udstrækning af ben


humseper
 Share

Recommended Posts

jeg strækker altid ud efter at jeg har trænet. Jeg ville bare høre om man helst skulle strække ud lige efter at man har trænet benene eller om man godt kan vente en halv time til man har udført resten af programmet..

jaja.... Men hvad er grunden til at du strækker ud? du kan ikke sige at grunden er, at du altid gør det?

hvad er grunden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv strækker ud efter hver træning, men primært fordi jeg får en god afslappet fornemmelse i benene bagefter, men også fordi jeg ønsker at bibeholde/forbedre min smidighed.

Efter hvad jeg kan læse herinde, skulle udstrækningen ikke have den store skadesforebyggende effekt, ligesom DOMS ikke påvirkes synderligt?

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfald ikke bevist.. Men det er jo ikke det samme som at det ikke virker alligevel

Det som er sjovt er at INGEN af de undersøgelser jeg har kunnet finde, har kunnet påvise nedsat skadesrisiko, eller forbyggelse af DOMS. Det er immervæk tankevækkende.

Personligt har jeg ALDRIG kunnet mærke nogen effekt af udstrækning, når vi snakker om forbyggelse af DOMS. Det giver også ganske god mening. DOMS udviklingen sker i respons på mikrotrauma i selve musklen. Udstrækning kan på ingen måde ændre dette. "Skaden" er sket, og man må pænt vente på at genopbygningen og superkompensationen er løbet færdig.

Hvad angår skadesforbyggelsen, så er det nok lidt mere komplekst end som så. Det kunne være interessant at læse undersøgelserne som konkluderer at der ikke er nogen skadesforbyggende virkning, for at se hvordan de har skruet selve undersøgelsen sammen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

1)Personligt har jeg ALDRIG kunnet mærke nogen effekt af udstrækning, når vi snakker om forbyggelse af DOMS. Det giver også ganske god mening. DOMS udviklingen sker i respons på mikrotrauma i selve musklen. Udstrækning kan på ingen måde ændre dette. "Skaden" er sket, og man må pænt vente på at genopbygningen og superkompensationen er løbet færdig.

2)Hvad angår skadesforbyggelsen, så er det nok lidt mere komplekst end som så. Det kunne være interessant at læse undersøgelserne som konkluderer at der ikke er nogen skadesforbyggende virkning, for at se hvordan de har skruet selve undersøgelsen sammen.

Thomas

1) En af teorierne om udspænding og skadesBEHANDLING lyder, at udspændingen ensretter de beskadigede fibre, og derved letter remoduleringen af eksempelvis collagent væv (Ref: "The healing process at cellular Level: A Review" af Philip Evans MB BS, bragt i "Physiotherapy" AUG. 1980 vol 66 no. 8)

Det bemærkes her, at ".. gentle natural tension should be transmitted to the new collagen bundles as they are laid down, to ensure correct architectural lineup.."

Altså et argument for at udspænding giver en bedre heling, idet man får placeret fibrene i den rigtige retning..

Dette kunne måske også være tilfældet i behandlingen af mikrotrauma.. :)

2) Det er utroligt svært at lave sådan en undersøgelse så den holder metodemæssigt.. Men dermed også sagt at det er umådeligt svært at bevise det modsatte.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share