Kort rapport fra VM i bænkpres


/Niels
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige kommet hjem i dag efter en lang rejse, så det bliver kort.

Jeg startede på 265 som gik nemt. Andet forsøg skulle være 272,5 (daværende andenplads) men på vej ned med stangen ramte skiverne spiltterne i stativet. Jeg kom meget skævt ned med stangen og havde alt jeg kunne gøre for ikke at ende på gulvet. Efter et stykke tid tog spotterne dog endelig stangen. I tredje gik jeg på 275 for igen at få andenpladsen men denne gang kom den ikke op. Endte på en femteplads.

Min venstre skulder har været meget øm i ugen efter så muligvis har der været en mindre lædering i andet forsøg. En stor skuffelse, men det går jo ikke perfekt hver gang.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er Niels Stærkjær.

Niels træner ikke WSB. Men det er selvfølgelig ikke min opgave at uddybe det svar yderligere, det vil jeg lade Niels om :)

Og tillykke med den fine 4. plads. Selvfølgelig surt at det ikke gik helt efter planen. Men det må da være en trøst at vide at din kapacitet er stor nok til 2. pladsen, i kraft af at du har taget 275 kg før. Og som man siger, modgang gør stærk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du +350 kg fra ?? I IPF forbundet har James Henderson rekorden på 320 kg. I 3-kamp har Henderson den også på 322,5 kg.

De løft man hører om fra USA, er lavet af folk som stiller op i dobbelt lags denim bænkprestrøjer, som kan give i omegnen af 50-60 kg oveni deres RAW max. Så vidt jeg ved er det største der er løftet i amerikanske forbund vist nok Jamie Harris´s 770 pounds (lig med 350 kg). Hvis du trækker det fra som en dobbelt lags denim trøje giver, så er du ved at være nede på det som løftes i IPF. Jeg vil ikke blive forbavset hvis en stærk mand som Jamie Harris får langt over 50 kg ud af sådan en trøje. Jeg har hørt om folk hvis trøje sad så stramt, og havde så stor trækkraft, at de ikke kunne få 250 kg til at røre brystet. Sindssygt efter min mening. Endda grænsende til latterligt. Jeg har ikke noget imod udstyr, hvis man holder det inde for visse grænser. Det udstyr man bruger i mange amerikanske forbund i specielt bænkpres har overskredet den grænse for længst. Thats my opinion anyway.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du mener Anthony Clark. Han har vist gentagne gange forsøgt på 800 pounds uden at få den godkendt. Man har dog ikke hørt noget til ham længe. Men hvis rygterne taler sandt, så bruger han også meget avanceret udstyr. Så sålænge de løft man hører om ikke er lavet i IPF regi, så skal man nok tage dem med et gran salt. Ikke at de personer ikke er stærke, men et 275 kg bænkpres er altså mere imponerence i IPF, end et 325 kg bænkpres i et US forbund som tillader dobbelt lags denim trøjer hvis du spørger mig. Hvis jeg kunne vælge, så skulle alt udstyr undtagen knæbind og bælte fjernes fra styrkeløftssporten. Så ville det være meget nemmere og vurdere hvem der er stærk og hvem der ikke er. Som det er idag, er det ikke nødvendigvis den stærkeste som vinder, men den som får mest ud af udstyret. Desuden anvender Anthony Clark reverse grip, som ikke er godkendt i IPF regi.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede engang at forklare mine ideer om træning til Thomas J, og jeg er ikke helt sikker på at han troede helt på dem dengang!!

Jeg træner normalt bænk 3 gange om ugen; 4-5 sæt; 65-85%; 2-3 reps; altid eksplosivt. Jeg bruger meget kæder og gummibånd og variere grepsbredden.

Jeg har ikke noget program men beslutter mig på dagen hvordan træningen skal struktureres, udfra hvordan jeg føler mig mht de seneste træningspas og andre betydende faktorer.

Efter bænkpres kører jeg 3-4 sæt (ca. 7 reps) rygtræning, tungt men ikke til failure. 2 sæt af sidelyft til skuldrene; 10 reps lette.

Dette gentages i en uendelighed!!!

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skam stadigvæk den "mail serie" liggende i min mappe med træningsartikler og lignende. Jeg fik faktisk mere ud af den mail end du umiddelbart tror. Det var blandt andet den som fik mig til at gå i en anden retning end WSB programmet. Jeg synes det giver ufatteligt godt, at træne bænkpres 3 x i ugen, og holde sig indenfor den "gyldne" procent range. Jeg havde en overgang en ide om at man skulle ligge over 90 % af 1RM meget af tiden for at blive stærkere, men lige nu tror jeg faktisk på at det ikke er nødvendigt i træning. Jeg holder mig mellem 65-90 % af 1RM det meste af tiden nu. Hvis jeg gav udtryk for at jeg ikke troede på det, så har jeg sendt de forkerte signaler.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvordan dit squat program ser ud. Kører du også med høj frekvens i squat ?? Hvor mange squat og dødløft runder har du i løbet af en uge ?? Og hvor mange træningsdage ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ang. squat, så er det ikke noget jeg har taget alvorligt hidtil. Jeg vil dog prøve at være seriøs op til DM i april.

Jeg har besluttet at køre 2 gange om ugen. En gang med WSB/goodmorning stilen i powerrack med bands, for at styrke glute/hamstring (som er min svage del). 150-180kg + 70kg bandtension; 3 reps.

Anden bendag er så alm. squat efterfulgt af dødløft.

Da jeg har fået en ny squatdragt vil jeg nok bruge en del tid på at få den arbejdet ind. 65-85%, 2-3 reps som sædvanlig.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Kunne være mega cool. Jeg føler mig godt tilpas i dødløft og bænkpres, og det kunne være cool bare at kunne stille op i det. Jeg føler mig ikke godt tilpas i squat, men jeg ved jo godt det er fordi jeg skal arbejde med det. Det gør jeg også nu, med 2 squat dage i ugen.

Men start bare underskrift indsamlingen, så skal jeg nok skrive under ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share