The quest for perfection continues


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Det eneste jeg egentlig vil have kommentarer til her, er fordelingen af workloaden

Uge 1: 5 x 5 x 75%

Uge 2: 3 x 3 x 85%

Uge 3: 5 x 5 x 80%

Uge 4: 3 x 3 x 85%

Uge 5: 5 x 5 x 80%  +  1 x 2 x +90%

Uge 6: 10 x 2 +90%

Uge 7: Deload uge

Uge 8: 1RM tests

De satser jeg har skrevet på, er for de store løft...

+90% kommer af at jeg endnu ikke løfter så mange kilo + skivernes spring og at  præcis 90% kan være svært at ramme, så derfor vil jeg hellere gå et par procenter over end under.

Er det realistisk at bruge kun at bruge en uge på deloading specielt når den sidste uge er rimelig hård, kombineret med opbygning af træningstress fra de foregående uger?

Link to comment
Share on other sites

Yo xax dude wassup :)

Har et par kommentarer. Jeg synes 10 doubles er for meget med +90 % træning. Jeg ville måske lave 5-6 doubles. På den måde er der større sansynlighed for at du når at blive superkompenseret til din max uge. 20 gentagelser med over 90 % kan sidde i kroppen længe.

Ellers ser det OK ud :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

10 doubles var alt alt for meget... og det betaler jeg prisen for lige i øjeblikket, kører deload uge i denne uge fordi det var trængende nødvendigt... :(

Støtteøvelser skal jeg til at bygge på nu hvor jeg er kommet igang med styrkeløft, så foreslag til gode støtteøvelser modtages gerne...

Du skal lige huske på at jeg kun har 6 uger under bæltet i noget der ligner styrkeløft, og denne nye fordeling af workload er ment til den næste 8 ugers periode. I øjeblikket kører jeg sådan lidt vekslende for hver uge med 5 x 5 og 3 x 6 og så lige med en 10 x 2 :(.

Den første periode var sådan mere eller mindre et eksperiment for at finde ud hvordan kroppen reagerer på den nye træningsform, og herefter tilpasse mit program herefter.

For jeg ramte med muren med styrkenedgangen pga. 10x2x90%, så kunne jeg godt mærke at det var sket noget noget styrkemæssigt. Jeg estimerer at det bliver godt og vel  5-10 kg ekstra i de store løft.  Det lyder måske ikke af meget, men i forhold til at stå stille 6 måneder i f.eks. bænkpres så er det alligevel et ret godt resultat.

Progressionen er i øvrigt inspireret af Brad Gillinghams program, som Thomas J viste mig noget  af.

(Redigeret af xax ved 2:59 pm på Dec. 7, 2001)

Link to comment
Share on other sites

En anden ting du skal huske, nu du vil være stærk ;) er at du også skal variere mellem tunge og eksplosive dage. Eksplosiv træning gør underværker, når man gerne vil være stærk. Desuden er det en fordel at køre med forøget træningsfrekvens. Når man vil være stærk, er det meget sjældent nok at køre løftet en gang i ugen (måske lige med undtagelse af Ed Coan). Du kunne køre en eksplosiv dag og en tung dag.

Jeg troede engang det var optimalt kun at køre hvert løft en gang i ugen. Jeg var påvirket af bb bladenes overtrænings pladder. Jeg øgede til 2 gange i ugen, da jeg begyndte at køre WSB træning. Det gav mærkbar fremgang. Nu har jeg via Sheiko træning eksperimenteret med træning 3 gange i ugen (tænker specifikt på bænkpres), og så endda med mega volumen. Jeg var mildest talt chokeret over hvordan, specielt min træningsmakker reagere på det. Jeg har sat mange bænkpres PR´s den seneste halve år, og jeg mener helt klart det delvist kan forklares via bænkpres 3 gange i ugen. Det er klart at kører du 5 sæt til failure hver gang, så kan du ikke køre 3 gange i ugen. Alt er relativt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J, du har altså en dårlig hukommelse, men du er tilgivet... :)

Jeg kører allerede hvert løft 2 gange om ugen, en tung og en let dag. Jeg forsøger dog altid at køre eksplosiv træning, men jeg skal nok nærmere dele dem ind efter tung og eksplosiv som du siger.

Jeg kører skam hellere aldrig til failure...kun når der skal maxes i 1RM test.

Desuden så har jeg en vild diskussion på et amerikansk board om det at gå til failure. De påstår hårdnakket at det er nødvendigt for at opbygge masse... :biggrin2:

Link to comment
Share on other sites

Soooowieee ;)

Jeg kan sgu da ikke huske hvordan alle her på MOL træner. Jeg ved godt du ikke går til failure, det var bare for at illustrere overfor de andre læsere, at det i høj grad har indflydelse på frekvensen, om man går til failure eller ej.

Diskussion ?? Hvor ?? Jeg vil være med, hvad er det for et board. Plz, det er forhåbentligvis ikke cyberpump, så kommer man aldrig derfra igen. Lad være med at tage failure diskussioner med HIT fanatikere. Dem kan man ikke diskuttere med hvad det angår.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig rigtigt, men jeg tænker mere på deres gennemsnitlige IQ. Når man er så dum at man kan købe alle de sjove TV-shop gadgets for at tabe sig, så ved vi godt hvad vi har med at gøre. Man kan hurtigt spore sig ind på, om der håb, eller om der ikke er håb :biggrin:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

For at bringe tråden på nogenlunde rette spor...

Jeg har støvet mit program lidt af, og kommet til den konklusion at jeg har brug for noget end det jeg (og andre :)) har bikset sammen.  

Kort sagt, så er det på tide at træne med et rigtigt styrkeløftsprogram.

Så derfor har jeg besluttet mig for at kigge lidt nærmere på WSB-systemet, og har studeret en artikel på getbig.dk om WSB skrevet af en efterhånden anerkendt styrkeløfter ;)

Et par ting vil jeg ændre på såsom:

- Øvelser (Jeg foretrækker frie vægte, så kabel og maskiner ryger nok væk til fordel for de frie vægte)

- Rep range(specielt hjælpeøvelser skal trænes med færre reps end WSB ligger op til)

- Rotering af ME øvelser justeres (vil prøve at køre konstant med samme øvelser flere uger af gangen. Rotering af øvelser vil dog blive foretaget en gang imellem)

Iøvrigt vil jeg så køre med den 8 ugers cyklus som er vist i starten af denne tråd.

Jeg poster programmet når det er færdigt her i forummet...

(Redigeret af xax ved 11:14 pm på Dec. 7, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share