Lige en spørgebørge!!?


Francis
 Share

Recommended Posts

Hejsa.. Vil gerne høre fra de folk som har prøvet at køre Dr. "Squat" Hatfields cyclus på dødløft..

Hvordan kørte det?? Hvordan blev jeres resultater og hvordan kørte i jeres hjælpe-øvelser??

Eller hvad har i ellers kørt af "programmer" der har givet mest i dødløft?? (inkl. assistance-øvelser osv)

Kunne nemlig godt tænke mig at stille op til noget stærkmands-halløjsa om et par år.. Men det kræver at jeg får styrket mit dødløft gevaldigt. Skal selfølgelig også nævnes at jeg ikke har trænet dødløft ret meget.. Mest en sjælden gang imellem, hvor jeg primært ellers har fokuseret på de "olympiske" løft (vend, frivend, råtræk, diverse hiv)

(sidste maks test: 200 fra gulvet - derefter kunne jeg ikke holde spændet i lænderyggen) Halve-dødløft fra lige ud for knæet: 320 kg)

Håber at i har tid til at komme med jeres erfaring... Alle gode råd og tips&tricks er mere end velkomne. hehe.. På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Eller hvad har i ellers kørt af "programmer" der har givet mest i dødløft?? (inkl. assistance-øvelser osv)

ThomasJ's singles cycle kørte jeg to gange. Den ene gang fik jeg 20kg på mit max, den anden gang 15kg.

Jeg har vedlagt et regneark, der viser, hvordan det er skruet sammen.

D_dl_ft_Singles_Cycle_TJ.zip

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft kanon gode resultater med Hatfield cyklussen.

Det skal lige nævnes at jeg benyttede mig af den moderniserede udgave, som TJ har lavet.

Jeg forøgede mit maks med 45kg.

Gik fra et maks på 110kg til et maks på 155kg i dødløft.

Så rigtige gode erfaringer herfra.

Vetö

Link to comment
Share on other sites

Hvad med assistance-øvelser?? Kørte i bare dødløft, eller havde i også noget goodmornings eller lignende med..?

Kunne godt være at man skulle prøve den der Single-rutine i første omgang.. Ser meget sjov ud!! Tror bare at jeg vil få en relativ større effekt ud af et program, hvis jeg fokuserer på at styrke bunden af min dødløft, da vægtene føles (tæt på) meget lette, lige så snart de kommer over knæene!

Måske man skulle prøve noget WSB-agtigt noget. hehe.. (åh, alt det læsen)

Bare lidt uoverskueligt, når man nu hverken bænker eller kører powersquats. Hmm..

Link to comment
Share on other sites

Første gang kørte jeg ingen deciderede assistance-øvelser. Det var da jeg gik fra 165-185. Anden gang mener jeg, at jeg var igang med at squatte, og at jeg supplerede med bent over barbell rows samt shrugs (min svaghed har aldrig været i bunden af løftet).

Hvis du ikke kan holde spændet i lænden, er der nok ikke en bedre assistance-øvelse end goodmornings. Du kan også trække fra skive eller brædt. Altså forlænge træk-distancen, så du får noget mere drive fra bunden. Hvordan du bedst passer det ind i singles cycle ved jeg såmænd ikke... Et forslag kunne være at den dynamiske dag med 15 lette singles altid var fra skive. For eftersom du er meget stærk allround, er der noget der tyder på det er et spørgsmål om tilvænning, før du kan trække mere.

Link to comment
Share on other sites

Lige en kommentar: Hvis du træner op til stærkmandskonkurrence, ville det da ikke være mere relevant at køre dødløftstræningen med en noget højere densitet end en singlecyklus.

I stærkmandskonkurrencer, hvor de b.la. skal løfte sten op på tønder og den hvor de skal "hoppe" op på en trappe samtidig med at der skal dødløftes en vægt op, skal de jo lave adskillige løft indenfor meget kort tid. Derfor ville jeg umiddelbart mene at f.eks. TJ`s cyklus, hvor man jo min. holder 30 sec pause mellem løftene, ikke vil være superrelevant til stærkmandskonkurrencebrug.

Men på den anden side, så kræver det jo også en høj 1RM at dyste i stærkmandskonkurrencer, f.eks. når man skal ligge de store sten op på tønderne, her vil en single-cyklus nok være god.

Så jeg håber jeg fik forvirret dig yderligere ;) :tongue:

- Torben F

Link to comment
Share on other sites

Kan sagtens følge dig, men vil koncentrere mig om at øge min styrke nu her, og så arbejde mere på den specifikke "udholdenhed" når jeg engang nærmer mig en egentlig stævne eller lignende..

Men tror bare at jeg vil starte med at køre noget dødløft på regelmæssig basis et stykke tid og se hvordan jeg reagerer på det!!

Og så må vi se lidt senere, hvordan jeg bør tilrettelægge min træning mht volumen osv.. :)

Men lige nu vil jeg benytte en frygtelig masse tid på at grave mig igennem deepsquatters hyggelige lille arkiv.. (Hmm.. :blink: )

Link to comment
Share on other sites

Ohh.. Ohh.. Der er jo et par artikler på deepsquatter om emnet!! Meget spændende må man sige..

Selvom jeg dog ikke helt kan lide hans måde at træne på.. Men hans iagttagelser kan jeg da godt følge!!

TJ, du har jo tit udtalt lovprisninger om Jouko Ahola(sp?).. Har du nogle programmer eller artikler (anything!!) omkring ham!!? Hans navn dukker ret ofte op i mere og mere lovende vendinger. hehe.. :D

Link to comment
Share on other sites

Francis> vent med at beslutte dig for et program indtil du har læst min nye artikel på getbig. Den skulle gerne komme på indenfor kort tid. Den omhandler primært min dødløft singles cyklus, men der er også en masse om svagpunktstræning og generelle betragtninger om dødløft træning.

Men jeg kan da godt opsummere min opfattelse af hvad effektiv dødløft består af. SINGLES. Masser af singles. Det er efterhånden også den opfattelse de fleste gode styrkeløftere har. Tom McCollough er en varm fortaler for singles. Louie Simmons er en varm fortaler for singles. Den stærkeste styrkeløfter i verden, Garry Frank, er en varm fortaler for singles i dødløft (han dødløfter over 400 kg). Frank laver hver gang han træner dødløft, i omegnen af 20 singles eller mere, med omkring 70 % af max. Man skal huske at startstyrke er YDERST relevant i dødløft, da det er et løft som startes uden en eccentrisk forspændingsfase. Derfor er det vigtigt at man ikke kører for tungt, men istedet for koncentrere sig om fuld power fra gulvet af.

Hvad angår den specifikke stærkmandstræning, så ville jeg også vente til du har fået dit dødløft op på min. 250 kg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Glæder jeg mig da til.. Lyder ENORMT spændende!!

Jeg har jo selvfølgelig også gået og tænkt i WSB-baner.. Har bare lige lidt svært ved at få regnestykket til at falde på plads, når jeg ikke bænker og ikke kører powersquats.. Det nærmeste jeg er kommet er noget i stil med...:

Dag 1:

ME-øvelse (dødløft/til dels squat)

Noget assistance-løft af en slags

Noget overhead løft

Dag 2:

????

Noget overhead løft

Dag 3:

DE-olympisk squats 60-75% (men her ville jeg så køre tungt omkring hver 14. dag, da jeg ikke ville mene at WSB ME-øvelserne har så stor overførsel til QL-squats)

DE-dødløft 55-70% (a la WSB)

Noget overhead løft..

Grunden til at jeg har overhead løft med tre gange, er fordi at det har vist sig tidligere at jeg sagtens kan restituere fra... Plus at jeg synes det virker "besværligt/spidl af tid" at køre decideret dynamiske dage på bla.a. stem osv.. Men kan da godt være at det bare er et spørgsmål om tilvænning!!

Kunne man evt lave en WSB-hybrid der koncentrerede sig om olympiske squats, dødløft og stem?? Burde man vel kunne. hehe... Hmm, nu vil jeg gå i tænkeboksen igen! Hygge så længe... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share