Dips


The invincible
 Share

Recommended Posts

Efter jeg er begyndt at lave dips har jeg de sidste par gange oplavet ømhed lige i midten af brystkassen når jeg "stiger af" dips stativet. Det plejer normalt at gå væk med det samme, men i dag blev det i noget længere tid. Nogen der har prøvet det samme eller ved hvad det skyldes? Forkert udførelse? Eller evt. overbelasting eftersom det er værst når jeg køre weigted dips?

Link to comment
Share on other sites

I brystkassen!?!? :confused2:

Pectoralis Major (brystmusklen) indgår godt nok som synegastisk muskel i øvelsen, men den skulle ikke blive overbelastet af rigtigt udført dip. Er du sikker på, du kører den rigtigt = ikke læne sig for meget forover?

Link to comment
Share on other sites

tjaa kan godt prøve at læne mig lidt mere bagover når jeg laver den, men synes nu ikke jeg hænger ret meget forover, og jeg har også armene indtil kroppen

Må nok bare prøve at arbejde lidt med teknikken og så tage en helvedes masse af dem så jeg får det lært, men tænkte bare det kunne være der var nogen der kendte til det

Link to comment
Share on other sites

Pectoralis Major (brystmusklen) indgår godt nok som synegastisk muskel i øvelsen, men den skulle ikke blive overbelastet af rigtigt udført dip

Det er ikke helt korrekt. Der er ikke noget som hedder "en korrekt udført dip", hvad angår overkroppens positionering. Man kan vel nærmere sige en dip udført med fokus på triceps og en dip udført med fokus på bryst. Læner man sig en lille smule forover, så vil bryst nemlig være en prime mover, og det har som sådan ikke noget at gøre med rigtigt eller forkert. Jeg laver ALTID mine dips en smule forover lænet. Og det gør jeg simpelt hen fordi det ellers bliver alt for hårdt for skulderleddet. Nogen mener at en dip, hvor man er 100 % ret i overkroppen rammer triceps bedre, da bryst tages en smule ud af øvelsen, men dette mener jeg ikke er fordelagtigt, da skulderleddet får de ledeste tæsk på den måde. Så drop det med bryst fokus og triceps fokus, og kør dips på den biomekanisk sundeste måde. Dette gør man ved at indtage, en ikke overdrevet forover-lænet position, men kun lige nok til at skulderleddet aflastes en smule. At brystet så kommer til at lave en meget større portion arbejde, er bare hensigtsmæssigt. Dips er IKKE en iso øvelse. Det er en basisøvelse, hvor flere muskler arbejder sammen. Så vær du bare glad for at du kan mærke det i brystet. Det gør såmen ikke at dine triceps kommer til at lave mindre af den grund.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kører med albuerne ind til siden belaster du primært m. triceps brachii, men kører du derimod med albuerne mere ud til siden vil du belaste m. pectoralis.

Ømheden midt på brystkassen (omkring sternum - brystbenet) er højst sandsynligt opstået pga. en mindre overbelastning af brystmusklen. Brystmusklen tilhæfter langs sternum og en vis ømhed kan derfor forekomme i starten! Du skal huske at tænke på, at sener har en længere restitutionstid end muskler - derfor vil den smerte du mærker højst sandsynligt forsvinde, hvis du tager et par dages pause som minimum mellem weighted dips, så brystmusklens tilhæftning til sternum kan følge med!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever PRÆCIS det samme. Det er ligesom om det gør ondt i KNOGLERNE lige der hvor midterstriben er. Det er IKKE musklerne der smerter.

Jeg kan ikke køre 2 sæt weigted dips kun 1.

Jeg har det også sådan, at jeg hele tiden (hver halve time ca) kan "knække" i midterstriben. Som når man knækker fingre. Hvis jeg ikke gør detføles det ubehageligt.

Nogen sammenhæng?

Link to comment
Share on other sites

Fistandantilus> Jeg tror, at knækket du oplever er det samme, som når man knækker fingre - det er simpelthen luftbobler i de små led mellem ribbene og brystbenet der giver det karakteristiske pop.

Jeg er ikke sikker, men måske kunne det tænkes, at brystmusklen på en eller anden måde trækker i sternum, så man oplever det du beskriver. Jeg vil tro at dette vil være mere udtalt, hvis dit pres ikke er 100% symmetrisk og du derved opnår et skævt træk i sternum? MÅSKE :confused2:

Link to comment
Share on other sites

TJ -> Æhhhh, øhhhh, nu ligger du vist ord i munden på mig som jeg ikke har sagt. Jeg har ikke sagt at en "korrekt udført dip" skal gøres sådan eller sådan. Jeg sagde blot at:

Pectoralis Major (brystmusklen) indgår godt nok som synegastisk muskel i øvelsen
og kom derudfra med bemærkningen at
den skulle ikke blive overbelastet af rigtigt udført dip

Det er dig der konkluderer at jeg dermed mener at foroverbøjet dips er "forkert udført dip". Det har jeg altså aldrig sagt. :boxu:

:) :D

Link to comment
Share on other sites

Fistandantilus> Jeg tror, at knækket du oplever er det samme, som når man knækker fingre - det er simpelthen luftbobler i de små led mellem ribbene og brystbenet der giver det karakteristiske pop.
Jeg har det sådan med ALLE led. Mine knæer skal knækkes, mine albuer, mine håndled, mine ankler, og altså min brystkasse. Alle sammen ting der skal knækkes for ikke at virke ubehageligt.

Det eneste jeg faktisk ikke har behov for at knække er det alle andre gør nemlig nakke og fingre.

Jeg er ikke sikker, men måske kunne det tænkes, at brystmusklen på en eller anden måde trækker i sternum, så man oplever det du beskriver. Jeg vil tro at dette vil være mere udtalt, hvis dit pres ikke er 100% symmetrisk og du derved opnår et skævt træk i sternum? MÅSKE 

Jeg er temmelig sikker på at jeg er symetrisk. Men jeg er temmelig smidig, måske lidt for meget endda, og jeg kommer LANGT ned i alle mine løft. Jeg har egentlig bare regnet med, at det var derfor. Og også derfor jeg har de problemer med knækkende led.

Link to comment
Share on other sites

Er stadigvæk øm i brystbenet i dag når jeg trykker på det :(

Må hellere prøve det med at holde længere pauser mellem weighted dips, har tænkt at køre weighted mandag og fredag og så med kropsvægt onsdag. Det er heldigvis det eneste problem jeg har haft siden jeg startede med at træne, og så slemt er det nu heller ikke

Det er altid noget jeg ikke var den eneste :chicken: der ikke kunne holde til det

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik den smerte dengang jeg var en 80+ kilos svækling og lavede negative dips efter nautilus/HIT principperne.

Jeg giver Thomas helt ret i at dips er en flerledsøvelse, og i dem er det ikke fordelagtigt at forsøge at udisolere nogle muskler. Dips med smalt greb rammer primært triceps og dips med lidt bredere greb rammer primært brystet.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig> det er lykkes dig at forvirre mig. Hvordan nedenstående udsagn hører sammen :blink:

Er du sikker på, du kører den rigtigt = ikke læne sig for meget forover?
Det er dig der konkluderer at jeg dermed mener at foroverbøjet dips er "forkert udført dip". Det har jeg altså aldrig sagt

Jeg læser det på samme måde som TJ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share