L112 "slank-o-fort"


Litopsi
 Share

Recommended Posts

Først lige en link til deres hjemmeside

Dernæst:

jeg var en tur i Matas og jeg overhørte en meget overvægtig kvinde der spurgte efter "slank-o-fort". Ekspedienten viste hende produktet på disken og solgte det for vistnok omkring 200 kr. Da det blev min tur spurgte jeg den anden ekspedient hvad det var for noget fup de nu havde fundet på, og hun så lettere opgivende på mig og forklarede at firmaet havde fået lov til at sælge det gennem Matas, men hun mente ikke at det har en slankende effekt (et indtryk man nemt får ved at læse bl. a. hjemmesiden eller skiltet i butikken). Hun mente dog at det ville være en god hjælp til at holde den slanke linie, når først man er kommet ned på sin normalvægt.

Følgende er citater fra hjemmesiden:

Det virksomme hovedindholdsstof i L112 er fiberstoffet ß-1,4-poly-D-glucosamin, der er i besiddelse af en meget høj fedtbindingskapacitet. Stoffet er af naturlig oprindelse og virker fysisk ved gennem absorption at binde en stor del af næringens fedtstoffer i fordøjelseskanalen, således at kroppens fedtoptagelse gennem tarmen reduceres.
En fedtnormal, sund kost er altså en afgørende forudsætning for en vellykket behandling uden bivirkninger.
Skal man tabe sig uden brug af fedtabsorberende midler, har det vist sig, at man skal ned på et fedtindtag på 40 gram fedt dagligt.
det skal dog retfærdigvis siges at de selv oplyser at:
Produktet er et hjælpemiddel til vægttab, ikke noget vidundermiddel.

Hvad siger dem der ved noget medicinsk til den påståede effekt? for mig at se er det jo (næsten) svaret på verdens overvægtsproblem, hvis bare man kan spise en tablet og så optager kroppen ikke de kalorier man indtager.

Derudover de åbenlyse kritikpunkter:

1. kan fåes i håndkøb og dermed IKKE med den vejledning man absolut bør have i forbindelse med prduktet

2. det ændrer ikke kostvanerne, men reducerer blot konsekvenserne af dårlig kost

3. den sædvanlige vilde fedtfokusering

4. hvis en normal kost er en forudsætning for resultat uden bivirkninger, hvem er det så egentligt der kan bruge produktet? det må være en relativt snæver målgruppe.

5. find selv på flere...

Edited by Litopsi
Link to comment
Share on other sites

Well målgruppen må vel være dem der spiser en "næsten" o.k. kost :lol:

Jeg kender ikke rigtigt til stoffet, - men har set at Getbig sælger noget lignende reduform

Reduform en »fedtsuger«. Reduform er fremstillet af et fiberstof, der er ekstraheret fra skallen af friske skaldyr. Dette stof kaldes videnskabeligt chitosan, der findes i forskellige færdigvaretyper, og som har en forbavsende fedtbindende egenskab, specielt type 18 polysaccharideret naturligt, lugtfrit materiale, der er fuldstændigt uden bivirkninger, og som kan bruges af enhver, der ønsker at opnå sin trivselsvægt.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu nok der er lidt om det - om det er nogen speciel god (behagelig, effektiv) kur er jeg så ikke helt klar over.

Og hvorfor tror du så det?

Jeg så en gang en udsendelse om noget der minder om. Tror det aktive stof må være det samme. Det handlede om functional foods. De lavede nogle fødevarer med almindeligt fedt men med et tilsætningsstof som gjorde at fedtet ikke kunne optages. Det er et stykke tid siden jeg så udsendelsen, - men så vidt jeg husker talte de allerede dengang om at lave fødevarer med en "negativ fedt værdi" (tror jeg de kaldte det). Netop ved at der var mere "fedt-suger"-stof end der var fedt.

På den anden side er jeg meget skeptisk for den praktiske anvendelighed. Som Litopsi påpeger kan man jo snilt blive fed uden at spise for meget fedt. Fedt har det med at blive udråbt som den helt store synder. Det er ikke helt uden grund, - men det er på den anden side kun en del af sandheden.

Så - uden egentligt at have noget at bakke det op med (en TV udsendelse som jeg ikke engang kan huske hvad hed er nok ikke verdens bedste kilde) så tror jeg at den fedt-sugende effekt virker. - Men om det er specielt hjæpsomt for folk som ønsker at tabe sig er nok lidt mere tvivlsomt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er lidt historien om slankeindustrien, gad vide hvad der sker når der vitterlig en dag ER en der finder produktet....nå, men da der er millioner der stadig køber ethvert håb der udkommer i den industri skal den person også nok tjene sine penge....

jeg ved ikke om jeg er den eneste, men jeg hfter mig mest ved...

QUOTE 

En fedtnormal, sund kost er altså en afgørende forudsætning for en vellykket behandling uden bivirkninger.

efterfulgt af denne "brugsanvisning"
For optimalt vægttab bør L112 kombineres med afbalanceret fedt- og kaloriereduceret kost.

hmmm.....ville man alligevel ikke tabe sig på en "afbalanceret fedt- og kaloriereduceret kost" ?

hertil kommer at man allerede anbefaler produktet ved...

Ved behandling af ernæringsbetinget overvægt (BMI > 26; BMI = Body Mass Index, forklaring se bagsiden).
PÅ hjemmesiden har man også indlagt "Tips for a healthy diet" -der i sig selv ville virke slankende. og i den engelske version konkluderer man ydermere
Successful weight loss without starving generally provides the motivation to continue to keep an eye on one’s diet and exercise. L112 can also be taken in the longterm.
hvilket vel egentlig ikke er en nyskabt opdagelse.

Man konkluderer også i "brugsanvisningen at hvis man spiser..

.......eksempel Mellemmåltid, frugt, mysli, fuldkorns- og fiberholdig kost ...ingen L112 
altså er det ikke nødvendigt at spise L112 - hvis man sørger for at spise fiberrigt ??

Jeg mig ydermere ved at der ikke er en ENESTE henvisning til test's af produktet.

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

GetBig's Reduform (som jeg tror er stort set samme produkt) har følgende referencer i deres tekst

Referencer:

Kanauchi, O. et al.: Mechanism for the Inhibition of Fat Digestion by Chitosan and for the Synergistic Effect of Ascorbate, Biosci. Biotech. Biochem., 59 (5),786-790,1995.

Nauss, J. L. et al.: The Binding of Micellar Lipids to Chitosan, Lipids 18 (10).1993.714-719.

Abelin J. et al.: Fat Binder as a Weight Reducer in Patients with Moderate Obesity, ARS Medicina, Helsinki 1994.

Razdan A. et al.: Effect of Chitin and Chitosan on Nutrient Digestibilty, British Journal of Nutrition, Aug. 1994.

Birketvedt, G. S.: Clinical Report, Dovre Medical Centre, 1991

Jeg har ikke umiddelbart adgang til disse kilder - så hvad der står har jeg ingen anelse om. Og sådan er det sikker for 99% af dem der ser siden. Så alene det at skrive nogle kilder på (selvom de er total kritiske) kan måske hjælpe på salget.

Vandpyt: Muligvis - jeg husker ikke hvad produktet hed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share