CNS


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg har for ca. 14 dage siden kørt 3x5x135 kg i DL (og er lidt stolt af det) i mit HST program, - min squat er jeg tilgengæld ikke så begejstret for (vægten er o.k. og langt bedre end min bænk f.eks. - men det går ikke fremad).

Så jeg tænkte som de fleste - giv den noget mere tæsk.

Jeg gik fra skiftevis at lave 3 sæt squat, 0 sæt dødløft og 0 sæt squat, 3 sæt dødløft til at køre 3 sæt squat, 1 sæt dødløft hhv. 1 sæt squat, 3 sæt dødløft. Derudover begyndte jeg at køre squat walkouts (3 * 10s * 125%). Dette startede dog lidt inden.

Endeligt er jeg i den afsluttende del af mit HST program - så vægtene er (for mig) temmelig høje.

P.t. går det RIGTIG skidt med min DL og squat.

Torsdag morgen gik jeg hjem fra træning efter en elendig præstation i squat og DL - og droppede resten.

I går tog jeg så afsted igen for at få kørt det træningspas. Min squat og dødløft gik stort set lige så ringe (nåede op på 1 rep i DL ved 135 kg - hvor jeg i torsdag slet ikke fik den op) men resten gik fint.

Jeg er næsten sikker på at jeg bevæger mig på kanten af overtræning - formodentligt CNS overtræning.

Kan nogen kommentere på dette?

Deruodver - er det noget der kan trænes? Kan jeg vænne mig til at køre både dødløft og squat 3 gange om ugen? (Hvis ja - hvordan). - Og er det formålstjenestligt at gøre det?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du er i overtræning, og dine egne formodninger bekræfter vel dette?

Det interessante må nu være at komme ud af den tilstand. Hvis vi går ud fra at din kost og søvn ellers er iorden, er der stort set kun træningen der kan skrues på.

Jeg ved ikke om det roder for meget i dit program, men en deloadperiode, af en eller anden art, ville nok være vejen frem.

Deruodver - er det noget der kan trænes? Kan jeg vænne mig til at køre både dødløft og squat 3 gange om ugen? (Hvis ja - hvordan). - Og er det formålstjenestligt at gøre det?

Man kan godt træne sig til at kunne håndtere en stigende workload, og også de tre store 3 gange om ugen. Om det er smart eller ikke, afhænger af flere faktorer som intensitet, workload osv...

Umiddelbart er der dog nemmere måder at opnå hypertrofi på, end at tæske løs i de tre øvelser uge ud og uge ind.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share