Ny MTB......


Tolle
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg står og er ved at købe en ny MTB og ved ikke rigtig hvad jeg skal vælge. Der er efterhånden så mange muligheder at man kun bliver forvirret når man går ned i forretningen. Jeg handler som regel i Rolsted, hvor jeg også købte min sidste cykel. Den jeg har nu er en MARIN NAIL TRAIL, men den bliver givet videre til konen der ikke har en cykel.

MEN hvad skal jeg så købe til mig selv?? :confused2:

Jeg er kommet så langt at for de ca 6000 kr jeg er parat til at give for en cykel, skal jeg nok satse på "alm" bremser og dermed få et bedre gear!?

Jeg har set en MTB til 6000 kr. med XT bagskifter, men alt det andet er Deore. De er sku snu er de!

Er der nogen der kan give mig nogle købe fif?? Hvad skal jeg se efter??

Cyklen vil blive brugt til:

50 % træning på landevej/skovstier

10 % skov

40 % "lalleture" ned i byen

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gode gear, som du selv nævner er bestemt ikke at fornægte. Den cykel du har kig på, er det en Focus fra Bikebuster? På baggrund af at det kun er bagskifteren der er XT synes jeg ikke du skal fravælge cyklen i første omgang. Deore fungerer også fint, men selvfølgelig ikke lige så godt som XT. Men en ting er sikkert. Du får ikke en ny cykel med fuld XT til 6K. Men prøv at kig på bikebuster.dk De har nogle lækre Focus cykler til billige penge. Min veninde har lige købt Focus Black Forrest. Den er bare lækker. Jeg tror at det er det bedste køb man kan gøre sig i denne tid.

Mange gange er stellet dårligt og fælgene utroligt billige når du kigger på en MTB til 6K med XT-bagskifter, for som du selv nævner kan man ikke få det hele til den halve pris. Men før du køber så prøv at kigge på nettet, der er ofte nogle gode tilbud. Men du kan ofte ikke prøve dem før du køber, hvilket er noget skidt. Men man kan jo være heldig. Men bare spørg løs hvis der er noget :)

Med Venlig Hilsen Michael

Link to comment
Share on other sites

Lige en tilføjelse til mit tidligere indlæg. Du skriver at du vil køre 10% i skov og 50% på landevej og skivstier. Måske skulle du overveje at købe en cykel med en fast forgaffel. En affjedringsforgaffel (suspension) stjæler ofte nogle kroner fra fælg og gear.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er rigtig nok en dejlig cykel den Ghost. Men jeg tror at forskellene på de to cykler fortaber sig i det minimalistiske. En anden mulighed er at Tolle køber en Cross cykel. Altså en form for en racer men så med bredere dæk og stærkere fælg. Den er klar en vinder på landevejen og der er fart over den på stierne osv. Men hvis du vil køre noget seriøs skovkørsel, så holder crosscyklen nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man gerne vil ha lidt ekstra kroner til stel/ gaffel el. hjul, kan man vel bare se helt bort fra XT? Os almindelige dødelige kan vist ikke mærke forskel på grupperne, så er det da bedre at ofre penge på: Hjul, stel og gaffel, i nævnte rækkefølge.

Affj. bagstel er vist lidt ligegyldigt, men hvis du vil køre i skov kommer du vist ikke udenom en affjedret gaffel...

Det bedste ville være at droppe de møgtunge uhandy bjergcykler (alene navnet og så Danmark???) og så købe en landevejslåge...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har set lidt på de to cykler I snakker om.

Jeg kan se at på Focus Black Forrest er der skivebremser på, hvad "koster" det af andet udstyr, og er det en ordentlig bremse. Jeg har hørt at hvis man vil have skiver på, skal man sørge for at det er olie styret - er det sandt??

Ghost SE 5000 er der desværre ikke nogle billeder af, og der står ikke hvilke bremser der er på...?

Og hvad er bedst, XT/deore eller LX??

Det er samme forgaffel der er på.

Der må meget gerne være pedaler til cykelsko på!

Og det skal være en MTB... ;)

Jeg kigger lige lidt videre....

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Magura Julie er nogle fine hydrauliske skivebremser. De fungerer bare og bremser i alt slags vejr og ved alle tempraturer. Du betaler selvfølgelig lidt ekstra fordi at der er skivebremser på, men selve stellet og delene er ganske fine. Som sgat har en veninde som lige har købt cyklen, dog uden skivebremser. Jeg har været ude og køre på den og det er en dejlig cykel. Selvom skifterne og kranksættet "kun" er deore er det på ingen måder dårligt.

Du spørger om LX eller deore/XT er at foretrække. Det er svært at vurderer idet at jeg aldrig har kørt på en cykel med LX. Men en combo af deore og XT er fint til det forbrug som almidenlige mennesker har.

Link to comment
Share on other sites

Se 5000 er med XT/deore i det helt nye katalog - jeg ved godt der står noget andet på hjemmesiden... Bremserne er fra Avid.

Ja hold dig fra mekaniske skivebremser. Bladet "Cykelmotion", som ellers sjældent drister sig til åbenlys kritik i deres "tests", kaldte Shimanos mekaniske for "en fartregulator" - ikke en bremse - det er ikke helt løgn. Skivebremser høre pt til i prisklasse godt over 10.000.

Du skal, hvis muligt, se begge cykler i virkeligheden. Begge giver mere for dine penge end noget du kan få hos Rolsted. Fokus kan også ses hos Heino cykler - der ejer Bikebuster. De har butikker i Brøndby og på Østerbrogade i København

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det absolut ikke skal være en ny MTB så prøv at søg på DBA.dk Der er nogle lækre cykler i det prisleje du snakker om. Eller prøv at gå ind på MTB.dk og søg efter en MTB. Det plejer at være kram de sælger til nognelunde fine priser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender flere der har købt deres cykel igennem den blå avis! Her er der virkelig mulighed for at lave et rigtig godt køb, og spare flere tusinde kroner. Desuden er størstedelen af cyklerne i virkelig god/flot stand.

Nu ved jeg ikke hvilken str. stel du skal op i, men prøv feks. at tjecke denne Klein cykel ud..... :rolleyes:

Mtb 16" klein pluse pro , forgaffel marzocchi super fly. xt 9 sped gear, xt bremser , xt nav m.marvic 221 fælge , carbon styr , meget nyt 8.500,-

Flere MTB's: Den Blå Avis

Desuden skal du ikke være bange for at vælge forgaffel på din cykel. Invisterer du i en bedre model (som feks. ovenstående)

kan de tryklufts-justeres, hvilket betyder at du kan tilpasse den præcis efter behov.

post-5-1047162328.jpg

Edited by MASS
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg vil købe en brugt cykel, jeg kan godt lide at vide det er nyt. Og så her jeg jo 2 års garanti!! :thumbwink:

Jeg har surfet lidt rundt på nettet, faktisk synes jeg ikke jeg kan finde bedre tilbud end dem MR og Arne kommer med. Men hvis jeg stiller dem op imod hinanden er de ret ens. Den eneste forskel jeg kan se er, ud over de 400 kr Focus koster mere end Ghost, er at Focus har skivebremser og Ghost har klodser...?

Jeg synes begge cykler ser fede ud, men jeg kunne godt tænke mig at se dem "live". Jeg bor i Viborg, er der mulighed (så vidt nogen af jer ved) for at se dem nogen steder her i nærheden???

Og så noget andet :blink: :

Hvordan finder jeg den rigtige størrelse til mig???

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Hov, kan I sige mig hvad en Focus Black Forrest vejer??

Jeg ved at en Ghost SE5000 (48cm) vejer 12,1 kg - er det ikke lidt meget???

Og hvad er en kasette??

.....hov igen! Så lige at Ghost har Rock Shox Judy C og Focus har Rock Shox Judy TT forgaffel..... kommentarer??

- Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

Kasseten er kransene bagpå - de sidder samlet i en enhed. 12.1 kg er en ok vægt for en MTB der er til at betale. Fjedergafflen vejer 2-2,5 kg - det er 2 kg mere end på en racer....

Forskellen på forgaflerne er marginal - den fremgår ikke engang med nogen tydelighed af firmaets hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Metro gafflen er beregnet til kun at blive brugt på asfalt eller hårdt jævnt grus - hvis du kan leve med det, så er det en mulighed. Jeg synes prisen er lidt høj - den gaffel koster op imod 1000 kr mindre i fri handel.

Link to comment
Share on other sites

Nu her jeg også siddet og kigget flere steder på både nye og brugte cykler. Her er en mulighed for en virkelig lækker cykel med XT/XTR mix. Men det er en carbon ramme. Der er sikkert folk som vil argumenterer imod og nogle vil argumenterer for en carbon cykel. Men tjek billedet, det er sgu en liret cykel B)

Navn Stig Brahe Sørensen

Telefonnummer 86134765

Sendt 23.23 - 2/3

Trek Mountainbike 9800 Carbon sælges. Velholdt

Næsten ny Rox Shox affjedring

XT/XTR udstyr

ESP bagskifter (carbon)

Komplet og køreklar pris kr. 6000,-

Cyklen der er afbilledet er godt nok en 9.8, forskellen ligger i farverne. Udstyret er heller ikke ens men stadig synes jeg billedet giver en god fornemmelse af cyklen.

post-5-1047196112.jpg

Edited by MR
Link to comment
Share on other sites

Jeg har været godt tilfreds med min CUBE.

Efter lidt over 4 år, er den ved at være noget slidt, og trænger til skift af de fleste vitale dele, så jeg overvejer også køb af ny MTB.

Jeg er kommet frem til at man også får rigtig meget for pengene hos CUBE... noget i stil med focus... nogen kommentare?

Link to comment
Share on other sites

Svært at sige om man får meget for pengene hos Cube. Fortæl lidt mere om cyklen og er der nogle forhandlere på internettet? De jeg kender der har kørt Cube har været tilfredse. Men om jeg synes man får mere til prisen hos Cube ved jeg godt nok ikke :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share