Negere i touren?


sokr@tez
 Share

Recommended Posts

Forklaringen på at der ikke er asiater eller sorte med i cykkelsport skal nok søges i hvilke lande der har tradition for cykkelsport...

Jeg tror bestemt at vi kommer til at se afrikanere i cykelsporten også.

Link to comment
Share on other sites

Forestil jer knægtene fra "Boyz in tha hood" tager ud og cykler en laang tur, i stedet for at "shoot some hoops" på basketbanen... det ville sku være lidt forkert - de syntes garanteret det samme :lol: Den rigtige årsag skyldes nok manglen på store penge i cykelsporten. Hvis du er en talentfuld atlet, så kan du mere eller mindre vælge sportsgren indenfor din force (eksplosion, langdistance mv.) - og størstedelen vil da vælge den med de store penge i.

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen på at der ikke er asiater eller sorte med i cykkelsport skal nok søges i hvilke lande der har tradition for cykkelsport...

Jeg tror bestemt at vi kommer til at se afrikanere i cykelsporten også.

Tjaae så vidt jeg ved er asiater dem der cykler mest i verden, så egenligt lidt underligt de ikke har nogen med i profesonel cykling :bike:

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen på at der ikke er asiater eller sorte med i cykkelsport skal nok søges i hvilke lande der har tradition for cykkelsport...

Jeg tror bestemt at vi kommer til at se afrikanere i cykelsporten også.

Tjaae så vidt jeg ved er asiater dem der cykler mest i verden, så egenligt lidt underligt de ikke har nogen med i profesonel cykling :bike:

Man får ingen topryttere ud af at en masse folk køre rundt på tunge cykler og slet ikke kan forstille sig at bruge dem til konkurencer.

Link to comment
Share on other sites

Man får ingen topryttere ud af at en masse folk køre rundt på tunge cykler og slet ikke kan forstille sig at bruge dem til konkurencer.

Nope, men man burde da egenligt undre sig, de burde jo kunne flyve når de kommer på en 7 kg tung cykel :bigsmile:

Nu er det jo hellere ikke dem med den bedste løn i verden og det plejer jo at give folk en xtra motivation for at komme frem og tjene lidt flere penge.

når man så ser på verden status, så er der vel 7-8 gange flere cykelister i asian end i resten af verden tilsammen, og et eller 2 talenter burde det da kunne føde engang imellem.

Så egenligt er det ret underligt, mener(men meget usikker) at der en gang var en kiniser til et vm (norge)

Men er jo ved at være mange år siden.

Nå gad vide om man kan sende spørgsmål til mader/leth de ved jo alt. :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret sikker på, at startomkostningerne for at komme i gang med cykling er langt højere end de fleste andre sportsgrene. Det er unægteligt lidt nemmere at komme i nærheden af en gammel svineblære, så man kan spille lidt barfodet strandbold, end det er at få fat i en let cykel, som man også har råd til at vedligeholde.

At cykelsporten er domineret af den ariske race tror jeg altså primært er et økonomisk spørgsmål, sekundært et kulturelt. Der findes selvf. undtagelser.

Faktisk kan jeg ikke lige komme i tanke om en sport, hvor startomkostningerne er høje, som ikke er domineret af hvide. Motorsport, alpinsport, luftsport, golf og ...? er alle dominerede af hvide.

...men det er forhåbentlig blot et spørgsmål om tid, før ens økonomiske muligheder ikke længere har så meget med race at gøre.

Morten

Link to comment
Share on other sites

I USA er sportsgrene jo meget delt op, hvor rigmandsport som feks golf og tennis er fuldstændigt domineret af hvide (ok, for tiden et dårligt eksempel med Tiger og Williams-søstrene), medens ghettosport som feks basketball er domineret af sorte. Jeg tror også at næsten alle NHL-ishockeyspillere er hvide. Så jeg tror, at det er et kulturspørgsmål.

I Japan kører de da Keirin (tror jeg det hedder), som er sprint på cykler med organiserede væddemål, og det er vist nok temmeligt stort. Men det har måske ikke smittet af på resten af cykelsporten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu mere der ligger et eller andet fysiologisk bag. Der er jo også mange negere i de lande, hvor cykling er en stor sport, og hvorfor er disse ikke begyndt at cykle? Det kan da ikke passe, at der ikke findes en eneste økonomisk velstillet sort mand, der har påtænkt at deltage i cykelløb..?

I svømning ser man heller ikke nogle sorte, og det koster vel ikke meget at vedlogeholde en badedragt ;) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu mere der ligger et eller andet fysiologisk bag.
Det tvivler jeg stærkt på. Hvis du kigger på udholdenhedsidræt (som cykling vel godt kan kategoriseres under), så er Afrikanere da absolut med i eliten - specielt ved økonomisk lidet krævende discipliner som løb.
Der er jo også mange negere i de lande, hvor cykling er en stor sport, og hvorfor er disse ikke begyndt at cykle? Det kan da ikke passe, at der ikke findes en eneste økonomisk velstillet sort mand, der har påtænkt at deltage i cykelløb..?

Det er jo også et spørgsmål om rå talentmasse. Selvfølgelig findes der sorte cykelryttere, men de udgør nok stadig en forsvindende lille del af "bruttotruppen", og derfor mindskes sandsynligheden for at netop en sort rytter er talentfuld nok til at begå sig på topniveau.

I svømning ser man heller ikke nogle sorte, og det koster vel ikke meget at vedlogeholde en badedragt

Som sagt er det kulturelle også en vigtig faktor, og hvis interessen ikke er der (og hvis der ikke rigtig er penge i sporten - hvilket der jo ikke er i svømning), så bliver det hovedsageligt dyrket af de folkeslag med tradition for det.

Men hvor mange økonomisk dårligt stillede har adgang til et olympisk bassin på daglig basis, badedragt eller ej?

Morten

Link to comment
Share on other sites

Fysiologisk - næppe. Alle sorte har, lige så lidt som alle hvide, ens fysiologiske forudsætninger - det er noget vås. Det har vist sig at der er flere kenyanere med gode evner for løb, end der er andre steder i verden, pga der mange af dem der har meget slanke og lette underben - når der er mange med et talent, så er der også en bede chance for at der er her de bedste kommer fra - hvor der udvikles en tradition! Sorte fra andre dele af verden har ikke en overrepræsentation af denne forusætning - så vid vides.

Arthur Ashe var den første sorte tennisspiller med succes - for 25-30 år siden. Efter ham gik der lang tid før nogen dukkede op. I dag er ingen vist, pga. søstrene Williams, i tvivl om at der findes sorte tennisspillere der er gode. I golf er der også ganske få - den ene sorte amerikaner der er i toppen er til gengæld den bedste - Han heder Tiger Woods hvis nogen skulle være i tvivl. 2 eksempler på sportsgrne hvor man for få år siden kunne havet stillet det samme spørgsmål som er stillet her! Hvorfor sker det så i tennis og golf og ikke i cykling? Nogle nærliggende forklaringer: 1. Der er meget ringe tradition i USA for konkurencecykling som vi kender det - der er en gruppe som dyrker det passioneret - men det er stadig en meget, meget lille sport i USA. Der er flere der dyrker ekstrem cykling og mere almindelig MTB. 2. Dem der cykler i USA er enten velstillede middelklasse amerikanere eller cykelbude. 3. Der er absolut ingen cykeltradition i Afrika - omend det så småt begynder at udvikle sig.... 4. PENGE og prestige - vigtige ting i det amerikanske samfund. Lad os se om 5-10 - 15 år om Lance Armstrong har sat mere skub i amerikansk cykling - men igen det er måske ikke de sorte befoolkningsgrupper der har opdaget cyklingen pga Armstromg og US Postal

Det er spekulationer fra min side - en de er nok ikke helt skæve!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget enig i, at det nok hovedsagligt er af kulturelle årsager, at man ikke ser negere svømme eller cykle, men hvad jeg ikke begriber er hvorfor man ikke bare ser enkelte eksempler. Jeg mener, der findes jo mange sorte franskmænd og Frankrig er da en stor cykelnation. Det er da mærkeligt, at der ikke bare er én der er i eliten.

Jeg har svært ved at argumentere for, at det er fysiologisk, idet jeg besidder forudsætningerne for at bevise det, ment rent logisk kan jeg bare ikke se hvorfor det udelukkende er af kulturelle årsager, - Jeg køber den simpelthen ikke ;) (påståelige mig :lol: )

Det er jo også et spørgsmål om rå talentmasse. Selvfølgelig findes der sorte cykelryttere, men de udgør nok stadig en forsvindende lille del af "bruttotruppen", og derfor mindskes sandsynligheden for at netop en sort rytter er talentfuld nok til at begå sig på topniveau.

Jeg kan godt følge dit argument, men Danmark er et lille land, og derfor er vores andel af den samlede talentmasse heller ikke særlig stor, - alligevel kan vi præstere topryttere..

Måske mangler der en sort rytter som kan være forbillede. En der har stor succes, og som andre sorte gerne vil være som. Jeg tror bare vi de fleste steder i den vestlige verden er blevet så multietnisk, at man sagtens kan se op til Bjarne Ris selvom man er en mørkglødet dansker.

Jeg har tidligere læst en brevkasse i et blad (tror det var iform,- ikke den bedste kilde ;) ), hvor spørgsmålet blev stillet omkring svømning og sorte. Svaret her var at sortes knogler er en smule tungere, og derfor ligger de lavere i vandet, hvilket igen medfører dårligere tider. Jeg kan ikke finde nogle tilsvarende artikler, og godtager derfor at dette ikke er et gyldigt argument. Men kunne man virkelig ikke forestille sig noget tilsvarende i cykelsporten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret sikker på, at startomkostningerne for at komme i gang med cykling er langt højere end de fleste andre sportsgrene. Det er unægteligt lidt nemmere at komme i nærheden af en gammel svineblære, så man kan spille lidt barfodet strandbold, end det er at få fat i en let cykel, som man også har råd til at vedligeholde.

At cykelsporten er domineret af den ariske race tror jeg altså primært er et økonomisk spørgsmål, sekundært et kulturelt. Der findes selvf. undtagelser.

Din tese holder helt klart vand, hvis man tager Sydafrika som eksempel (det gør man i dette tilfælde KUN fordi jeg kender lidt til det). Cykling er en meget stor sport i SA, men dyrkes stort set kun af hvide, mens sorte spiller fodbold. Det er i høj grad et spm. om økonomi :thumb_down:

Ziggymund :bike:

PS. Der er faktisk heller ingen farvede i dansk cykelsport, hverken med mellemøstlig, asiatisk eller afrikansk baggrund. Jeg har i hvert fald ikke mødt nogen

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100 % på Arnes side i denne sag.

Den eneste grund til få negere i cykelsport skyldes socilogiske mekanismer, kultur og tradition - det har ikke noget med genetik at gøre.

Jo, der har det helt sikket i sidste ende. Men det er ikke det vi taler om her.

Spørgsmålet var: Horfor er der næsten ingen negere i cykelsport. Og her er der kun ovenstående mulighed. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set negere køre cykelløb her i Danmark. Jeg kan ikke huske hvilken klasse, men det var brødre.

På nogen af de løb, jeg har kørt i udlandet har jeg også kørt mod negere.

Jeg kan også huske, landsholdet for nogen år tilbage var til etapeløb på Jamaica. Her vandt den lokale helt, der var neger, rub og stub.

Mange lande har stor tradition for banecykling, men ikke for landevej. Dette gælder især Asien, men gjorde også for Oceanien for ikke så mange år siden.

Hvis de vestlige ryttere skulle konkurrere på eksempelvis de japanske cykelbaner, ville de ikke få et ben til jorden.

Der er altså ikke kun os vesterlændinge, der kan træde pedalerne.

Om der så er en genetisk fordel på vores side, er svært at sige. Der er jo en grund til, at 100 meteren er domineret af negere.

Det kan godt være, der er en lille fordel til de hvide mennesker her.

sokr@tez er helt klart inde på noget. Negere udgør en massiv befolkningsgruppe i Frankrig. Det virker da også mystisk, at der aldrig NOGENSINDE har været en professionel cykelrytter, der var neger?

Link to comment
Share on other sites

Mht. det rent genetiske: MZ kastede på et tidspunkt en bemærkning ud om sortes' anderledes vinkling på bækkenet, som vistnok havde indflydelse på deres evne til kraftigt afsæt.. Jeg tvivler på det har nogen betydning i cykelsport (Måske i sprint?) - måske MZ har en kommentar?

Link to comment
Share on other sites

Om der så er en genetisk fordel på vores side, er svært at sige. Der er jo en grund til, at 100 meteren er domineret af negere.

Det kan godt være, der er en lille fordel til de hvide mennesker her.

Det var en hvid græker, der vandt hundredemeteren ved sidste OL. ;)

Det er vel i sidste ende et spørgsmål om hvor meget kemi ønsker at fylde i kroppen for at nå deres mål. Det er jo ikke utænkeligt at atletikudøvere fra USA har en tradition for at spice deres træning op med lidt kemi i samme stil som svømmere og gymnaster fra Kina og Østeuropa havde og/eller har. ;)

Er det ikke utopisk at tro, at der stadig bliver sat rene verdensrekorder? :unsure:

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Vi ser jo heller aldrg nogle proff. svømmere som er negere. Grunden til dette er at deres skelet er kraftigere/tungere end resten af klodens befolkning. Dvs de ligger for langt nede i vandet, og kan ikke opnå samme fart fom feks. en europæer. Jeg har ingen anelse om det har nogen sammenhæng med cykelsport, men du kunne man da godt forestille sig - Just my 2 cent´s. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Vi ser jo heller aldrg nogle proff. svømmere som er negere. Grunden til dette er at deres skelet er kraftigere/tungere end resten af klodens befolkning. Dvs de ligger for langt nede i vandet, og kan ikke opnå samme fart fom feks. en europæer. Jeg har ingen anelse om det har nogen sammenhæng med cykelsport, men du kunne man da godt forestille sig - Just my 2 cent´s. :bigsmile:

hehe, jeg kunne godt mistænke dig for ikke at læse mine indlæg ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share