Skuldertræning


dA_kBAz
 Share

Recommended Posts

Er military pres nok til at træne hele skulderen? Altså både for- og bagskulder?

Nej.

Bagside skulder er slet ikke skulder! :unsure:

Hvis du med fingrene presser mod din bagside skulder-muskel, og skrækker armen lige op, kan du mærke, den ikke aktiveres.

Hvis du derimod laver row-bevægelsen, kan du mærke, hvordan den bliver fuldstændig spændt, når du ikke kan komme længere tilbage med armen.

Jeg fortrækker selv håndvægte frem for stang af den grund, at man kan få armen lidt længere tilbage, og har dermed en idé om, at den giver mere til bagside skulder. Det er dog bare gætværk! ;)

Min bagside skulder er dog vokset ganske pænt i takt med vægten i db-rows. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man laver military pres for den forreste og midterste del af skulderen, og rows for den bageste del, er det så overflødigt også at lave upright rows ?

I øjeblikket laver jeg 3x8 military og 3x8 upright rows. Kan jeg nøjes med militaryøvelsen, eller er jeg bedre dækket ved at lave begge ?

Link to comment
Share on other sites

Æhm okay? Jeg er forvirret nu, hehe...

Er det nødvendigt for mig at træne andet end military pres for at træne hele skulderen?

Jeg træner fullbody, og har derefter alle de store øvelser med så... Hvis en af dem nu skulle ramme bagskulderen?

Link to comment
Share on other sites

Træner selv fullbody (HST). Jeg bruger disse 3 øvelser:

Skulder pres, Rammer primært forreste del af deltoideus (er en variant af military, du løfter bare stangen bag nakken).

Lateral raises, Rammer midterste del.

Bent-over dumbell rows, Rammer øvre del af ryggen og i dette til fælde, også bagerste del af deltoideus.

Som du kan se, består består deltoideus, skulder musklen, af 3 dele. Jeg ville mene at du får ramt jette bra ved militaries og rows. B)

Link to comment
Share on other sites

Det var da en underlig melding? Selvfølgelig er den bagerste del af skulderen da en del af skuldermusklen?
Tjo... På samme måde, baglåret og forlår begge er en del af lårmuskulaturen!

Forsiden har en pressefunktion. Bagsiden har en hivefunktion.

De skal bestemt ikke trænes på samme måde.

Skulder pres, Rammer primært forreste del af deltoideus (er en variant af military, du løfter bare stangen bag nakken).

Lateral raises, Rammer midterste del.

Bent-over dumbell rows, Rammer øvre del af ryggen og i dette til fælde, også bagerste del af deltoideus.

Som du kan se, består består deltoideus, skulder musklen, af 3 dele. Jeg ville mene at du får ramt jette bra ved militaries og rows.

Yes er helt enig her. Dog med undtagelse af skulderpressen.

Der er ingen grund til at køre bag nakke. Ligesom træk til nakke, så er der en lidt større skadesrisiko ved denne udførelsesmåde.

Til bryst er lige så fint.

Jeg har kørt med håndvægte de seneste månder, og jeg synes også her, den lige giver dét ekstra. Så er man også fri for at bekymre sig, om stangen skal fora eller bagved!

Link to comment
Share on other sites

Det var da en underlig melding? Selvfølgelig er den bagerste del af skulderen da en del af skuldermusklen?

Tjo... På samme måde, baglåret og forlår begge er en del af lårmuskulaturen!

Forsiden har en pressefunktion. Bagsiden har en hivefunktion.

De skal bestemt ikke trænes på samme måde.

Det gør man nu ellers hvad angår benene - i den glimrende øvelse: Squat.. De trænes bare forskellige steder i bevægelsen.. At det måske ikke er den mest optimale og specifikke træning - det er en anden sag..

Omkring skulderen: Både forreste og bageste del af deltoideus (såvel som midterste iøvrigt) aktiveres ved abduktion af skulderen, til lige før vandret..

Så den er go' nok ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share