Afgørelse af diskussion.


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

Under dagens træning endte min makker og jeg i en diskussion. <_<

Han sagde, at hvis man kørte triceps før skulder, og blev træt i den, så ville ens skuldre få mere ud af skulderpressen! :jehon:

Den købte jeg sgu ikke! Hvis man er smadret i triceps, og ikke kan løfte en skid, hvordan fanden giver det så bedre til skuldrene? Jeg kan sgu ikke få det til at passe ind i mit univers! :huh:

Har han misforstået noget, eller har jeg bare slået hovedet lidt for mange gange? :D

Link to comment
Share on other sites

Din makker har misforstået pre-exhaust konceptet. Meningen er at man forsøge at trætte den primære bevæger med en isolationsøvelse, inden man laver sin basisøvelse. Ved f.eks at køre flyes før bænkpres, så skulle man i teorien kunne opnå en større træthedsakkumulering af brystmusklen. Men din makker bytter bare lige tingene rundt. Han vil trætte en af de assisterende muskler, i dette tilfælde triceps. Problemet bliver så at triceps musklen giver op lang tid før skuldermusklen, i skulderpres øvelsen. Hvis formålet med skulderpres øvelsen er at trætte triceps musklen, så har han opnået det han ville. Men jeg formoder at han vil opnå en større træningseffekt af skuldermusklen. I så fald burde han lave lidt side laterals og front laterals inden hans presseøvelser, IKKE triceps øvelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er der altså også eksperter, der hævder det modsatte gælder, specielt for øvede trænende. De påstår, at det er et fysiologisk princip, at den stærkeste muskel vil lave det meste arbejde, og at man så ved at forudmatte TRICEPS vil tvinge de andre muskler, i dette tilfælde skulderen, til at arbejde hårdere. Jeg kunne forestille mig, at det virkede bedst hvis man kørte den anden øvelse i en maskine, der fjerner kravet om stabilisering.

Personligt klikkede det hos mig, da jeg læste det, da jeg har kørt tonsvis af supersæt i mine (knap så) glade HIT dage, og set i bakspejlet synes jeg ikke det virker at køre fx flyers før BP, hvis man vil ramme brystet ekstra hårdt. Til gengæld synes jeg altid at mine triceps blev helt smadrede. Det samme med benstræk før squats-prima balle/rygtræning. :a-okhand:

>>TJ. Hvornår har du sidst trænet supersæt? Du virker ikke umiddelbart som typen der gider den slags earobikspjat. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ved f.eks at køre flyes før bænkpres, så skulle man i teorien kunne opnå en større træthedsakkumulering af brystmusklen.

Men er det overhovedet positivt? Det vil vel være at træne til failure for bryst og det troede jeg ikke var godt.....? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Hov, hvorfor har jeg først set den her tråd nu.

Han sagde, at hvis man kørte triceps før skulder, og blev træt i den, så ville ens skuldre få mere ud af skulderpressen!

Det ville jeg ikke citeres for, jeg mente at skulderen, selvom den løfter 5-10kg mindre (pga at tricep ikke assistere så meget) stadigvæk får lige så meget ud af det. Det mener jeg stadigvæk! Kan godt være at tilfældet er anderledes hvis man ligefrem pre exhauster sin tricep, men diskussionen bestod i hvorvid Dips skulle køres før DB skulderpress. Er ret stor forskel på om man vil placere f.eks. Db tricep extensions før skulderpress og om man vil køre Dips før skulderpress. Det har ikke en meter med pre exhaustion at gøre, men at starte med de store øvelser og slutte af med de mindre.

Lige som side note vil jeg mene at dips er en basis øvelse der ihvertfald er på højde med bænkpress.

Foodman

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share