DOMS


miss paradis
 Share

Recommended Posts

Jeg tror ikke nogen herinde er fri for at kunne "mærke" at de har lavet noget igår. Men det de fleste argumenterer for herinde er at intens DOMS ikke er ensbetydene med muskelvækst eller fremgang, og at der opnås bedre resultater når man træner så det ikke opstår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver efterhånden i tvivl :confused2:

Jeg nyder selv at kunne mærke når jeg har brugt min muskler og føler en smule ømhed. Men er det en dårlig ting?

Miss Paradise > There are many shades of grey.

Hvis det kun er ømhed er der vel ikke noget i vejen med det. Du er måske bange for at en skade kunne skjule sig i ømheden... jeg tror nok du ville kunne mærke forskel hvis det var tilfældet :lol:

Link to comment
Share on other sites

doms er tilsyneladende ret ligegyldigt, det er kun skabt for at genere.

Det kan ikke bruges som indikator for hvor godt man har trænet.

Det kan ikke bruges som indikator for om musklerne er fuldt restitueret.

Det kan tit bruges som indikator for at man har udsat musklen for noget den ikke er vant til.

PS, man kan godt få doms i kæbemullerne dagen efter man har guffet 250g saltbomber :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke nogen herinde er fri for at kunne "mærke" at de har lavet noget igår. Men det de fleste argumenterer for herinde er at intens DOMS ikke er ensbetydene med muskelvækst eller fremgang, og at der opnås bedre resultater når man træner så det ikke opstår.

Jeg kan så sige at jeg stort set aldrig har DOMS - pånær

1) Hvis jeg laver nye øvelser

2) Hvis jeg har holdt en længere pause (9 dages S.D. er nok til at give DOMS - men kun en lille smule).

Selv når jeg laver max. forsøg eller "leger" lidt ekstra får jeg ikke DOMS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan så sige at jeg stort set aldrig har DOMS - pånær

1) Hvis jeg laver nye øvelser

2) Hvis jeg har holdt en længere pause (9 dages S.D. er nok til at give DOMS - men kun en lille smule).

Selv når jeg laver max. forsøg eller "leger" lidt ekstra får jeg ikke DOMS.

Jeg har det på præcis samme måde...

/Des

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan så sige at jeg stort set aldrig har DOMS - pånær

1) Hvis jeg laver nye øvelser

2) Hvis jeg har holdt en længere pause (9 dages S.D. er nok til at give DOMS - men kun en lille smule).

Selv når jeg laver max. forsøg eller "leger" lidt ekstra får jeg ikke DOMS.

Jeg har det på præcis samme måde...

/Des

jeg ved ikke om enhver form for at man kan "mærke" det dagen efter kaldes DOMS, det er derfor jeg sætter det i anførselstegn, for det eneste jeg kan mærke er lidt træthed i kroppen - det er vel ikke defineret som DOMS eller...???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
doms er tilsyneladende ret ligegyldigt, det er kun skabt for at genere.

Det kan ikke bruges som indikator for hvor godt man har trænet.

Det kan ikke bruges som indikator for om musklerne er fuldt restitueret.

Det kan tit bruges som indikator for at man har udsat musklen for noget den ikke er vant til.

PS, man kan godt få doms i kæbemullerne dagen efter man har guffet 250g saltbomber :blink:

Det kan ikke bruges som indikator for om musklerne er fuldt resistueret....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan så sige at jeg stort set aldrig har DOMS - pånær

1) Hvis jeg laver nye øvelser

2) Hvis jeg har holdt en længere pause (9 dages S.D. er nok til at give DOMS - men kun en lille smule).

Selv når jeg laver max. forsøg eller "leger" lidt ekstra får jeg ikke DOMS.

Jeg har det på præcis samme måde...

/Des

Jeg tilslutter mig! ;)

Link to comment
Share on other sites

Lige et svar før min sædvanlige udgydelser:

Det du mærker er nok lette DOMS, men så længe det ikke gør ondt, så glem det, eller let øvelserne, hvis det generer dig.

--------------------------------------------

Jeg kan anbefale, at man prøver Hatfields cycle i bænkpres eller især i dødløft.

I tredie, fjerde og femte uge kan man mærke DOMS på en sund måde, hvis man har vægt nok på.

Der er absolut ingen grund til at få DOMS, og daglig DOMS vil næsten altid være tegn på for hård træning i forhold til ens arbejdskapacitet. Det betyder ikke nødvendigvis, at det er tegn på overtræning, og det er ikke nødvendigvis tegn på andet, end at man bruger kroppen til mere end den er vandt til.

Der var en periode, hvor jeg altid havde DOMs selv når jeg skulle igang med næste træningsdag, og det gav ingenting.

Nu har jeg stort set aldrig DOMS, bortset fra, når jeg ind imellem glemmer, nogle af argumenterne for, at jeg ikke vil træne Hatfields, og kommer til at bruge programmet igen (det er trods alt det, der har givet mig mest fremgang i styrke)

Jeg mener, at jeg har skrevet et tilsvarende indlæg tidligere.

Hatfields program bruger så stor stigning i arbejdsmængde, at man ikke kan / skal undgå DOMS, men hvis programmet ikke kræver det, så foretrækker jeg at undgå DOMS, og DOMS er aldrig nødvendig.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share