Stærkmandskonkurrence


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

Om 2 måneder er der klubmesterskab i mit center.

Øvelserne bliver følgende:

-Lastbiltræk

-Bænk med kropsvægt

-Sækkeflytning

-Lodkast over hovedet

-Statisk skulder-hold med 0,04xkropsvægt

Jeg havde egentlig valgt, ikke at stille om, da jeg ikke regnede med at kunne klare en dart med mine 74kg.

Men så kunne jeg se, at det ikke så så skidt ud alligevel.

Lastbiltræk er hovedsagelig en row øvelse, og jeg har endnu ikke set nogen køre med flere kilo, end jeg selv gør i centret.

Bænken tror jeg selv på, at der er en chance for sejr. Skulle gerne komme op omkring 25 rep.

Sækkeflytning aner jeg ikke en klap om.

Lodkast er vel primært en skulderøvelse? Her er mine chancer ikke store.

Skulderhold er igen med kropsvægt, og det giver igen en lille fordel for folk som mig.

Men altså spørgsmålet er, hvordan jeg skal træne op til de forskelliger øvelser?

Link to comment
Share on other sites

-Lastbiltræk

Her er det vel bedst at træne kabel-rows, da det er den form, der minder mest om konkurrence formen? Og der skal vel fokuseres meget på 1 rep max, da det vigtigste er at få den i gang?

-Bænk med kropsvægt

Her er jeg faktisk lidt blank. Måske ladder?

-Sækkeflytning

Aner ikke hvad øvelsen går ud på.

-Lodkast over hovedet

Blank.

-Statisk skulder-hold med 0,04xkropsvægt

Her er det vel bare at udføre øvelsen en gang eller 2 om ugen?

Link to comment
Share on other sites

Træn det du gerne vil være god til. Hvis du gerne vil være god til lodkast, så træn lodkast, eller øv selve øvelsen et par gange inden konkurencen og suppler op med øvelser i det samme bevægelses mønster.

Øvelser som sikkert vil være gode, er vægtløftningsøvelser (ved ikke om du har mulighed for det i dit center) med fokus på eksplosiviteten. Andre gode øvelser kunne være dødløft, Rumænsk dødløft (mellem sættene holder du stangen i hænderne, så dit greb trænes??)

I de sene timer kunne du måske låne forældrenes eller en kammerats bil, hvis du ikke selv ejer en, og træne lidt træk. Jeg tror ikke vejen frem til en god rekord i lastbiltræk er at træne sig op 1-rep max styrke da lastbilen vel skal trækkes et stykke vej.

Bare nogle forslag...Hvis man vil stærkmand skal man træne som en stærkmand. Tjek eventuelt Jouko Aholas (hedder den stærke finne ikke det??) program for inspiration.

Michael

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvornår er stærkmands konkurrencen, og hvem deltager i den. Mener du skrev at Henrik Ravn og Guffi deltog, gør de det alligevel???

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du tænker på en anden tråd:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t=ST&f=3&t=7518

Det jeg deltager i, er bare et lille lokalt klubmesterskab.

Det er den 16. august, så der er god tid til at forberede sig

Det ser dog ikke ud til, der er så meget hjælp at hente, så jeg er on my own i den her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal da prøve at hjælpe :)

-Lastbiltræk: Den kender du jo

-Bænk med kropsvægt : Nok bare flest reps med kropsvægt.

-Sækkeflytning: Højst sansynligt en læsseøvelse.... dvs. at smide f.eks. 5 tunge sække op på en forhøjning der står 10-15 meter væk.

-Lodkast over hovedet: Kaste et lod bagover, over en snor der f.eks. er spændt op mellem to pæle en 3-4 meter oppe

-Statisk skulder-hold med 0,04xkropsvægt: En meget psyskisk øvelse; hvem kan holde syren i musklerne ud længt tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da også give dig nogen tip til hvordan du bliver bedre i de forskellige discipliner. Det er selvfølgelig altid bedst at træne selve disciplinen, for at overholde specificitetsprincippet maksimalt, men der er mange øvelser og tiltag som kan hjælpe dig. Here goes....

-Lastbiltræk: som sagt, så hjælper det at træne øvelsen, men forskellige former for rows vil nok hjælpe dig meget. Rep valget bør være bredt. Alt fra tunge sæt af 3-5 reps, til mega høje reps af 40-50 reps. Og glem alt om Jane Fonda form. Der skal lænd og ben i det også, hvis du vil vinde. Man vinder IKKE ved at forsøge at trække isoleret med armene. Og netop derfor vil dødløft sikkert også være en stor hjælp, så du kan få lændestyrken i vejret. Her vil tunge og eksplosive sæt af 1-3 reps være en hjælp.

-Bænk med kropsvægt : hvis du vil være maksimalt god til at reppe med kropsvægt, så er det en fordel IKKE kun at træne med kropsvægt i bænken. Lav nogen tæt på failure sæt med både lettere og tungere vægte. En range der hedder, fra 20 kg under til 20 kg over, vil sikkert være ganske glimrende. Derudover er workload træning ganske glimrende, til at øge antallet af reps du kan lave. Altså lidt ala Pavel´s Grease The Groove program.

-Sækkeflytning: hvis du ikke kan træne øvelsen specifikt, så træn lidt farmer walks med håndvægte, så du bliver vant til at bevæge dig hurtigt med tunge vægte. Lidt spurter med en tung rygsæk på ryggen vil også hjælpe. Og igen tunge dødløft for at blive stærk i at løfte ting fra jorden af. Evt. dødløft stående på en forhøjning, for at forøge træklængden, så det bliver mere specifikt.

-Lodkast over hovedet: hvis du ikke kan træne det specifikt, så er power cleans en ganske glimrende øvelse, til at efterligne det ryk man laver når vægten skal smides over overlæggeren. Eksplosive singles kan gøre det. Ingen grund til at lave flere reps.

-Statisk skulder-hold med 0,04xkropsvægt: her gælder det samme som i bænkpres. Træn med både vægte over og under det som du skal anvende i konkurrencen. Det er iøvrigt et tip som Jamie Reeves er kommet med. Han er vinder af verdens stærkeste mand 1989, og havde på et tidspunkt verdensrekorden i statisk hold. Han påpegede at det var vigtigt at træne med både tungere og lettere vægte.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share