DL - bælte og dybde?


michael
 Share

Recommended Posts

1. Hvor stramt bør bæltet være ved DL?

2. Jeg har desværre ikke et OL-vægtsæt. Derfor bliver mit DL lidt for dybt. Undersiden af stangen er kun ca. 15 cm over jorden (burde være 20 cm?). Betyder de sidste 5 cm. noget? Specielt frygter jeg, at det giver et uhensigtsmæssigt stress på min skrøbelige lænd, som lige har kostet mig et par års pause fra DL.

Link to comment
Share on other sites

1. Det bør IKKE være specielt stramt. Stabiliteten og det forøgede intraabdominale tryk kommer når du presser maven ud imod bæltet.

2. Forøgede træklængde kan give ekstra stress på lænden, så får du problemer ved at du skal trække den længere, så find et eller andet du kan sætte skiverne på, så stangen kommer længere op.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

1. OK, nu har jeg ikke meget at presse med. Hvis jeg ikke tydeligt kan mærke at bæltet "strammer" om maven i start positionen, når jeg spænder op, så er det vel for løst?

2. Jeg tænkte nok, at det kunne være et problem! Så vil jeg forsøge at emulere standard SL dybde med tlf. bøger. Hvor højt er det og hvad bør jeg retteligt måle efter, under- eller overside af stangen? Jeg målte engang en OL skive i et center. Den var 20 cm fra kant til hul. Betyder det at jeg bare skal klodse op, så der er 20 cm fra gulv til underside af stangen?

(hvis en af jer der jævnligt laver standard SL dødløft gad måle efter, ville jeg blive glad).

PS. Cool responsetid.

Link to comment
Share on other sites

En standard skive, er vist 45cm bred, så midten af stangen skal være 22,5cm over gulvet, hvis det skal være helt præcist, men det er nok godt nok hvis du bare klodser den op i en højde som du finder passende.

Mht. bælte så baer spænd det lidt nogenlunde ind, det skal ikke være sådan at du skal suge maven vildt meget ind for at få det på, men heller ikke så løst at det falder ned af sig selv. Sådan behageligt tætsiddende :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen. Jeg har klodset stangen 6 cm op svarende til midten af stangen er i 22 cms højde. Det burde svare til OL sæt højde med en 25 mm stang. Er det ikke et godt bud?

Resultat: +10 kg PR, kun 10 kg efter 200% kropsvægt (eller 5 kg skrump). Ingen problem med ryggen! Nu er stangen faktisk blevet så tung, at mit greb begynder at svigte. Er der ikke noget om at alternerende greb hjælper på det?

Hvad kan det ikke blive til, når jeg begynder at træne med mere end kropsvægt? Og det må også give noget , hvis nogen af hajene checker min stil til MOL træf 3.

Link to comment
Share on other sites

michael

Jeg målte engang en OL skive i et center. Den var 20 cm fra kant til hul.
Rod
En standard skive, er vist 45cm bred, så midten af stangen skal være 22,5cm over gulvet, hvis det skal være helt præcist

Nej, du glemmer selve stangen. Er den 5 cm i diameter, er 20 cm jo præcis den rigtige højde (og du kalder dig selv matematiker ;) )

Panser :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

michael
Jeg målte engang en OL skive i et center. Den var 20 cm fra kant til hul.

Rod

En standard skive, er vist 45cm bred, så midten af stangen skal være 22,5cm over gulvet, hvis det skal være helt præcist
Nej, du glemmer selve stangen. Er den 5 cm i diameter, er 20 cm jo præcis den rigtige højde (og du kalder dig selv matematiker ;) )

Panser :smilerock:

I snakker vist om to forskellige mål.

Måler du fra gulvet og op til midten af stangen vil der være 22,5cm som rod siger. Det er klart hvis du måler i enden hvor stangen er 5cm i dia. skal der være 20cm fra gulvet.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Nej, det bruger vi ikke :tongue:

Men Michael havde jo ret, der er 20 cm. fra ”fra kant til hul” som han skrev, og derfor ikke 22,5.

Blot en ligegyldig detalje, der lynhurtigt sprang i øjnene på en sproglig student. :lol: Dette må vel nærmest betegnes som mit matematiske gennembrud :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share