Ny MTB......


Tolle
 Share

Recommended Posts

Jeg kender ikke nogen som kører på en Ideal. Det er også lidt svært at bedømme om den er værd at købe idet du ikke har fortalt hvilke andre dele der sidder på cyklen. Men det lyder billigt 5600, for en cykel med XT bag og Deore kranksæt. Det lyder som et knald tilbud, medmindre hjulene og styret er fra Rocky cykel fra Kvickly :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nyt spørgsmål:

Nu køber jeg jo en ny cykel, og min "gamle" Marin skal konen arve..

Den skal lige sættes lidt i stand, og her er mit spørgsmål:

Det nuværende gear på den er Shimano STX. Det er ikke det bedste der findes, men er det fint nok til det cyklen skal bruges til. Men nogle af stumperne skal skiftes pga. slitage. Kan jeg bare blande det med f.eks. Deore, og på den måde langsomt "opgradere" cyklen???

Jeg har en gang hørt at hvis man skifter kæde skal man også skifte alle klinger - passer det???

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Du kan fint blande de forskellige shimano dele. Men man kan ikke dele Campa. dele. Hvis du skifter kasetten skal du også skifte kæden, eller det er i hvert fald en god idé, hvis du gerne vil have cyklen til at køre optimalt. Det er ikke nødvendigt at skifte klingerne, de holder i en evighed. Men selvfølgelig hvis de er slidte så skift dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er delvist rigtigt med at Shimanodele kan blands - men ikke på tværs af 7-8 speedsgrupper som STX og de nyere 9 speeds grupper, som blandt andet Deore - desvære.

Vil det sige at hvis jeg gerne vil skifte bagskifter så skal STI (er det ikke gearskifteren) grebene også skiftes?

Jeg ville gerne skifte kæde, bagskifter, v-brakes (som er alivio) - men det går ikke??

- Tolle

Edited by Tolle
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg spekulere som mange andre her også på køb af ny MTB.

Hva siger i til de hjemmebyggede cylker som nogle cykelhandlere tilbyder?

Den jeg har i tankerne er fra Fabin Sport i Roskilde (www.fabin.dk) han tilbyder den med fuld deore til 5200 og med LX til 6200 tror jeg det var.

Han sagde at stellet svarrede nogenlunde til det på min nuværende Cube analouge.

Link to comment
Share on other sites

Den jeg har i tankerne er fra Fabin Sport i Roskilde (www.fabin.dk) han tilbyder den med fuld deore til 5200 og med LX til 6200 tror jeg det var.

Han sagde at stellet svarrede nogenlunde til det på min nuværende Cube analouge.

Jeg kender ikke den pågældende model, men jeg kender til flere meget tilfredse mtb'ere på motionsplan, der har købt en formentlig tilsvarende model hos Fabin for et par år siden (NN stel i pudset alu med tilbehør efter eget valg). De licens-mtb'ere jeg kender foretrækker mærkevare, der er foretaget test på og som ser mere lirede ud. Men de er også nogle forfængelige lirekarle :D

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ogås godt tænke mig en update fra jeg der har købt  

Valget faldt på Focus Black Raider Limited Edition.

Fuld LX Gold Edition

Affjedret forgaffel - Rock Shox Judy TT

Vægt: ca. 10 kg + div. udstyr = ca. 13 kg, vil jeg skyde på.

Cyklens komponenter er såmænd i guld - ser udmærket ud! :tongue: Så vidt vides en special-udgave, så det er vist begrænset hvor mange der lige kører rundt med præcis samme cykel. Dog findes de - fandt en cykel magen til dagen efter købet 500.- kr. billigere. Det gør dog ikke så meget. Cykelhandleren er flink og rar og yder god service. Det vil jeg godt betale for.

Alt i alt løb det op i 8000.- for cyklen inkl. div. dele (skærme, cykelcomp., godkendt lås).

Den kører upåklageligt - selvfølgelig er der lige nogle småting der skal rettes til ved eftersyn, men mon ikke der er det ved alle cykler?

Vist et godt køb. :)

Cyklen

Mvh.

Claus J.

Edited by Claus J
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ogås godt tænke mig en update fra jeg der har købt ;)

Som du nok har læst købte jeg en Kona!

Den har følgende udstyr:

Frame: Kona Custom Dubble-butted 7005 Alu

Bagskifter: XT

Alt andet: Deore

Bremser: Avid Snigle Digit 5 / Avid SD5

Forgaffel: Marzocchi Bomber MXC 80mm Air

Fælge: Mavic 221N

Det var en model 2002, som var sat ned fra 12000.- til 8000.- Jeg fik den for 7600.- men så skulle jeg også selv samle den...

Og hvordan kører den så??

Ja, jeg er rigtig glad for den. Den kører KANON godt - har overhovedet ikke haft problemer med den! Jeg har kørt på arbejde på den 3 gange = 180km uden problemer. Lørdag skal jeg i skoven for første gang med den, og så skal den tæskes igennem der! Så må vi se om den klarer testen... :)

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share