træningstider


marcv
 Share

Recommended Posts

Ville lige høre om at resultatet af ens træning kan blive påvirket af træningstiderne? Jeg træner normalt om eftermiddagen, men hvis man en gang imellem skulle træne om formiddagen eller aftenen, vil det så have nogen betydning?

Link to comment
Share on other sites

Du skal træne når du er frisk, - om det er formiddag eller eftermiddag betyder ikke spor. Det gør heller ikke noget at du skubber det lidt (eftermiddag mandag og formiddag onsdag) da du alligevel har en hel dag at restiturere i.

Det eneste der kan være et problem er at træne før morgenmad eller umiddelbart før du går i seng.

Link to comment
Share on other sites

Hej Marcy :)

Det har ingen betydning hvornår på døgnet man træner, så længe det er et tidspunkt man selv har det godt med. Nogle er fx friske nok om morgenen, imens andre slet ikke kan komme op i gear før senere på dagen og for dem ville morgentræning måske ikke være optimalt, men de ville stadig få en god træning.

Link to comment
Share on other sites

>nightbringer

Man får kroppen op i så mange omdrejninger at man kan få svært ved at falde til ro og falde i søvn hvis der trænes tæt på sengetid. Men hvis man ikke har noget problem med at falde til ro og falde i søvn, har man vel heller ikke noget problem ved at træne sent om aftenen.

Link to comment
Share on other sites

Kan man træne om morgenen/formiddagen undgår man at dagens stress, problemer og begivenheder får negativ indflydelse på træningen.

Træner man senere på dagen har man dog bedre mulighed for at fylde nogle måltider på til at stå i mod med når der skal trænes.

Jeg kan som Supertoria skriver, heller ikke falde til ro og få en god søvn, hvis jeg træner og spiser sent om aftenen.

Link to comment
Share on other sites

>Basket T

Måske topper mennesker gennemsnitligt om eftermiddagen, men der er mange undtagelser, fx hvis man har dårlig tid om eftermiddagen, man er for træt om eftermiddagen pga. arbejde eller andet eller hvis man simpelthen bare føler sig friskere på et andet tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at mennesket topper tidligt om aftenen(sen eftermiddag).

Jeg har ikke lige nogle links, men jeg husker bl.a. en gammel artikel hvor der stod at størstedelen af verdensrekorderne i f.eks. atletik blev sat mellem 19-21.

Link to comment
Share on other sites

T> Jeg har hørt om den undersøgelse før, men den kan man vel ikke bruge til noget, da det er de tidspunkter at alle de stævnerne og de store finaler ligger på de tidspunkter (det har nok mere at gøre med tv-dækning end maksimal ydeevne :) ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læste engang en artikel (ca 1 år siden) hvor det blev påstået at kroppen havde bedst ydeevne omkring 16-19 tiden og det er det blev begrundet med at der havde kroppen i løbet af dagen opnået den bedste temperatur i forbindelse med træning, og derved skulle det biologiske processer forløbe optimalt, samtidig ville ville ens energi depoter være blevet loaded i løbet af dagen.

Om det er rigtig kan jeg jo ikke påstå, men jeg plejer faktisk selv at være mest gearet til træning på denne tid af dagen.

Casper

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolut ingen problemer med at falde i søvn efter træning om aftenen...

Jeg kunne squatte i soveværelset, smide stangen vælte ned på sengen og falde i søvn med det samme...

så det mest optimale er vel at træne når man er mest motiveret til det..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt noget om, at blodsukkerniveauet ikke er så højt om morgenen, og derfor kan man ikke præstere så godt som senere på dagen...

Personligt har jeg heller ikke så meget energi, når jeg træner om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share