er tre krydser eller hvad det nu er målet er, hver uge :-) Og at man kan følge fremskridtet man gør og se at det ikke er forgæves :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det tænkte jeg, at der ville være en super motivationsbooster ;)

Nu er jeg ret så overvægtig - fedmeklassen... :(

Planen er, at jeg vil træne efter arbejde. Men hvor ofte skal jeg træne? Tre gange i ugen? Dagligt?

I denne uge har jeg været afsted hver dag, men er i tvivl om, hvorvidt det er sundt for så stor en krop?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen :)

Godt du kom herind :)

Angående træningsfrekvensen, så tror jeg på den ene side, at du skal røre dig dagligt, under et vægttab.

På den anden side, er det absolut sidste du har brug for lige nu, en skade.

Eller at brænde ud.

Men jeg tror, du skal røre dig hver dag.et bud kunne være vægttræning tre dage om ugen og så kredsløbstræning på andre tre dage.

Kredsløbstræning kan også være at gå en tur. Gerne udenfor, hvis man rammer et af de sjældne øjeblikke, hvor det IKKE regner...

Link to comment
Share on other sites

I forhold til et træningsprogram, så har jeg overvejet at kontakte en instruktør i fitness world på mandag, og så få lagt et program...

Er dog i tvivl om, hvor meget de har forstand på så massivt et vægttab, som jeg skal igennem.... Men omvendt, så er deres råd vel bedre end ingen vægttræning?

I centeret er der cirkeltræning også - måske det kunne være en mulighed...

Jeg går dagligt 20 min - 60 min med hunden - afhængigt af vejret ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner skiftevis løb/cardio og styrke hver dag minus lørdag. På den måde kan kroppen nå at restituere, fordi at det er to forskellige belastninger.

Uanset, den bedste træning er den som gennemføres, og hvis du får en skade, kan det risikere at stoppe dit projekt. Heller stoppe og gå hjem, eller springe et træningspas over, end at få en skade der varer flere måneder. Så lyt til din krop og vær lidt forsigtig her i starten :-) Hvis du kan og vil træne seks dage om ugen, er det optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg vil starte med at sige at jeg synes det er utrolig flot at du er begyndt at ville ændre din sundhed!

Dermed vil jeg gerne huske dig på / gøre dig opmærksom på at det er vigtigt at du ser dette forløb som en livsstilsændring og ikke bare et slankeforløb - hvis du ser det som om at du skal tabe de 40 kg og så er alting godt kan det godt blive farligt når du har tabt dig - så risikerer du bare at falde tilbage i det samme gamle spor.

I forhold til det med vægten og vejningen så ofte kan det være en rigtig god motivation. Men samtidig kan det også være farligt hvis du fx ikke har tabt dig det du havde sat som mål - så har man tendens til at sige: nå, så er det også bare lige meget. Pas på med det! Håber bare det giver dig endnu mere lyst til at fortsætte med det.

Jeg læser til fysioterapeut og har derfor godt tjek på det med både træning og kost.

Når du arbejder hen imod et vægttab er det en rigtig god ide at arbejde med de store muskelgrupper - altså fx lår.

Et forslag til træningsprogram her til at starte med:

- Crosstrainer 10-15 min som opvarmning.

- Benpres. 3 sæt - 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Siddende lårcurl. 3 sæt - 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Knæstræk/extension: 3 sæt - 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Maveliggende benløft på bold. 3 sæt - 12 gentagelser.

- Planken. Lig der så længe du kan * 3 - tag evt tid så du kan se du bliver bedre.

- Mavebøjning liggende på en måtte. 3 sæt - 12 gentagelser.

- Skrå mavebøjning. 3 sæt - 12 gentagelser.

- Træk til bryst (latissimus maskine). 3 sæt. 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Roning med støtte / vertical row. 3 sæt. 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Armstrækkere hvor du står op af væggen og laver dem (indtil du kan lave dem på gulvet). 3 sæt. 12 gentagelser.

- Crosstrainer 10-15 min. - som nedkøling.

Du kan se de samme betegnelser på maskinerne vil jeg mene.

Ved dette program kommer du igennem hele kroppen og vil opnå en effektiv opbygning af muskler og fedtforbrænding.

Programmet tager ca. 1,5 time vil jeg tro.

Husk at holde pause mellem sættene - ca ½-1 min for at dine muskler er klar til at arbejd e igen.

Husk at om 2-3 mdr. skal vægten øges på maskinerne for at du opnår fremskridt stadig.

Hvis du har nogle spg. så skriv endelig til mig, jeg skal nok svare så godt jeg kan.

Held og lykke med det hele!

Edited by Louise Kiær
Link to comment
Share on other sites

Hej Louise!

Hooooold da op! Hvor er du fandeme da rar!!! Det er vildt imponerende og rørende for mig, at du har taget dig tid til at lave det program til mig! 10000000 tak! Er SÅ glad for det!

Jeg printer den ud og tager den med i centeret i dag :)

Kan jeg træne dette program dagligt?

Jeg er afsted hver dag - undtagen lørdag...

Jeg plejer følgende:

30 min crosstrainer

1 runde i cirklen til cirkeltræning (kan pt. ikke holde til mere end en runde, men målet er to ;) )

10-20 min hurtig gang på løbebåndet (hastighed 5,5)

Jeg så absulut HADER at cykle og ro, så det har jeg sprunget let og elefant henover... Håber, at jeg på sigt kan finde en kærlighed til det, som så mange andre :)

Igen, 1000 tak!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Velbekomme da, vil meget gerne hjælpe! og er glad for at du sætter pris på det :)

Jeg ville dele programmet op i to så - så du træner ben den ene dag og mave den anden. Ellers når dine muskler ikke at restituere og derved bliver du ved med bare at nedbryde dem uden at forøge den muskelstyrke.

Er du sikker på at du kan holde til i længden at træne 6 dage i uge? Du bliver ikke træt af det i længden? Overvej det lige - der er ikke noget i vejen for "kun" at træne 4-5 gange i ugen :)

Hvordan er det gået med at bruge programmet?

Jeg ville dele det op så du tager følgende den ene dag:

- Crosstrainer 10-15 min som opvarmning.

- Benpres. 3 sæt - 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Siddende lårcurl. 3 sæt - 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Knæstræk/extension: 3 sæt - 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Maveliggende benløft på bold. 3 sæt - 12 gentagelser.

- Crosstrainer 10-15 min. - som nedkøling.

Og det her dagen efter:

- Crosstrainer 10-15 min som opvarmning.

- Planken. Lig der så længe du kan * 3 - tag evt tid så du kan se du bliver bedre.

- Mavebøjning liggende på en måtte. 3 sæt - 12 gentagelser.

- Skrå mavebøjning. 3 sæt - 12 gentagelser.

- Træk til bryst (latissimus maskine). 3 sæt. 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Roning med støtte / vertical row. 3 sæt. 12 gentagelser og den vægt du kan tage maksimalt 12 gange.

- Armstrækkere hvor du står op af væggen og laver dem (indtil du kan lave dem på gulvet). 3 sæt. 12 gentagelser.

- Crosstrainer 10-15 min. - som nedkøling.

For resten hvis ikke du kan holde til at tage 3 sæt * 12 gentagelser af de øvelser hvor du bruger din egen kropsvægt så start med 2 sæt eller 8-10 gentagelser pr sæt indtil du er stærk nok til at tage 12 :)

Et alternativ er at du bruger det program jeg har lavet hver anden dag og gør det du plejer de andre dage - det ville også fungere ret fint :)

Det vigtigste er bare at du sætter alle de store muskelgrupper i gang. Du kan evt søge efter "metabolisk fitness" på nettet for at se hvorfor det er vigtigt at træne regelmæssigt og hvilke gode ting du gør for kroppen ved det - kan evt bruges som motivations faktor :)

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak - igen! Det er dælme stort, at du bruger din tid på det :)

Jeg har lige haft 4 dages pause fra centeret, grundet sygdom... Havde så ondt af mig selv, at jeg også fik spist helt forkert og bare var på sofaen!

I går kom jeg afsted igen - shit, det var hårdt! Puuuha!

Tager derned igen efter arbejde i dag, for jeg har det nu bedst med at komme afsted dagligt.

Jeg træner cardio hver anden dag og bruger så dit program hver anden dag - og det virker bare så godt!

Jeg kan ikke se alverden på vægten endnu - men tøjet lyver vist ikke ;)

Fortsætter ufortrydent, for når jeg har sat mig er mål, så skal det nåes, basta :)

Link to comment
Share on other sites

Arghhhh, hvor er jeg frustreret! Vægten stiger! Spiser som jeg skal, får masser af væske og træner dagligt!

Tænker, at det nok er muskler der er begyndt at veje, for kan da mærke, at der sker omrokeringer på fedtet - bukserne har fået bælte osv.

Men! Hvor ville jeg gerne, at tallene på vægten kunne være lavere!!! Ved godt, at jeg egentlig skal være "ligeglad" med de tal her i starten, fordi der sker så meget med min krop, men det gør altså noget ved mig, at det enten står stille, eller stiger!

Til gengæld kan jeg allerede mærke en forskel i min styrke - og jøsses, mine arme er blevet pænere, allerede!

Dagligt tager jeg 15-30 min på crosstrainer, efterfulgt af styrketræning for hele kroppen med tung vægt.

Tænker, om jeg skulle ændre det til, at jeg kun styrketræner tre gange i ugen og så kører cardio de andre dage?

Link to comment
Share on other sites

Det med at man bliver sundere af en masse væske er en skrøne. Kroppen er ret god til at regulere væskebalancen, og sørger helt automatisk for at vi får nok væske igennem naturlig tørst. Man vinder ikke meget ved at drikke væske hele dagen, som nogen gør.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/otte-glas-vand-om-dagen-er-vrovl

Godt at du kan mærke fremgang. Bare bliv ved, selvom at vægten ikke lige rykker sig med det første. Det skal nok komme. Stædighed er vejen frem i det her game :-)

Jeg styrketræner tre dage og løber tre dage skiftevis, og så en hviledag. Det kan du sagtens :-)

Keep it up!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share