høj sved mængde = god kondi ?


Ivan1971
 Share

Recommended Posts

Jeg har haft et par diskutioner med et par trænnings kollegaer vedr. ens produktion af sved, og vi kan ikke helt blive enige, så kan i hjælpe os lidt på sporet af en løsning, så vi kan finde noget andet at diskutere ;)

Nogle mener at hvis man sveder meget er det et meget sikkert tegn på at man faktisk er i god form.

andre mener man er i dårlig form, og jeg selv mener at en høj sved produktion nok nærmere bare viser at kroppen bliver meget varm og må svede ekstra for at holde kroppen i dens rette temperaturleje ergo ikke siger noget om ens form.

Men hvad/hvem har ret eller "mest" ret. hvad siger en høj svedprodukiton om en person.

(til gruppens information når jeg siger høj sved produktion så mener jeg omkring 1-3 liter sved i timen, ved normal stue temp. og ved udførsel af spinning, jeg har et par gange vejet mig selv før og efter en spinning time og kan nemt smide en 0,5-1,5 kg mens jeg stadig indtager en 750-1500ml væske i løbet af timen)

Link to comment
Share on other sites

Tja, svedmængden har i hvert fald ikke noget med formen at gøre. Jeg sveder som et svin, men det gjorde jeg også for 25 kg siden, da jeg i elendig form, så mit bedste bud er, at det simpelt hen er formuafhængigt hvor meget man sveder...

Jeg kender folk der er i kanon form, som næsten ikke sveder, mens vi andre nærmest bliver dehydrerede ved moderat arbejde...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er en svær nød at knække. For det første er der jo noget genetisk i det. Nogen sveder simpelt hen mere end andre. For det andet afhænger det jo i høj grad af muskelmassen og fedtprocenten. Jo større muskelmasse, jo mere energi fyres der af under muskelarbejde, og jo mere varme udvikles der -> svedproduktion. Samtidig betyder også noget hvor stor fedtprocenten er. Jo større fedtprocent, jo bedre isolering, og jo sværere blive det at komme af med den varme som udvikles -> større svedproduktion.

Dog tror jeg selv på at svedproduktionen et eller andet sted har noget med form at gøre. Jo bedre trænet man er, jo lettere har man ved at nedkøle sig selv, når det bliver nødvendigt. Man ser tit folk som aldrig har trænet før, som bare bliver lidt røv i hovedet når de anstrenger sig, men nogen egentlig svedproduktion ser man ikke. Omvendt, så har jeg en kammerat som er triatlet, som kan svede en hel svømmepøl, når han cykler på kondicyklen om vinteren. Og man kan vel næppe sige han er i dårlig form.

Men uanset hvad, så vil fysisk aktivitet -> større muskelmasse, og jo større muskelmasse man har, jo større varmeproduktion.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

mens vi andre nærmest bliver dehydrerede ved moderat arbejde

HØRT! :blink:

Jeg synes faktisk jeg sveder mere til træning nu end jeg gjorde for et år siden.

Jeg skal stort set tøre sved af panden efter hvert sæt.

Konditionsmæssigt tror jeg jeg er i lige så god/dårlig form som jeg har været længe, jeg cykler næsten dagligt ~10km til og fra skole og nu her under min cutning cykler jeg også længere ture.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at jeg sveder mere - og puster mere - når jeg træner nu end for et halvt år siden. Min for mit vedkommende tror jeg nu at det skyldes at jeg udfører et meget større stykke arbejde. Og måske er det ikke så meget specialtilfælde som det kunne lyde.

F.eks. ham Triatleten som Thomas J snakker om - gad vide om ikke også han cyklere både hurtigere og længere (tid) end de fleste andre. Det giver da lidt ekstra til svedproduktionen.

Link to comment
Share on other sites

Der er store individuelle forskelle for hvor meget den enkelte sveder, og man kan ikke på den baggrund afgøre hvorvidt personen er i god eller dårlig form. Elektrolytsammensætningen af sved varierer også fra menneske til menneske, men også i det enkelte individ kan der findes forskelle, som følge af graden af sekretion, træningstilstand, og hvor godt den enkelte er akklimatiseret til den omgivende temperatur og luftfugtighed. Disse adaptationer giver mulighed for en øget temperaturregulering gennem sved, mens elektrolytterne bliver bevaret. Dvs. at sveden indeholder færre elektrolytter. Træning og akklimatisering giver en øget svedmængde og et lavere indhold af elektrolytter i sveden. En akklimatiseret og/eller trænet person vil derfor miste færre elektrolytter ved en given mængde sved og har derfor en bedre temperaturregulering, hvilket i sidste ende medfører, at personen kan levere en bedre præstation i idrætssammenhæng.

Med venlig hilsen

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg har faktisk også en gang fået at vide, af hvem husker jeg ikke, at jo bedre form man er i, jo mere sveder man. Dette skulle angiveligt være, fordi kroppens bedre form øger kroppens evne til at temperaturregulere, herunder afsondre sved. Den øgede kropstemperatur man frembringer ved øget aktivitet, giver så dermed en øget afsondring af sved.

Om dette så er korrekt, har jeg aldrig gidet undersøge. Men - faktum er, at også jeg sveder væsentlig mere under træning nu, end da jeg startede med at træne..........

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også at jeg har hørt i Idræt B timerne at jo bedre form man er i, jo mere sveder man.

Men jeg kan ik lige dukumentere det, så meget kan jeg heller ik huske fra timerne :4oops:

Men det skal lige siges at hvis man er meget overvægtig, så kan man vist ik lige regne med at personen er i god form bare fordi han/hun sveder som en gris....

tror desværre ik at du vandt diskussionen Ivan1971 - sorry :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er også noget der har irriteret mig.

Jeg spinner en del, og oftest er jeg een af dem efterlader den mindste svedpøl - selvom jeg er super-overbevist om at jeg har kørt med langt højere intensitet og effekt end sidemanden har. Det KAN da ikke være fordi han er i bedre form end mig?

Dem der skriver at de sveder mere end de før har gjort: det må vel være fordi man netop kan udføre et større arbejde og derfor producerer mere sved - da kroppen ikke kan nå at fordampe nok?

Men een ting er at sammenligne sin egen svedproduktion med tidligere tider, noget andet er vel at sammenligne personer?

Der må vel være enorm forskel på hvor god eens krop er til at fordampe sveden?

Eller er jeg virkelig galt fat?

Jeg kender en pige der sveder ca det tredobbelte af hvad jeg sveder, men vi har testet på kondi-cykler og selvom jeg kører med dobbelt så stor effekt som hende, og med højere intensitet i form af procent af maxpulsen, så sveder hun alligevel mere end mig.

DET ER SNYD!!! :angry:

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Sådan Thomas: ;)

Man ser tit folk som aldrig har trænet før, som bare bliver lidt røv i hovedet når de anstrenger sig
:lol: :lol: :lol:

Så ville jeg faktisk hellere svede helt vildt, da det der lyder værre :w00t: :D :D :D :D

Nej, undskyld det useriøse indlæg, men kunne ikke lade være. Ellers spændende debat.. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere prøvet at skrive "varme-aperat-effekten" andet steds i en anden tråd, og blev straks sablet af de "klogere" ;) men den holder jo altså alligevel. Jeg vil ikke forklare det med varme, for det dækker JesperT jo godt nok af.

Når vi for eksempel løber eller Spinner producerer vi en stor mængde varme. En del af denne varmemængde går til at opvarme kroppen, resten skal vi sgu af med eller brænder vi sammen. Kroppens varmeproduktion er - nok overraskende - uafhængig af omgivelsernes temperatur. men det gør vores varmeAFGIVELSE til gengæld. den afhænger af både temperaturen og luftfugtigheden. Er det koldt afgiver vi varmen direkte til den kolde luft omkring kroppen. Jo højere tempretur, jo mere bliver vi afhængige af at kunne svede. Vi kender det fra vand der koger. Vandet bliver aldrig mere end 100°C varmt. Ved 100°C fordamper vandet så hurtigt, at der afgives ligeså meget varme som der tilføres fra kogepladen. Mens varmeproduktionen afhænger af muskelmasse, så afhænger evnen til afgive varme afhænger af hudarealet. tænk på en radiator - dens opgave er at varme op. Man har været så smart at rille dem, så afgiver de nemlig mere varme, fordi de har et større flade mål. Med en persons stigende højde vokser muskelmassen mere end hudarealet. Det betyder, at små personer har nemmere ved at afgive varme end store personer.

håber det giver lidt mening....

Link to comment
Share on other sites

Dem der skriver at de sveder mere end de før har gjort: det må vel være fordi man netop kan udføre et større arbejde og derfor producerer mere sved - da kroppen ikke kan nå at fordampe nok?

Gennem træning og akklimatisering kan kroppen blive bedre til at svede. Dvs. producere en større svedmængde og en mere fortyndet sved. Det er et almindelig anerkendt faktum, også rent videnskabeligt. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at formforbedring kan øge ens evne til at svede, men de afgørende forskelle i svedproduktion må være genetisk betingede.

Jeg har to små størrelse i børnehavealderen og de sveder så håret er drivvådt efter leg med jævnaldrene som er helt "tørre" at se på. Dette oplever jeg hver gang jeg henter dem i børnehaven. Børnene er helt almindelige af bygning og dyrker jo ikke nogen speciel form for konditionstræning eller har stor muskelvolumen i forhold til hudareal...

Jeg og børnenes mor hører også til "svederne" og sveder mere end de fleste, både ved inaktivitet i høj varme og ved fysisk aktivitet, så børnene må have arvet denne egenskab, som ikke altid er positiv: Der er ikke noget mere irriterende end at sidde i syden og konstant tørre sved af panden mens ens overvægtige rejsekammerat er knastør og cool :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg har nu trænet i fitness og styrketræning, i 2½ år, og er blevet en stor hobby, har træner næsten aldrig alene, og jeg har efaren det at:

Når folk ikke er vand til at svede, så sveder de heller ikke så meget når de ligepludselig træner, eller bare sidder koger i varmen, og omvendt når folk er vand til at svede.

Når jeg ikke har drukket nok med vand før jeg cykler/løber, så sveder jeg mindre, og holder i betydeligt kortere tid, og det er hårdere.

Hvis man har høj fedt % er det hårdere for kroppen at komme af med varmen, derfor skruer kroppen op for nedkølingen = sveder eller begynder svede endnu mere.

Man kan også svede ekstra hvis man er godt behåret visse steder, og det med en tæt hovedbeklædning(f.eks kasket) når man har det varmt er dybt godnat.

Jeg har en jeg træner vægte med styrketræning bodybuilding eller what ever, men han har pumpet i over 2 år, og jeg kun 1, han træner kun overkroppen, og så bort fra dødløft og underkroppen, og han laver ikke så meget aktivt end de 3-5 timers træning om ugen, men ved siden af dyrker jeg selv en del fitness træning som cykling og løb. Og når jeg får ham med på noget som squat eller dødløft(nogle øvelser store øvelser), så kan man tydeligt se forskel på mig og ham, jeg kan svede som et svin, og hvor han måske lige vil blive fugtig på panden. Men selvom det ser ud til at det er mig der har det hårdt, er jeg den der kan blive ved i længst tid, og give den virkelig den sidste tand i sidste set eller rep. Og mine pauser mellem hver set er mindre end hans. Og når jeg kan arbejde med højere intensitet under min styrketræning, er det også med til at hjælpe lidt på min stigning på vægtene.

Men et godt råd; se vand som et mirakelmiddel og en førsteprioritet inden for næsten alt hvad du laver om det er fysisk eller psykisk.

Jeg har en sidste ting at tilføje, jeg er ikke sikker på om det er rigtigt, men salt forbinder vand, derved hvis man spiser meget salt eller har salt på kroppen imens poreneer åbne(sker når kroppen/huden varmet op eller sveder), vil kroppen derved have lidt svære ved at afgive sved, i en periode. Er der nogle der ved om det virker eller ej, plz en lille begrundelse. Jeg kunne fortælle en masse om salt, men det er noget jeg er varsom med, og spare meget på i min kost, for hvis man ser sig omkring finder man det i så meget mad nu til dags, og det er slet ikke sundt at få for meget af.

Edited by Heliuum
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu trænet i fitness og styrketræning, i 2½ år, og er blevet en stor hobby, har træner næsten aldrig alene, og jeg har efaren det at:

Når folk ikke er vand til at svede, så sveder de heller ikke så meget når de ligepludselig træner, eller bare sidder koger i varmen, og omvendt når folk er vand til at svede.

Når jeg ikke har drukket nok med vand før jeg cykler/løber, så sveder jeg mindre, og holder i betydeligt kortere tid, og det er hårdere.

Hvis man har høj fedt % er det hårdere for kroppen at komme af med varmen, derfor skruer kroppen op for nedkølingen = sveder eller begynder svede endnu mere.

Man kan også svede ekstra hvis man er godt behåret visse steder, og det med en tæt hovedbeklædning(f.eks kasket) når man har det varmt er dybt godnat.

Jeg har en jeg træner vægte med styrketræning bodybuilding eller what ever, men han har pumpet i over 2 år, og jeg kun 1, han træner kun overkroppen, og så bort fra dødløft og underkroppen, og han laver ikke så meget aktivt end de 3-5 timers træning om ugen, men ved siden af dyrker jeg selv en del fitness træning som cykling og løb. Og når jeg får ham med på noget som squat eller dødløft(nogle øvelser store øvelser), så kan man tydeligt se forskel på mig og ham, jeg kan svede som et svin, og hvor han måske lige vil blive fugtig på panden. Men selvom det ser ud til at det er mig der har det hårdt, er jeg den der kan blive ved i længst tid, og give den virkelig den sidste tand i sidste set eller rep. Og mine pauser mellem hver set er mindre end hans. Og når jeg kan arbejde med højere intensitet under min styrketræning, er det også med til at hjælpe lidt på min stigning på vægtene.

Men et godt råd; se vand som et mirakelmiddel og en førsteprioritet inden for næsten alt hvad du laver om det er fysisk eller psykisk.

Jeg har en sidste ting at tilføje, jeg er ikke sikker på om det er rigtigt, men salt forbinder vand, derved hvis man spiser meget salt eller har salt på kroppen imens poreneer åbne(sker når kroppen/huden varmet op eller sveder), vil kroppen derved have lidt svære ved at afgive sved, i en periode. Er der nogle der ved om det virker eller ej, plz en lille begrundelse. Jeg kunne fortælle en masse om salt, men det er noget jeg er varsom med, og spare meget på i min kost, for hvis man ser sig omkring finder man det i så meget mad nu til dags, og det er slet ikke sundt at få for meget af.

Flot, du har lige genoplivet en 5år gammel tråd som der allerede er svaret korrekt på af Jesper.

Når man træner regelmæssigt sveder man mere, men også mere effektivt.

Overvægtige mennesker sveder ofte mere ved fysisk aktivitet end andre

Absolut mængde af sved siger intet om formen da det er genetik.

Link to comment
Share on other sites

Nu smider jeg lige en anden forklaring, som jeg faktisk tror meget på selv. Den lyder på at god/dårlig formen ikke kan aflæses på hvor MEGET du sveder, men derimod på hvor HURTIGT du begynder at svede...

Der skulle eftersigende være noget om, at jo bedre form man er i, jo hurtigere vender kroppen sig til en ny belastning (f.eks. at man begynder at løbe), hvilket igen betyder, at den hurtigere begynder at svede.

Har efterhånden hørt denne teori flere steder og synes også den giver meget god mening, når jeg kigger rundt på mig selv og nogle af dem jeg træner med, men ved ikke om den holder i virkeligheden?!?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share