Neurale tilpasninger og anden sport


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt over noget som jeg ikke kan få til at passe sammen.

Ofte hører man om personer som ønsker at træne men for alt i verden ikke vil være store (det kunne være piger som ikke vil være maskuline eller fyre som har en cardio form som speciale, hvorfor masse (Selv hvis det er muskelmasse) ikke er ønskværdig). De bliver ofte foreslået at træne en eller anden form for styrketræning men så med en "muskeldræber" (cardio umiddelbart efter, bevidst manglende protein eller andet).

Mit spørgsmål er så - hvad får de ud af det? Så vidt jeg kan se kan de alene få neurale tilpasninger samt eventuelt smidighed. Men vil neurale tilpasninger overhovedet hjælpe en løber, cyklist, svømmer eller lign?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tale for mig selv som svømmer, styrketræningen hjælper helt klart på sprinter. Man har ganske enkelt mere styrke at trække igennem vandet med, og svømmere skal også sørge for at få nok i skrutten ellers går det bare ikke. De æder kortsagt hele tiden.

Udholdenheden i vandet ryger sig en slem tur efter man har styrkettrænet i forhold til før, man syrer hurtigt til i musklerne. Dette afhænger måske af hvor mange reps man tar, men alligevel.

Smidigheden ryger sig også en tur, jeg bruger næsten lige så mange kræfter på at trække armene over vandet som igennem vandet. Dette kan muligvis afhjælpes ved en intensivering af smidigheds øvelserne.

Link to comment
Share on other sites

Mit spørgsmål er så - hvad får de ud af det? Så vidt jeg kan se kan de alene få neurale tilpasninger samt eventuelt smidighed. Men vil neurale tilpasninger overhovedet hjælpe en løber, cyklist, svømmer eller lign?

Ja for Sa**n da! :)

Der er lavet mange undersøgelser, der viser hvordan tung styrketræning (de neurale tilpasninger) har en meget gavnlig effekt på sportsfolk. :bike:

Link to comment
Share on other sites

O.k. - for sprintere kan jeg forstå at neurale tilpasninger måske kan have en effekt, - men ellers ikke. Neurale tilpasninger hjælper jo kun de første få (formodentligt under 10) gange man udfører en bevægelse. Selv en 800 meter løber laver jo langt langt flere afsæt end 10.

Link to comment
Share on other sites

Har læst en artikel her på sitet (for et år siden eller så'n), hvor det er beskrevet at løbere (mener det var 400 meter) fik øget skriftlængde (hvilket vidst var positivt) efter en periode med supplerende styrketræning...

Med lidt held kan du stadig finde artiklen...

MVH

NB. spiller selv tennis på "konkurrenceplan", og det er blevet bemærket af andre at jeg er blevet en del hurtigere, selvom jeg er blevet 10 kg tungere de sidste par år. Men en lang spurt i tennis er jo også kun 20 meter...

Laver også en del HIIT (interval cardio), så der er heller ikke problemer med at få pulsen ned igen efter en spurt :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share