HIT or What?


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg tør næsten ikke sige det her Blackice, men jeg er ikke enig ;)

Jeg mener da helt klart at det er fundamentet som kræver hårdt og tungt arbejde. Pyntet er den nemme del. Jeg tror egentlig også det er det MILO prøver at sige. At alle de små øvelser er totalt ligegyldige for de fleste mennesker, fordi muskelmasse og styrkefundamentet ikke er på plads. Hvis flere mennesker ville træne hårdt og tungt på grundlæggende vægtstangsøvelser, såsom squat, dødløft, bentrows, military presses og bænkpres, så ville der være mange flere store og stærke gutter rundt omkring. Når du først har en stor muskuløs og stærk krop (som faktisk også kan blive temmelig pæn, eller pyntet som du kalder det, uden isolationsøvelser), så kan man altid smide lidt fedt her og der, og bruge isolationsøvelser til at få de manglende muskelgrupper med. Men inden man har det fundament, så er isolationsøvelserne ikke så relevante som de store basisøvelser. Altså fundamentet er det som kræver det hård slid, ikke pynten. Hvis jeg kender MILO´s holdning til træning ret, så var det også det han mente.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Thomas - kort sagt: JA.... :)

BlackIce:

Det kræver en SERIØS holdningsændring hos dig (og 90% af alle danske vægttrænere!) hvis du VIRKELIGT vil være større og stærkere!

Prøv nu at gøre op med dig selv, hvad dine ambitioner i relation til vægt/styrketræning er og så skriv resultatet i din tråd under "maksimal muskelmasse" (eller hvad det nu hedder?? :) ) - så kan jeg evt. hjælpe dig igang, hvis du er interesseret....

hej...

Link to comment
Share on other sites

Milo og Thomas J, så rammer I den igen lige på øjet.

Jeg træner i form og fitness (kom så grin, men det ligger i en behagelig afstand :turn: ), og der er utrolig mange, der bruger ekstrem lang tid på små ligegyldige øvelser.

På min rygdag i går, startede jeg med at køre imellem 2 andre... typerne der kører mange isoøvelser. Da jeg efter min roning, skulle køre dødløft, var de meget interesseret... og selvfølgelig blev jeg benovet, da de spurgte, om jeg ville vise dem øvelsen.

Bagefter vidste de, hvad det vil sige at køre ryg.

Link to comment
Share on other sites

Well cilius ...i det mindste interesser folk sig for at prøve noget nyt der hvor du træner. Der hvor jeg træner, har jeg kun set 1 person køre dødløft, foruden mig og min træningspartner....

Og som det ser ud lige for tiden, er der ingen af dem, som gider at træne ben ordentlig...

"Jeg vil ikke rende med store træstammer, så jeg nøjes med at løbe"...

:thefinger_red:

Link to comment
Share on other sites

Hmm Ok. jeg tror også i misforstod mig lidt.

Det var ikke helt ment sådan som det måske lød.

For ja det er selvfølgelig fundamentet som kræver hårdt slid. Ingen tvivl om det.

Men det er jo altså ikke bare LIGE sådan at blive defineret, eller markeret om du vil.

For hvad gør man når man har frygtlige nemt ved at tabe sig, eller blive defineret. Men meget meget svært ved at tage noget seriøs muskel masse på.

Milo jeg forstår ikke helt hvad du mener med dit indlæg, for jeg har jo stadig planer om at skulle igang med dit indlæg, lige så snart jeg kan begynde i det styrkeløft center.

Og det må vel stadig være vejen frem.

Jeg synes bare ikke det program jeg træner nu er SÅ langt fra det som du gav mig. Dog har jeg måske lidt flere øvelser.

Jeg træner to dage, med henholds vis 7 og 5 øvelser. Og der har jeg da både Dødløft, bend over, BP, chins, og squat med. Så har jeg dog også nogle øvelser som Barbell curl og fylers, og French pres med, som måske ikke lige er så velvalgte.

Om mit løb har noget med mine manglede resultater at gøre ved jeg ikke.

Mit dødløft, og min squat ville jeg kunne forbedre meget i et center, da jeg mangler vægt på disse øvelser, men lige PT er det min Banch jeg arbejder med.

jeg har kun gainet 2½kg Vægt, altså masse, på mig selv på de 3 måneder jeg har træenet det program.

Ik meget.

Jeg er da trods alt kommet så langt så jeg har droppet største dele af de mange menningsløse øvelser.

Dog har jeg stadig svært ved at finde ud af hvad en fornuftig mave træning er.

Jeg har lidt svært ved at forstå det Thommas skriver:

Når du først har en stor muskuløs og stærk krop (som faktisk også kan blive temmelig pæn, eller pyntet som du kalder det, uden isolationsøvelser), så kan man altid smide lidt fedt her og der, og bruge isolationsøvelser til at få de manglende muskelgrupper med

for jeg mister jo ikke pludselig den definitation jeg har pga jeg begynder at træne et andet program vel?

og jeg synes ikke der har været så meget tale om at skulle bruge isolationsøvelser til stryke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes stadigvæk du blander tingene lidt sammen. Når du snakker pynt, så går jeg stærk udfra at du vil være større og mere muskuløs. Til dette formål kan man sagtens bruge et styrke orienteret program som det MILO foreslår. Men så siger du så:

og jeg synes ikke der har været så meget tale om at skulle bruge isolationsøvelser til stryke

Næh, men vil du ikke gerne være større ?? Når du har bygget fundamentet op, så kan det jo godt være at din lægmuskel, eller din trapezius muskel mangler masse. Her kan isolationsøvelser da godt hjælpe. Styrke og muskelmasse FUNDAMENTET skabes med tunge basisøvelser. Det er det vi snakker om.

Og så siger du også:

for jeg mister jo ikke pludselig den definitation jeg har pga jeg begynder at træne et andet program vel?

Et program kan ikke være skyld i at du mister definition. Dette kan kun skyldes dine spisevaner. Det er her problematikken opstår. Du siger du har svært ved at tage på. Så må du jo proppe dig med alverdens kalorie kompakte ting, såsom weight gainers, mælk, burgere, pizza osv. Dette vil med udgangspunkt i et tungt basis program stimulere muskelmasse. Der vil dog følge lidt fedt med i købet, og det er det jeg snakker om. Hvis du vil være større, så må du æde som en hest. Det fedt du tager på, kan du uden større besvær smide senere. Og det er altså ikke så svært som det gøres til. Begynd at spis renere, og skær ned på fedtet og energi kompakte kulhydratkilder som pasta. Din koncentration bør på nuværende være fokuseret på sindssyg hård træning med mega tunge vægte, som i kombination med stort mad indtag vil give dig mere kød på kroppen. Its that simple Mr. Blackice ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

BlackIce:

Du har igen skrevet et langt indlæg om træningsprogrammer og forskellige øvelser - men jeg savner dine målsætninger som jeg efterlyste tidligere??

Var det ikke en idé om du fik dem på banen INDEN du kastede dig ud i nye træningsprogrammer??

Læs evt. cilius indlæg om hvordan han tog 10 kg. på i løbet af ½ år - det må da være inspiration nok til selv at sætte sig nogle mål.. eller???

Og lad nu være med at spørge ham hvordan hans træningsprogram ser/så ud... ALLE træningsprogrammer virker (mere eller mindre) - men hvad der måske fungerer fint for Cilius - dur måske slet ikke for dig!

DERFOR gør dig lige klart hvad du vil med din træning - og læg derefter en passende strategi!

hej....

Link to comment
Share on other sites

Ok hør lige Milo, jeg har nu trænet 5 år. Ok de 4 af dem kan vi skrotte, for det har ik været seriøst.

Dog har de givet mig kendskab til hvordan træning forgå, hvordan de virker på MIN krop, og hvordan de forskellige øvelser ska udføres.

Siden August sidste år har jeg trænet "tungt" dvs med vægt som er værd at tale om. Bare lidt ihvertfald.

Jeg har mål. Jeg har tidligere nævt, at jeg gerne vil op og veje 80kg. Når jeg snakker 80kg, så snakker vi selvfølgelig om en stigning i muskel masse og ik i fedt procent. Dette er dog nok umuligt.

Jeg vil geren op og bænke med 100kg, og lave dødløft med 100kg.

Bp synes jeg ikke jeg når nogen steder med.

I dag har jeg ændret lidt på min program.

Jeg har fjernet French pres, for jeg er så hamrende træt af den øvelse, og det er min albue i øvrigt også.

De to sæt har jeg flyttet til død løft, og til bend over, så nu kører jeg 3 sæt af hver af disse øvelser.

I dag prøvede jeg dog at køre med 5 sæt dødløft, blot for at prøve...... WOW det er jo egentlig hårdt.

Men igen her mangler jeg skiver, for jeg har gainet ret hurtigt, og fik også i løbet af 2 måneder med rigtig ryg træning, hele 6cm mere over ryggen. ja det må ha været et forsømt område.

Thommas, med pynt mener jeg udelukkende definiation.

jeg er ik så meget BB type, så jeg går op i om min læg muskel nu ser pæn ud osv. Selvfølgelig skal det være en pæn helhed, men værre er der heller ikke.

Men om jeg kan få mig selv til at spise så usundt det tvivler jeg på. For jeg spiser megt. Virkelig mege, og drikker også nemt 2-3 liter mælk på en dag, og kværner en eller to dåser tun, og hvad der nu ellers ryger ned, mellem 2, og 4 sandwich, lidt morgen mad, måske lidt fryugt, aftens mad, og lidt senere kan jeg spise igen, og igen og igen.

Jeg er altid sulten.

Men derfra og så til at begynde at spise ting som er så usundt for kroppen som helhed, der er langt.

Er det virkelig vejen frem, ?

Link to comment
Share on other sites

Du må undskylde jeg siger det, men så har du en forkert opfattelse af hvad der skal til. Du bliver altså ikke synderligt større af at spise rene sunde madvarer som tun i vand, ris, groft brød, frugt, grøntsager osv. Der skal noget mere kalorie kompakt til. Der er ingen der siger det skal være usunde ting. Du kan lave en stor portion pasta med kødsovs. Du kan drikke en stor portion weightgainer (hvor du eventuelt smider noget flax olie i, for at øge kalorie indholdet). Du kan spise en stor rød bøf med masser af kartofler til. Der skal altså kalorier til at forøge kroppens muskulatur. Det er ikke nok at man spiser masser af protein. Hvis du ikke har et positivt kalorie indtag (flere kalorier end du kan forbrænde), så kan du ikke opbygge muskelmasse. Folk har nogen gange en tendens til at spise efter en diæt, som ligner en bodybuilders konkurrence diæt. Jeg ved godt du ikke vil være bodybuilder, men jeg har hørt om mange bodybuildere som spiser alverdens ting offseason i håb om at tage mere muskelmasse på. Lee Priest skulle efter sigende rende på Kentucky Fried Chicken hver dag, for at få kalorier nok til at vokse af. Det lyder også som om du lider af det sædvanelige "jeg spiser altså meget syndrom", hvor det modsatte så faktisk er tilfældet. Kunne du ikke lave en liste over hvad du spiser på en gennemsnitsdag, så skal jeg fortælle dig om du efter min mening spiser nok, og om du spiser det rigtige til at tage på af. Og afgør så med dig selv om du på nuværende vil være defineret eller om du vil være større. Det er 2 modstridende mål. Man kan ikke træne for både definition og muskelmasse. Det er lidt som at sige at man træner for at vinde Verdens Stærkeste Mand, og VM i marathonløb. Den går ikke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hey thommas.

Ja det er jeg klar over, og jeg er skam enig.

Men normalt, spiser jeg "varm" mad to gange pr, dag , frokost, og Aften.

Til frokost er det i en stor kantine, med tagselv bord, som er forud betalt via løn, og der er altid to varme rette, pålæg, brød, ost, frugt, salater.

Så der igennem får jeg altid endten en mase paste, og Kartofler, og noget kød af en eller anden art.

Og ligeledes gælder aften, der består min mad altid af endten noget gryderet, feks kødsovs osv, eller noget kød og kartofler, så jeg skulle mene at jeg også får en del af det.

Men der fra og så til at æde løs på MAC D, der er langt.

Det var mest det jeg mente.

Jeg har svært ved at sige hvad jeg spiser på en gennemsnits dag, for det er MEGET forskelligt.

nogle dage meget, andre i så meget.

Men for det meste 4 eller 5 måltider.

jeg er ik så god til morgen mad.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er så god til morgenmad, så må du til at finde en løsning på det. Når du vågner om morgenen, så er du i et katabolsk stadie, og kroppen har virkeligt brug for protein og kulhydrater, hvis du er interesseret i maksimal hypertrofi. Hvis det er fordi appetiten ikke er dertil, så kunne du jo købe dig en bøtte weightgain pulver og lave dig en weightgain drik. Det skulle dække det væreste behov indtil appetiten kommer.

Hvad angår antallet af måltider, så vil jeg mene at du som minimum skal spise 5 måltider pr. dag, hvis du vil have dækket dit behov for protein og kalorier.

De siger at du nogen dage spiser meget, og andre dage ikke så meget. Det er igen meget problematisk hvis du vil stige i muskelmasse. I teorien vil det faktisk sige, at du nogen dage er i et opbyggende stadie, mens du andre dage ikke er. Det er vigtigt at man spiser nogenlunde samme mængder af kalorier og protein hvis du vil øge i muskelmasse. Ellers risikere du at ryge frem og tilbage mellem katabolisme og anabolisme.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja problemet er nemlig at jeg ingen appetit har. Det må jeg indrømme, og jeg har meget svært ved at spise noget, de første par timer efter jeg er vågnet. Jeg kan derimod godt drikke noget. Men er Weight Gainer pulver ikke rimelig dyrt?

Ja det er jo lidt efter hvad man laver, hvad man får at spise. Hvis man er i byen, eller det er weekend, eller har en fri dag, eller er på ferie, eller eller eller, så ændre ens kost sig jo også.

Sådan har jeg det ihvertfald.

jeg synes det er svært at undgå. Men jeg prøver altid at spise meget, og varieret, og meget æg, og meget mælke produkter, og meget kød, fisk og pasta, kartofler, og ris.

Selvfølgelig også en del brød.

Link to comment
Share on other sites

Hej Blackice.

Bare rolig der er mange af os, der har et problem med at spise om morgenen. Enten har jeg ikke nogen appetit, eller også er jeg sent på den.

Et godt fif er at købe noget drikkeyoghurt, og bland et par skefulde WG pulver i.

Så er det ligesom at drikke en tynd kold milkshake - og det er der altid plads til.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ok ja det var da også en mulighed.

Det kan jeg godt se. Hvor køber i jeres WG? og hvad koster det?

Jeg sad lige og så lidt billeder fra DM i BB 2001. Dem i den mindste vægtklasse, er da ikke særlig store. De ser ihvertfald ikke særlig store ud på billederne.

Tværtimod synes jeg næsten de ser lidt "spinkle" ud.

Jeg rundede forsten i Søndags Tre måneder med det program jeg kører nu. Så det er ok.

Det har uden tvivl givet mig frem gang. Men om Milos program vil ha været endnu bedre er jo umuligt at sige. Det ville sikkert hjælpe meget hvis jeg bare havde haft nok vægt og bedre redskaber.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nøje fulgt jeres samtaler om forskellige styrketrænings programmer. Bla Xax`ses. Interesant.

Jeg har også som i sikkert har set deltaget lidt engang i mellem.

Ville det være klogt at tilføje en ekstra dag til det program som Jeg skal påbegynde i Januar?

Det program Milo sammensatte var på to dage.

Vi taler om 5 sæt af hver øvelse. De tre første var ment som "opvarmnings sæt". Men hvor stort % af 1RM ville være klogt at benytte i Opvarmings sættene?

Jeg tager ikke fejl når jeg siger at din ide thommas lød på at i de første tre af sættene i hver øvelse kunne benyttes som opvarmnings sæt?

Det skal lige siges at det er:

A: Bænkpres 5x5, Bent over Rows 5x5, Squat til parallel 5x5, lægpres m. håndvægt i hånden (1 ben ad gangen) 1x15, situps/crunch med håndvægt på brystet 1x20.

B: Skulderpres 5x5, Chins 5x5, Dødløft 5x5, Shrugs 1x10, benløft/rev. crunch 1x20.

jeg taler om.

Synes Thommas, Milo, og Xax at dette er et godt program?

Jeg træner pt selv to dage om ugen. Og to dage mave.

Jeg træner Tordag:

Opvarming.

Dødløft, 3 sæt.

Bendover 3 sæt.

Skulderpres 2 sæt.

Lateral 2 sæt.

chins 2 sæt.

Dips 2 sæt.

Søndag:

Opvarming:

bænkpres 2-3 sæt.

Flyers. SORRY 2 sæt.

barbell curl SORRY. 3 sæt.

Jefferson Lift 2 sæt.

Squat. 3 sæt.

Så træner jeg mave, tirsdag og fredag.

Bare så i ved hvad vi taler om. Og jeg ligger pt i Egenvægt på cirka 73kg. Det går langsomt frem.

Link to comment
Share on other sites

Hey tak

Jeg er dybt beæret over at jeg skal næves sammen med Thomas J og MILO som en der skal bedømme dit program, selvom jeg indenfor styrkeløft nok er totalt :newbie:

Det er nok også de to andre, som skal bedømme dit program, men jeg kan da godt komme med mine kommentarer...

Opvarmning? Hvis du kører 5 rep, så kunne du starte med 40%, herefter et arbejdssæt med 60% og så op på fuld blus med 80%.

Først og fremmest så skal vi vide hvad målet med programmet er? Er det styrke, størrelse eller en 50/50 kombination af disse?

Resten overlader jeg til de to andre løftesmølfer ;)

(Redigeret af xax ved 10:31 pm på Okt. 19, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ved godt at du også er ret Grøn i faget mht Styrkeløft. Meeen jeg tænkte at du måske havde noget fornuftigt at sige *s*

Jeg kører 5 sæt og 5 rep. Så du mener altså at første sæt med 40% og andet sæt 60% og de sidste tre 80%. Hmm det lydder lidt voldsomt, men ok det kan godt være at du har ret.

Men ideen med min træning er som jeg vidst har givet udtryk for, både styrke og størelse.

jeg vil selvfølgelig gerne have en pæn masse, men styrke betyder også noget. og tingene hænger trods alt lidt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo altid kigge på de kommentarer som Thomas J gav til mit program... Der er også lidt om opvarmning

Hvis jeg da lige skal sige lidt mere...

Flyers og Barbell Curl...Sorry er nemlig ordet! :)

Jeg vil da smide dem helt ud, og erstatte  med andre basisøvelser.

Det er også tilladt at træne de samme øvelser flere gange om ugen, når bare man ikke træner med fuld kapacitet hver gang...  

Link to comment
Share on other sites

Flyers og Curl er lidt tvungen. Problemet er som sagt at jeg stadig træner hjemme. Derfor har jeg ingen Racks, dvs dip stativer, squat stativ, bænkreps stativ eller andet. Og også meget meget begrænsede vægte.

Så derfor handler det om at være lidt opfindsom og træne med hvad jeg har.

Det var som sådan ikke mit nuværende træningsprogram jeg ville have lavet så meget om på, men mere det program jeg skal starte på til januar.

Link to comment
Share on other sites

Naaah ikke helt.

Men det er jo desværre ikke helt så nemt at finde et godt center. Jeg gidder ikke betale så mange penge og så skulle nøjes med Form og fitness.

Nu har jeg endelig fundet et RIGTIG billgt center, som ligget tæt på, som er et styrketrænings center, og de har det udstyr jeg skal bruge. De har hovedesageligt rigtige vægte, bænke, dip stativer osv, og ik ret mange af de forkromede maskiner.

Men der er først åbent for optagelse først i Januar, så jeg må vente.  

Link to comment
Share on other sites

lige en lille detalje jeg vil hænge mig i

ikke nødvendigt at træne curls hvis man går tung på ryggen ?

korrekt, massere af belastning går i biceps, men den er ikke målrettet.. og ligesom en god triceps træning kan give noget extra på bænken, kan en god biceps træning vel også give noget extra til ryggen !?!?  så du er sikker på at det er *ryggen* du træner når du træner ryg, og at det ikke lige er dine biceps der er for svage til at hive lortet !

Udover det kommer det an på hvad man vil med sin træning, er styrketræning = dødløft squat og bænk, så er biceps sku nok ligegyldigt, men nu er det sku ik den slags styrketræning JEG træner, jeg vil godt have muskler der kan bruges til andet end at løfte jern !!

Lader vi ryggen stå for vores biceps øvelser, så siger vi også at vi egentligt er jævnt ligeglade med om vi rammer brachii, brachialis eller brachioradialis...

Men selvf. har man ikke tiden til at gå i detaljer med begge øvelser(ryg & bic), så kan en gang ryg jo være en smart måde at ramme to grupper på...

og så lige for at stikke en finger i jorden her ...

Hvor mange her mener at BÆNKPRES er klart den mest suveræne brystøvelse der findes ?

Kom så med det drenge :o)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share