Vedligeholdelse af træning


tomcat
 Share

Recommended Posts

Jeg er havnet i en situation, hvor jeg ikke har mulighed for at træne hyppigt og konsekvent. Jeg trænede idag efter en periode på næsten 3 uger uden træning. Det er skræmmende, hvor hurtigt forfald indtræffer (jeg føler mig næsten som en punkteret badebold!).

Spørgsmålet er imidlertid, hvorledes opretholdes bedst muligt en form for vedligeholdelse og hvor meget skal der til? (jeg forestiller mig noget i retning af et fullbody program der kan trænes mellem 1 og flere gange iløbet af en uge). Inputs, erfaring m.m. er meget velkomne!

Thanks!

/TomCat

Link to comment
Share on other sites

Som cilius skriver er HIT da et udmærket alternativ, da der kun trænes 1 gang om ugen..

Ahhhh, HIT trænes nu ikke pr. definition 1 gang i ugen. Det er da rigtigt at nogen HIT programmer kun trænes 1 gang i ugen, men det er efter min at efterlade lidt for meget til tilfældighederne. Jeg ville da hellere foretrække at man lavede et program baseret på basisøvelser og stor volumen, når man endelig havde tid til at træne. Det kunne f.eks være 6 x 6 i alle de store øvelser. Ved kun at træne 1 sæt til failure, 1 gang i ugen, så opnår man ikke et særligt stort stress på det muskulære system. Det er i langt større grad den systemiske restitution som stresses. Og træner man kun 1 gang i ugen, så må man være interesseret i at holde stresset på det muskulære system så stort som muligt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Som cilius skriver er HIT da et udmærket alternativ, da der kun trænes 1 gang om ugen..

Nej! Hvis man kun har tid til at træne i center en gang om ugen giver det sig selv man skal træne fullbody! Desuden vil et sæt til failure ikke stresse musklerne nok til fremgang hvis der trænes med 7 dages mellemrum! Derfor handler det om at lave så mange sæt man kan holde ud og samtidigt fokuserer på de store basisøvelser! Da ALLE muskler i kroppen skal have opmærksomhed er der ikke tid til at lave nok øvelser til en enkelt muskelgruppe skal bruge en hel uges restitution, derfor vil det være en god ide at lave øvelser derhjemme. F.eks. mandag: 4 sæt dips - 4 sæt pullups, onsdag trænes fullbody program i center, fredag: 4 sæt pushups med ben på stol - 4 sæt closegrip pullups.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share