Den enes cyklings den andens HST?


jsc
 Share

Recommended Posts

I en af sine bøger: "Power To The People" beskriver Pavel Tsatsouline russiske(?) "cycles" hvor man træner 8 til 16 pas i træk (dvs med daglig træning) med fri i week enden fx. Man starter så man kan addere ca 2.5kg om dagen og så toppe 2.5 kilo(eller mere) over ens tidligere maksvægt. Pavel siger dette er godt til at undgå overflødig muskelmasse ( :4pooh::thumb_down::devil::chicken: ), da man ikke foresager særlig meget nedbrydning af muskelvævet med ét topsæt. Men for mig lyder det da lidt som en kondenseret omgang HST, i hvilket tilfælde man burde tage på?

Hva siger I? Pt kører jeg sådan en cyklus for mit militarypres. Så jeg vender tilbage med hvordan det gik.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo så her jeg blandt andet er uenig med HST. Jeg tror IKKE på at man kan skabe en optimal muskelprotein degradering med kun 1 sæt. Alle de tidligere eksperter, før Bryan Haycock kom på banen, har ytret at 1 sæt IKKE er nok. Det var jo blandt andet et af de helt store kritik punkter hos HIT programmerne. Men HST folkene har været meget hurtige til bare at tage videnskabelige undersøgelser for gode varer, bare fordi de eksisterer. Og her er 1 sæt vs. flere sæt diskussionen et meget god eksempel. For der findes nemlig flere undersøgelser som viser at 1 sæt er nok. Men desværre findes der endnu flere som viser at flere sæt er bedre. I sådan et tilfælde nytter det jo ikke noget bare at smide med videnskabelige undersøgelser, når der ikke er enighed på området.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Haycock siger ikke 1 sæt er fantastisk og ligeså godt som flere.. tværtimod er han også tilhænger af jo flere jo bedre - men hans bekymring er vist mere henad øget cns stres. Kan egentlig godt forstå ham, hvis en flok newbies skal igang med programmet :blink:

Link to comment
Share on other sites

Cille> jeg mener nu ikke CNS stresset er meget større, om man laver 3 sæt istedet for 1 sæt. Selvom man ikke må snakke om CNS belastning (jvf. Morten Z´s udtalelser), så mener jeg stadigvæk kun det er relevant i forbindelse med failure træning, forced reps og +90 % træning. Jeg mener ikke man udsætter sig selv for CNS overload, fordi man laver et par sæt ekstra. Men du kan jo spørge Bryan Haycock, om han ikke vil smide et par undersøgelser på bordet, som viser noget omkring CNS overload ;) Det tror jeg nemlig han får uendeligt svært ved. Jeg har ikke kunnet finde nogen undersøgelser nogen steder, som underbygger teorien godt og grundigt. At jeg så selv tror på den i forbindelse med lige netop CNS belastende aktiviteter som failure træning, forced reps og træning ifølge den maksimale metode, er en anden snak.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Incoq> ja, Bompa skriver blandt andet om det i hans bog, Periodization. Men det er efterhånden noget alle eksperter er enige om, på et eller andet plan. Om de kender til undersøgelser jeg/vi ikke kender til, skal jeg ikke kunne sige. Der tales blandt andet om russiske undersøgelser, men jeg ved ikke hvor meget man skal ligge i det. Mel Siff, som har arbejdet meget med russeren Yuri Verkhoshansky, talte meget om CNS stress.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share