Proteinshakes som måltidserstatning


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg spiser i øjeblikket en frygtelig masse shakes. En normal dag kunne meget vel se sådan ud:

Morgenmad (typisk kl. 7): Havregrød med lidt sukker

I løbet af dagen: 3 shakes (ca. 50 gram proteinpulver, 30 gram havregryn og 300 ml kakaomælk), nogle frugter (2-4 frugter - typisk pærer eller banan, men også nogle gange æbler).

Aftensmad: Kartofler eller ris med noget kød. Kødet er typisk fedtfattigt kød eller fisk (fisken er ofte fed fisk). Fisk er dog ikke mere end 1 højest 2 gange om ugen. I dag blev det f.eks. boller i karry (lavet af 3-6% fars). Mere typisk er det kalkun- eller kyllinge- evt. skinkesnitzel eller måske svinemørbrad.

Natmad: En shake som de ovenstående (dvs. med whey)

Derudover bliver en der drukket en del skummetmælk i løbet af dagen.

Jeg ved da godt at det ville være mere optimalt med en mere afvekslende madplan, men denne har nogle fordele:

  • Det er dælme nemt
  • Shakes (og frugt) er meget lette at have med (fylder ikke så meget, er ikke så provokerende at indtage - selv ikke under forelæsninger og så kan de ligge i tasken en hel dag).
  • Omend lidt ensformigt smager det jo meget godt

Link to comment
Share on other sites

Du er jo udemærket klar over at rigtig mad er klart at forestrække fremfor alle de shakes og jeg ved ikke om det bare er nok hvis du i løbet at dagen for gode grøntsager.....

Men det der undrer mig... det må da koste en helvedes masse mønt i proteinpulver?

Jeg selv lægger meget stor vægt i navnet "kosttilskud", jeg vil til hver en tid påstå at shakes, som du selv nævner, er formiddabel som morgenmad og post træningsmeal og er klart matilde overlegen ;)

Energi er essentiel om morgen og efter træning og her er en shake perfekt, det er et glimrende tilskud, men andet er der ikke i det!

Kroppen har helt klart bedre af at få sine proteiner fra mange forskellige slags kilder i løbet af dagen (har jo været en del diskusioner om at proteiner kan gøres mere komplette ved at indtage protein fra flere forskellige kilder på éen gang).

Så vidt jeg kan forstå indtager du 4 shakes om dagen......?

Hvorfor ikke nøjes med en morgenshake og post træning shake og så ellers spise alm. mad for resten!?

Jeg dykker selv en dåse tun som natmad og spiser hjemmelavede sanwiches med kylling og deslige til mellemmåltider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar også selv 3 shakes i løbet af dagen! + Aminosyrer inden træning. Mine shakes tag jeg morgen efter træning og inden sengetid! Det er dyrt, men godt :) men jeg vil nok sige at jeg får næsten så mange proteiner i min alm. mad! Men så har man lidt ekstra at arbejde med! Men jeg syntes det er ved at blive helvedes dyrt! Der er ikke så skide meget økonomi i mit protein forbrug syntes det er alt ALT for dyrt! Bliv bare ved med det du gør... Men husk at 50 % er maden! ingen mad = ingen masse :D

Link to comment
Share on other sites

DaDane:

Jeg har også lige svaret i din tråd om motion. Vi to kæmper nok lidt for det samme! Jeg mangler stadig at smide 10 kilo men på min diæt beholder jeg muskelmassen.

Nu går jeg ud fra at det er højprocentsprotein du har, så kunne du evt følge denne madplan, som jeg følger og har fulgt i femten dag med et resulterende vægttab på fem kilo og jeg er ovenikøbet steget i styrke og ikke tabt nævneværdig muskelmasse:

150 pulver = 525 kcal og 110 gram protein (3 scoops)

skummelmælk 700 kcal og 70 gram protein (2 liter)

kylling 340 kcal og 63 gram protein (300 gram)

tun 310 kcal og 73 gram protein (2 dåser)

ialt = 1875 kcal og 315 gram protein.

basalstofskifte:

vægt *** kilo

gange med 2,2 for pund

gange med 1,2 for let aktiv

gange med 12 for basalstofskifte

ialt **** kcal.

dagligt energiunderskud: ****kcal

Jeg bruger nøjagtigt denne højproteindiæt og den er pisse effektiv men ikke særlig sjov den første uge da man er sulten konstant. Du må spise som du vil en gang i ugen(weekenden) og spise alm aftensmad om onsdagen men husk din kylling!

Så holder du nemmelig stofskiftet oppe.

Da jeg som udgangspunkt vejede 107 kilo og diæten indeholder 1875 kcal har jeg et dagligt kcal underskud på 1500 kcal hvilket ikke er taget i betragtning at jeg løber 35 kilometer i ugen ligenu.

Hvis du ikke vil på min diæt så:

Så skal du droppe din frugt og kakaomælk samt ris men udelukkende koncentrere dig om KØD KØD KØD grøntsager og 2 l skummetmælk

Link to comment
Share on other sites

DaDane<<Jeg synes du burde omrokkere lidt, så du også får protein om morgenen. Du skal huske på, at det her er ca 10 timer siden, du sidst har fået protein.

Men det der undrer mig... det må da koste en helvedes masse mønt i proteinpulver?

Forstår jeg ikke helt! :confused2: Det er da MEGET billigere at få sine proteiner fra pulver, end fra alm kød!

Under halv pris faktisk.

Link to comment
Share on other sites

skummelmælk 700 kcal og 70 gram protein (2 liter)

Hvor kan man få skummel mælk?

OK spøg til side, kan man rent faktisk leve af det der? Hvordan fordeler du det ud over dagen?

Jeg har ikke noget problem med at være sulten, min frygt er mere at mit stofskifte vil falde.

Link to comment
Share on other sites

Folmand ; "Nu går jeg ud fra at det er højprocentsprotein du har, så kunne du evt følge denne madplan, som jeg følger og har fulgt i femten dag med et resulterende vægttab på fem kilo og jeg er ovenikøbet steget i styrke"

Man kan ikke både tabe sig og stige i styrke, så vil jeg vove den påstand at du ikke har trænet optimalt før din "diæt". Ikke for at være negativ men det lyder jo for godt til at være sandt. Og så er jeg også bange for at du går "kold" efter 4-6 uger på den diæt, da den er meget lav.kcal. Men lad os da prøve at følge op på den og held og lykke.

Fistan.: Forstår jeg ikke helt! Det er da MEGET billigere at få sine proteiner fra pulver, end fra alm kød!

Under halv pris faktisk.

Enig!!

Link to comment
Share on other sites

DaDane -> det undrer mig lidt at du bruger cacaomælk til dine shakes, når du gerne vil tabe dig (det skriver du i hvert fald i din log). Du drikker så vidt jeg kan se 3-4 x 300 ml cacaomælk om dagen. Hvis det er den slags man køber i butikkerne (Mathilde, Lille Lise e.l.), så svarer det til ca. 750 kcal fra cacaomælken alene. Hvis du nøjes med at bruge normal skummetmælk skærer du med et snuptag ca. 400 kcal af dit daglige energiindtag.

Venlig hilsen Valdemar

Link to comment
Share on other sites

At få så meget kulhydrat i form af laktose er langt fra optimalt på diæt, men hvis der ikke umiddelbart er andre muligheder så kan det til nød gå an.

Hvis vi skal snakke sammensætningen af dine shakes, så ville jeg, hvis det var mig, øge indholdet af havregryn og sænke indholdet af kakaomælk betydeligt. Det eneste du får fra kakaomælk er smag og unødige kalorier. Dem kan du få bedre fra havregryn, hvor du samtidig får en del fiber.

Ellers ser det ud som om du langtfra får den mængde fedt du har behov for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser nogle gange noget fiskeolie (jeg punktere kapslerne - jeg spiser ikke gelatine, oksekød m.m.)

Ang. kakaomælk kontra skummetmælk - når jeg er hjemme bruger jeg skummetmælk, - men når jeg (hvad oftere er tilfældet) tager mine shakes ude, så bruger jeg kakao - da jeg mener det holder bedre. Har ikke prøvet med skummetmælk - måske skulle jeg give det en chance.

Folmand - jeg synes din diæt lyder øh. lidt voldsom. Det der kan jeg da slet ikke leve af. Jeg bliver da sulten før middag så!

Ang. pris så mener jeg ikke det er så slemt. Ja proteinpulver er lidt dyrt, men det er det også at spise ude. Selvfølgelig kunne jeg tage en madpakke med, og det vil uden tvivl også være billigere. Men da jeg ikke tog shakes med købte jeg kantinemad. Så jeg tror såmænd ikke det er dyrere nu end før.

Link to comment
Share on other sites

Ang. pris så mener jeg ikke det er så slemt. Ja proteinpulver er lidt dyrt, men det er det også at spise ude. Selvfølgelig kunne jeg tage en madpakke med, og det vil uden tvivl også være billigere. Men da jeg ikke tog shakes med købte jeg kantinemad. Så jeg tror såmænd ikke det er dyrere nu end før.
Forstår jeg ikke helt!  Det er da MEGET billigere at få sine proteiner fra pulver, end fra alm kød!

Under halv pris faktisk.

Ja ok, men nu er jeg også fortaler for at ens energi hovedesageligt skal komme fra en alsidig kost.

Jeg gider ikke leve af shakes som DaDane gør, det er bare ikke tilfredsstillende for mine smagsløg og min appetit!

Jeg bliver ikke mæt af en shake og jeg gider ikke komme mere havregryn eller alskens andre ting i for at det skal mætte, jeg vil ha' mad!! :)

En shake for mig er stadig et tilskud fordi det ganske enkelt behøves til f.eks. efter træning.

Det er også glimrende for mig med en shake en om morgenen, den er nem og hurtig at få ned og en dejlig måde at få proteiner på om morgenen uden at skulle spise en dåse tun! :D

DaDane<<Jeg synes du burde omrokkere lidt, så du også får protein om morgenen. Du skal huske på, at det her er ca 10 timer siden, du sidst har fået protein.

Go' pointe!

Link to comment
Share on other sites

Ja ok, men nu er jeg også fortaler for at ens energi hovedesageligt skal komme fra en alsidig kost.

Jeg gider ikke leve af shakes som DaDane gør, det er bare ikke tilfredsstillende for mine smagsløg og min appetit!

Jeg bliver ikke mæt af en shake og jeg gider ikke komme mere havregryn eller alskens andre ting i for at det skal mætte, jeg vil ha' mad!!

god pointe, og fast føde er også længere tid i tarmen, hvilket giver en bedre proteinudnyttelse.
Jeg spiser nogle gange noget fiskeolie (jeg punktere kapslerne - jeg spiser ikke gelatine, oksekød m.m.)

Nogle gange er ikke nok, og slet ikke bare et par kapsler. Når du spiser så mange shakes, hvor der stort set intet fedt er i, så kan du let og hurtigt komme til at mangle fedt i din kost, med alle de uheldige konsekvenser det har :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share