Front raises vs Plate raises


sas
 Share

Recommended Posts

Detaljer....detaljer....detaljer. Alle de viste øvelser aktiverer deltoideus anterior. Forskellen i aktiveringen er så minimal, at det må være personlig præference som diktere hvilken øvelse man vælger. Evt. kunne man forestille sig at nogen personer med skulderproblemer lettere kunne lave den ene frem for den anden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Detaljer....detaljer....detaljer. Alle de viste øvelser aktiverer deltoideus anterior. Forskellen i aktiveringen er så minimal, at det må være personlig præference som diktere hvilken øvelse man vælger. Evt. kunne man forestille sig at nogen personer med skulderproblemer lettere kunne lave den ene frem for den anden.

Godt! Så gør det ikke noget min højre skulder kun kan holde til at lave øvelsen med tommelfingeren opad :) Dog sjældent jeg laver den øvelse, synes military press og incline press rammer deltoideus anterior rigeligt!

Link to comment
Share on other sites

Ok jeg fortsætter ubekymret med at lave øvelsen med tommelfingeren op, til trods for jeg er den eneste jeg har set kører den på den måde. Jeg synes nemlig umiddelbart det virker mere naturligt og funktionelt at løfte på den måde - og kan tilmed tage lidt flere kg ;)

Da jeg stort set aldrig rører bænkpress supplerer jeg skuldertræningen med front/plate raises (en mands styrke måles på hvad der kan presses over hovedet ;) undskyld Fru Stærkjær :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Det her har været en interessant tråd at læse for mig. Jeg har nemlig altid holdt håndfladen nedad, når jeg har lavet front raises. I den forbindelse har min bekymring ikke gået på skulderen, men mere på albuen. Når håndryggen vender opad placeres albueleddet jo i en vinkel, hvor det ikke kan bøje i den retning, hvor vægten virker.

Ved Side Raises er tommelfingerreglen, at man skal dreje tommelfingeren nedad for at fjerne presset fra albueleddet, men det kan man ikke gøre ved front raises. Ikke uden at komme til at ligne en, som har taget en alt for lille bænkprestrøje på :lol: .

Men ved noget så simpelt som at holde tommelfingeren opad kommer man helt ud over belastningsproblemet i albueleddet. Både ved front raises og side raises. Doh! Hvor har jeg ikke tænkt på det noget før? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ved Side Raises er tommelfingerreglen, at man skal dreje tommelfingeren nedad for at fjerne presset fra albueleddet
Det er faktisk IKKE årsagen. Årsagen til tommelfingerreglen er at deltoideus anterior er meget glad for at tage størstedelen af byrden i mange skulderøvelser. Hvis man i side laterals kommer til at løfte tommelfingeren, så man næsten løfter med tommelfingeren op af, så rammes stort set kun deltoideus anterior. Når man roterer overarmsknoglen, så lillefingeren er højere end tommelfingeren, så placeres hele det mediale deltoideus hoved opaf, og kommer derved til at lave en langt større andel af arbejdet. Og det er DERFOR man skal holde lillefingeren højere end tommelfingeren. For at få større aktivering af deltoideus mediale.
Men ved noget så simpelt som at holde tommelfingeren opad kommer man helt ud over belastningsproblemet i albueleddet. Både ved front raises og side raises

Nej, for guds skyld ikke i side raises. Så sker der nemlig det man ikke er interesseret i. Nemlig at deltoideus anterior trækker læsset.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share