Hvem kan lave et godt program?


KristianS
 Share

Recommended Posts

Er der en eller flere der kan lave et program til mig? Jeg er 20 næsten 2m høj og vejer 85kg. Jeg vil gerne have muskelmasse og styrke. Jeg har trænet i et års tid nu, men har lyst til et nyt forbedret program. Træner p.t full body program hver anden dag.

Håber på hjælp...

Link to comment
Share on other sites

Dette program er lavet ud fra at du er en ganske normal person uden skader, etc. Med andre ord, så ved jeg ikke alt om dig, så der er ikke taget højde for evt. specielle forhold...

Så her kommer det:

Mandag: Bryst, triceps

Tirsdag: Ryg, Biceps

Onsdag: FRI!

Torsdag: Skulder, mave

Fredag: Ben, lænd

Lørdag: FRI!

Søndag: FRI!

Træningen af de enkelte muskelgrupper behøves ikke at ligge på de viste dage. Det er dog en god idé at træne muskelgrupper som er afhængige af hinanden på samme dag, f.eks. bryst og triceps.

Antal af reps: 6-12 umiddelbart, men det er lidt forskelligt fra person til person. Prøv dig frem og find ud hvad der giver dig de bedste resultater!

Antal øvelser: 2-? Det er igen et spørgsmål om hvor meget intensitet man ligger i hver øvelse/sæt, ligesom tiden er en vigtig faktor. Hver træningspas må helst ikke overstige 60 min. Nogle muskelgrupper behøves hellere ikke samme mængde træning, f.eks. vil triceps blive trænet når man træner bryst.

Opvarmning: En tur på løbebåndet, cyklen, stepmaskinen, whatever i 5-6 min og et 1-2 opvarmingssæt til hver muskelgruppe

Husk udstrækning bagefter...

Du kan evt. også prøve at træne efter HIT princippet, men det er ikke min afdeling. Spørg hellere Lars Nielsen om det...

Og til sidst. Dette er ikke program man absolut skal følge til punkt og prikke på alle punkter. Det her er blot nogle principper, som du forhåbeligt selv kan bruge til at udforme dit helt eget personlige program...

Håber ikke at det var for detajleret!

(Redigeret af xax ved 4:39 pm på Juni 27, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Ejj, Kristian S ...  med det power program Xax her præsentere behøver du sgu ikke nogle "kosttilskud" som du ik kan købe i DK! En go kost og nedenstående program, kørt hårdt igennem, skulle være nok.

Lad os forresten høre hvordan resultaterne er??

Go træning, DBM

Link to comment
Share on other sites

Duuu Xax, ville det ikke være mere optimalt at træne, bryst, triceps, og skuldrer samme dag. Det er tre muskel grupper som man nemt rammer med de øvelser som findes til de pågældende muskler. Man kunne som sådan også sige biceps.

ALtså hvis det nu var mig ville jeg måske sige:

Mandag: Bryst, triceps, biceps, skuldrer.

Tirsdag: Ryg, lænd, mave

Onsdag: ben

Torsdag: fri

Fredag: bryst, triceps, biveps, skuldrer

Lørdag: ryg,lænd ,mave,

Søndag: evt ben

Men ok det liger også mit eget program en del.

Men det kommer sig også af at jeg føler at en gang pr uge er for lidt.

Jeg træner 3-10 reps. Nogle øvelser som biceps curl, kan jeg kun løfte 3-4 reps af, fordi vægten er så stor. Men så træner jeg noget curl hammer, og koncentreret curl, hvor jeg så tager flere reps.

Jeg træner 2 set af alle øvelser.

Regn med cirka 30min pr 5 øvelser.

jeg har mellem to og tre øvelser pr muskel gruppe. Det virker faktisk ok.

Link to comment
Share on other sites

Jahh, det ser jo også meget interesant ud. Jeg må jo bare prøve mig frem og se hvad der passer mig bedst. En anden ting, hvornår ved man om har brug for proteiner, skal man tjekke indhold ialt man propper i hovdet? Har overvejet at købe kreatin, hvor får jeg det bedste??

Link to comment
Share on other sites

BLACKICE...

Altså joh..det kunne man sikkert godt. Som jeg sagde er det fremlagte program blot et eksempel. Jeg gider helst ikke at diskutere detaljer her, men så lad gå da...

Problemet med det program som du fremlægger er at du kommer til at træne biceps op til 4 gange om ugen idet du ved træning af ryg også træner biceps. Dette er langtfra optimalt.

Træning 6 gange om ugen er hellere ikke optimalt, men det kan sagtens bruges.

Og lad det nu ligge her...ikk!

KristianS:

Altså hvis man virkelig vil noget med sin træning, er det vitterligt nødvendigt at tjekke indholdet i alt hvad man propper i hovedet.

Og det med proteinpulver..Lad os regne lidt på det:

Du vejer 85 kg, og man skal cirkus bruge 2 gr. protein pr. kilo kropsvægt når man træner hård styrketræning som det nu engang er.

Du skal altså have 170 gr protein om dagen, uanset om det er en træningsdag eller ej.

Sådan kan du få noget af det:

1 liter mælk: 34 gr

1 dåse tunfisk: 40 gr

1 proteinshake: 40 gr

Så er du oppe på 114 gr proteiner. De resterende 56 gr kan du sagtens få gennem resten af din kost. Spis i øvrigt gerne hver 3 time, så kroppen hele tiden har noget at arbejde med.

Proteinpulver skal primært indtages efter hvert træningspas, idet det er her at kroppen virkelig har brug for det. Ligeså skal du  helst også indtage nogle kulhydrater efter træning, gerne rosiner eller en banan.

En anden god ide er at droppe alkoholen. Udover at det rent faktisk feder, så sløver det også muskelopbygning temmeligt meget...

Kreatin bør du måske vente lidt med endnu...Prøv først det med kosten og træningsprogrammet.

Link to comment
Share on other sites

Tak selv..

Vi er jo til for at hjælpe hinanden på dette forum...

Men nu til sagen:

Jeg vil ikke reklamere for nogen produkter her...

Så jeg vil give nogle generelle tips til køb af proteinpulver:

Det skal være/bestå af:

Valleprotein (Whey)

isolat og ikke koncentrat

proteinindhold mellem 80 og 90%

ion filtreret

og koste cirka 300 kr. pr. kilo. Man kan nok finde det billigt f.eks. i Sverige, eller hvis man køber store mængder af gangen.

Du skal ikke købe pulver som hedder noget med WeightGain, idet dette indeholder meget kulhydrat og ikke så meget protein. Det bruges som regel af tynde mennesker, som virkelig har behov for masse af al slags.

Du kan kigge i forummet 'Kost og kosttilskud'. Der kører en tråd, som vist nok hedder noget med "Forbrugerundersøgelse: Hvor køber I jeres pulver?"

Der er nævnt et par forhandlere, så der kan du starte med at kigge...

Link to comment
Share on other sites

Absolut JA!

Soja protein er særdeles uegnet...fordi:

Det nedbrydes hurtigere end Valle(Whey) og Kasein(anden billig proteinkilde) i kroppen.

Det giver ofte problemer med maven

Kan nedsætte niveauet af Testosteron, hvilket ikke er godt!)

Det indeholder også en del plante østrogen, (har jeg hørt), hvilket absolut ikke er hensigtsmæssigt for en mand, som dyrker BB.

Selvom det virker billigt, så er det spild af penge af købe sojaprotein.

Sådan mere generelt vil jeg advare dig imod at købe proteinpulver hos butikker som Matas og Intersport. Produkternes kvalitet er som regel tvivlsom, og jeg vil vove den påstand at ekspedienterne i disse butikker ikke har en s*** forstand på proteinpulver, eftersom dette er ikke deres vigtigste vare.

Som minimum skal det pulver som du køber bestå af Whey(valle).

Men hvis det er for dyrt, så er kakaoskummemælk også et godt alternativ. Spørgsmålet er så bare om du gider at drikke en liter kakaomælk efter træning?

Link to comment
Share on other sites

rent faktisk køber jeg også selv mit pulver der. Har dog købt det andre steder, men indtil videre har jeg ikke fundet pulver af samme kvalitet til den pris andre steder endnu.

Hvis du køber fra getbig.dk, så kunne du købes 5 kg af kilo af gangen til 1000 kr. Således bliver det kun 200 kr pr. kilo. Meen 1000 kr er mange på penge når det skal betales på en gang...

Link to comment
Share on other sites

Det er fint nok at købe sit protein pulver hos www.getbig.dk har selv gjort det. Men har fundet ud af at det er billigere at bestille det igennem www.nutrisport.co.uk det er det samme. her koster 5 kg. WG 35£ + 10£ i forsendelse man skal dog frovente 20-25 dages forsendesle pga. tolden. Men der er mange penge at sparer........

(Redigeret af LilleStjerne ved 1:59 pm på Juli 4, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Citat: fra LilleStjerne på 1:56 pm på Juli 4, 2001

Det er fint nok at købe sit protein pulver hos www.getbig.dk har selv gjort det. Men har fundet ud af at det er billigere at bestille det igennem www.nutrisport.co.uk det er det samme. her koster eksempelvis 5 kg. WG 35£ + 10£ i forsendelse man skal dog frovente 20-25 dages forsendesle pga. tolden. Men der er mange penge at sparer........

Link to comment
Share on other sites

nej...der tager du fejl!

Du har købt weightgainer, som absolut ikke er det samme som alm. proteinpulver. Hvis jeg skulle købe det 5 kg af af det som jeg normalt bruger, ville det kost 79£, cirka 950 kr, foruden fragt. Jeg sparer altså ingen penge og skal vente i 20 dage. NEJ TAK!

Link to comment
Share on other sites

Xax du skriver at det ikke må være WG, her er jeg uenig.

Manden du råder her er næsten 2 meter høj og omkring 85 kg. Ked af at sige det, men det er definitionen på tynd - og netop han skal have WG.

Der skal bare spises noget mere, og eftersom det er billigere mængdemæssigt (protein for protein er det ca. samme pris) er det ikke et spørgsmål om økonomi.

Konklusion: Køb Weight Gainer

Link to comment
Share on other sites

Hvis siger at man kun kan tage på via weightgain ???

Jeg mener ikke at weightgain er pengene værd. Hvis man vil have kulhydrater er der andre billige alternativer, såsom havregryn, ris, brød, katofler eller pasta.

Konklusion: Køb mere mad hvis det kniber med kulhydrater!

(Redigeret af xax ved 4:44 pm på Juli 5, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Såså Xax, du ligger rimelig kraftigt ud mod de stakkels soja-planter.

Soja protein er særdeles uegnet...fordi:

"Det nedbrydes hurtigere end Valle(Whey) og Kasein(anden billig proteinkilde) i kroppen."

Ja - det gør det men timer du indtagelsen rigtigt er det slet ikke så slemt som du lægger det ud...

"Det giver ofte problemer med maven"

Naej, det gør det ikke. Indtager du pulvret forkert kan du godt få ondt i maven eller lidt forstoppelse, men gøres det rigtig er der som regel ingen problemer. Jeg har forresten hørt at man også kan få ondt i maven af tunfisk :-)

"Kan nedsætte niveauet af Testosteron, hvilket ikke er godt!) "

Hvordan, hvorfor og hvorledes - det har jeg da aldrig hørt om

"Det indeholder også en del plante østrogen, (har jeg hørt), hvilket absolut ikke er hensigtsmæssigt for en mand, som dyrker BB."

Det er korrekt at den naturlige soja plante kan indeholde østrogen, men ved efter fremstilling af decideret proteinpulver er denne fjernet. Desuden er denne naturlige mængde østrogen så lille at den praktisk talt ikke har noget at sige.

Og lad mig lige slå en ting fast, testosteron medvirker muskelhypertrofi - ja! Østrogen medfører altså ikke at musklerne forsvinder, så den typiske Body Builder bliver altså ikke "skadet" af den smule østrogen.  

Jeg må lige gentage mig selv for ikke at blive banket ned her.

Jeg siger ikke at Soja på nogen måde er bedre end Whey eller kassein...

MEN sojaproteins rolle er i disse fora blevet rakket kraftigt ned hvilket egentlig er lidt uhensigtsmæssigt.

Jeg vil postulere, at det er bedre at indtage sojaprotein efter træning end fx at drikke cacaoskummetmælk eller for den sags skyld drikkeyogurt.

Hvis man er meget seriøs så er Whey eller kasein uden tvivl det rigtige valg, men i mange tilfælde er disse produkter så sindssygt dyrt at det for den almindelige BB'er bedre kan betale sig at købe billigere produkter og så få den (lille) forbedring som proteinpulver nu en gang giver.

Iflg. tråden "Forbrugerundersøgelse: Hvor køber I jeres pulver?" kan Whey protein isolat koste op til 300kr. kiloet

Soja protein kan fåes ned i prisklasser til 10-20 kr. kiloet, og jeg tror næppe at dette giver et proportionalt pris/ydelse forhold - så tænk lige en ekstra gang over hvor seriøs man er - før man køber det dyreste proteintilskud man kan få...

Med Venlig Hilsen

Jens Andersen

Link to comment
Share on other sites

Jens Andersen:

Nu er jeg ikke ekspert i Soja proteiner, og derfor er det kun nogle kortfattet facts som jeg har fundet frem...

Ondt i maven af tunfisk ?? Det har jeg aldrig hørt om... og jeg spiser selv en dåse om dagen uden de mindste problemer...

Jeg vil dog tillige give dig ret i, at det måske er bedre end kakaomælk og drikkeyogurt efter træning....

Soja protein kan fåes ned i prisklasser til 10-20 kr. kiloet, og jeg tror næppe at dette giver et proportionalt pris/ydelse forhold - så tænk lige en ekstra gang over hvor seriøs man er - før man køber det dyreste proteintilskud man kan få...

Hvis man er nået til det punkt hvor man køber/bruger kosttilskud, så er man rimeligt seriøs, og så man kan man ligeså godt købe noget af god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Xax, ... Alt andet lige er det altså ikke sundt at spise en dåse tun HVER dag!! Hvis du alligevel vil spise meget tun - det er jo en go og velsmagende proteinkilde - så sørg for at købe forskellige fra forskellige forhandlere. Det lyder måske som en joke, men på den måde er risikoen for at du får tunfisk fra samme områder mindre, hvilket også gør at du - forhåbenlig - ikke får for store mængder af de samme giftstoffer! Som jo desværre findes i de fleste fisk!! :(

MVH, DBM

Ok, skulle nok ha været postet under "kost" men nu var den sat i gang her - sorry!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share