Negere i touren?


sokr@tez
 Share

Recommended Posts

Vi ser jo heller aldrg nogle proff. svømmere som er negere. Grunden til dette er at deres skelet er kraftigere/tungere end resten af klodens befolkning. Dvs de ligger for langt nede i vandet, og kan ikke opnå samme fart fom feks. en europæer. Jeg har ingen anelse om det har nogen sammenhæng med cykelsport, men du kunne man da godt forestille sig - Just my 2 cent´s. :bigsmile:

Gælder det alle mennesker med afrikansk afstamning (I ved hvad jeg mener), for det er jo påvist at de gode mellem og langdistanceløbere har en lettere underbensknogle i forhold til de konkurrerende blegansigter (det må jeg gerne skrive, og kun fordi jeg selv er blegansigt)?

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

( hehe, jeg kunne godt mistænke dig for ikke at læse mine indlæg )

Det må du sgu undskylde, det havde jeg rent faktisk overset. :blink:

Tror det er den samme brevkasse vi har læst, mener nemlig også det er der jeg har hørt det.....

Link to comment
Share on other sites

Gælder det alle mennesker med afrikansk afstamning (I ved hvad jeg mener), for det er jo påvist at de gode mellem og langdistanceløbere har en lettere underbensknogle i forhold til de konkurrerende blegansigter (det må jeg gerne skrive, og kun fordi jeg selv er blegansigt)?

Der er forskel på det fysiologiske make-up afhængigt af hvor i Afrika man kommer fra. De gode mellem- og langdistance løbere kommer fra Øst-Afrika, typisk Kenya. De er generelt slanke og har de meget karakteriske underben, hvor underbensknoglen er lettere, og muskeludviklingen sparsom. De har en højere andel af røde muskelfibre.

De negere som kommer fra Vest-Afrika (herunder de fleste afro-amerikanske atleter og afro-engelske atleter) og har en helt anden sammensætning. De er tungere. Mere muskuløse. Har en større andel af hvide muskelfibre. Og har iøvrigt et noget højere testosteron niveau, sammenlignet med hvide mennesker. Det er typisk folk som Maurice Green, Ato Bolden, Dwayne Chambers osv.

Men det forklarer jo ikke rigtigt hvorfor der ikke er særligt mange sorte cykelryttere og svømmere. For teoretisk set burde øst-afrikanere kunne klare sig ganske glimrende i disse discipliner. Derfor er jeg også tilbøjelig til at tro at forklaringen skal findes i økonomiske og sociale årsager.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

PS. Der er faktisk heller ingen farvede i dansk cykelsport, hverken med mellemøstlig, asiatisk eller afrikansk baggrund. Jeg har i hvert fald ikke mødt nogen

Jeg kender sgu en cykelrytter med mellemøstlig baggrund. B) Nemlig mig selv. Jeg har været licens rytter og køret for Ålborg Cykle-Ring. og jeg ved at der har været en før mig. Så hvis der har været mindst to så er der sikkert også nogle nu. :bike:

Hvad med Tayeb Brakia (bane rytteren) jeg kan selvfølgelig ikke være helt sikker men hans navn lyder ikke helt dansk.

Det er rigtigt at det er meget dyrt at cykle. Når man ikke er særligt gammel og ikke har nogen indkomst så er det jo op til forældrene at købe alt det dyrt udstyr til en. og når cykling ikke lige ligger i forældrenes kultur jamen så synes de jo nok at cykling er en åndsvag sport. Det hele bliver ikke nemmer af at cykling kræver at man har utroligt meget opbakning hjemme fra. og hvis ungerne ikke får det, så er det nemmer at gå sammen med de andre drenge ned på græsbanen og sparke til en oppustet ko-mave. :(

Mehrtash

Link to comment
Share on other sites

ja...de farvede baner er meget hurtigere :bike:

hmmm....minder mig om en annonce jeg en gang læste i Den Blå Avis "2 personers london sofa til salg af ældre dame, med klunker forneden"......

det var måske ikke helt så heldig formulering jeg kom med :4slap:

Edited by Dumb&Dumber
Link to comment
Share on other sites

Bliver lige nød til at tilføje, at jeg også har hørt den med at sorte menneskers knogler er tungere, og at de derfor ligger dybere i vandet. Den skulle lige med, da jeg ikke har den fra en brevkasse (var det Helse), men fra en tidligere OL-finalist fra Syd-Afrika, og nej han er ikke neger. Den skulle altså være god nok. Men som TJ siger, er der naturligvis forskel, og der findes da også sorte mennesker på højt plan indenfor svømning. Bare ikke øverst på skamlen... Endnu!

Q

Link to comment
Share on other sites

Thomas J. skrev:

Der er forskel på det fysiologiske make-up afhængigt af hvor i Afrika man kommer fra. De gode mellem- og langdistance løbere kommer fra Øst-Afrika, typisk Kenya. De er generelt slanke og har de meget karakteriske underben, hvor underbensknoglen er lettere, og muskeludviklingen sparsom. De har en højere andel af røde muskelfibre.

De negere som kommer fra Vest-Afrika (herunder de fleste afro-amerikanske atleter og afro-engelske atleter) og har en helt anden sammensætning. De er tungere. Mere muskuløse. Har en større andel af hvide muskelfibre. Og har iøvrigt et noget højere testosteron niveau, sammenlignet med hvide mennesker. Det er typisk folk som Maurice Green, Ato Bolden, Dwayne Chambers osv.

Det er jeg enig i. Det har været grundigt beskrevet i en artikel i Runners's World. En ekstra pointe, som jeg synes skal med her, er at øst- og vestafrikanerne hver især er genetisk nærmere beslægtet med den hvide mand end de er med hinanden! Urskove, bjerge og distancer har gjort, at den genetiske udveksling øst-vest har været meget mindre end syd-nord, hvor vandvejene har muliggjort mere mellemfolkeligt samkvem hen over de sidste par hundredetusinde år.

Når hvide i denne sammenhæng fremstår som et blandingsprodukt, er det vel ikke urimeligt at antage, at det er dette, der ud over de sociale og kulturelle faktorer gør, at "vi" klarer os relativt bedst i idrætter, hvor kravene ikke er så entydige?

I denne sammenhæng er de mellemøstlige folkeslag i parantes bemærket genetisk set også "hvide".

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tash

Det er rigtigt at det er meget dyrt at cykle. Når man ikke er særligt gammel og ikke har nogen indkomst så er det jo op til forældrene at købe alt det dyrt udstyr til en. og når cykling ikke lige ligger i forældrenes kultur jamen så synes de jo nok at cykling er en åndsvag sport. Det hele bliver ikke nemmer af at cykling kræver at man har utroligt meget opbakning hjemme fra. og hvis ungerne ikke får det, så er det nemmer at gå sammen med de andre drenge ned på græsbanen og sparke til en oppustet ko-mave.

Der tror jeg du har fat i nogle vigtigte forklaringsfaktorer i hvert fald ift. mellemøstlig kultur.

Vores cykelklub fysisk er placeret netop i et kvarter formentligt med hovedvægten på arabisk/mellemøsten/tyrkiet (sorry jeg er desværre ikke så god til af kende forskel).

Hvor mange aktive medlemmer herfra har vi så??? Ingen jeg kender i hvertfald.

Og dog i B&U-afdelngen havde vi sidste sommer 2-3 nye børn der ville køre med og de startede også op på nogle af klubbens racere. Efter kort tid havde vi næsten en kødrand af unger (måske 7-8 stk.'s), som gerne ville cykle med men ikke selv havde en cykel. Da vi var udløbet for klubracere var det så ikke muligt. De andre der trænede med mistede interessen efterhånden ligesom så mange andre danskere - måske da de fandt ud af at det krævede en høj aktiv indsats at blive god og ikke bare trilleture.

Det var dog mit klare indtryk at de øvrige kun ville kunne deltage så længe det ikke kostede alverden og at bare det at købe en alm. cykel eller leje en racer for en sæson var nærmest urealistisk ift. forældreopbakning.

Når det ses i sammenhæng med hvem der ellers primært "hænger ved" træningen er det næsten uden undtagelser børn med forældre, der enten selv cykler eller deltager aktivt i klubarbejdet. Liciens-løbene og træningslejre er også tidsdræbere som forældre så har man ikke en tradition for aktiv at interessere sig for ens børns fritidsaktivitet og er villig til at investere penge heri er det op ad bakke. Cykling er heller ikke for fattigrøve skal jeg hilse og sige. Selv med en god indtægt postes der mange penge i cykler, cykeludstyr, reperationer, transport til løb, klubkontigent, liciens etc.

Link to comment
Share on other sites

der findes da også sorte mennesker på højt plan indenfor svømning. Bare ikke øverst på skamlen... Endnu!

Dette har så ændret sig det seneste år. Ved EM (på både langbane (maj) og kortbane (dec) ) var vinderen af kvindernes 100 fri en ret mørk pige fra Frankrig.

Jeg hælder til at der i forbindelse med svømning er en genetisk og træningsplanmæssig årsag til de manglende sorte svømmere.

Har selv trænet et par sorte svømmere. De kunne begge udvikle høj sprinthastidhed. Men udholdenheden i vandet (de kunne sagtens løbe langt og hurtigt) var noget i nærheden af zero.

De tunge ben er bestemt ikke en fordel i svømning.

Dette betød at de begge havde problemer med at opbygge den arbejdskapacitet som ligger til grund for traditionel svømmetræning. De fik derfor svært ved at gennemføre de længere sæt som giver vandtilvænningen og udholdenheden.

Jeg prøvede at komme rundt om problemerne ved at træne dem som super sprintere med lav intensitet på længere serier og fokus på sprint.

Det gav dog ikke nok stabilitet i teknikken til at kunne holde til svømmestævner (andre personlige faktorer spillede også ind.)

Hvis man skal se flere sorte i svømning skal man nok ændre på den måde vi traitionelt træner. F.eks i England og Frankrig skulle der være rig mulighed for at sorte atleter falder i et bassin hvor der står en kvalificeret træner på kanten.

Vi kan jo heller ikke komme uden om Sabir Muhammed. Sort supersprinter som er genoplivet efter at være flyttet til The Race Club hvor der trænes sprint efter atltik lignende metoder hvor det meste træningen foregår på land under solen med medecinbolde, swiss balls og frie vægte. I distance uger svømmer de 20-25 km (svarende til mine 10-12 årige svømmer i en standard uge)

Nu må vi så se i næste måned til de amerikanske OL-trials om det har virket for den gode Sabir (Mark Foster fejlede jo...)

Mads :swim:

P.s. Ved ikke nok om cykling til at komme med et bud...

Link to comment
Share on other sites

Der er mig bekendt ikke nogle negere i feltet i år, og jeg tænkte hvorfor? Har negere en kropsbygning der ikke er fordelagtig på cykel eller er det bare tilfældigt? :confused2:

That there are no Blacks in professional cycling (Tour de France) has nothing to do with body type. It has more to do with socio-demographics and racial stereo-typing than anything else.

The reason is simply because they (professional cycling) don't want any blacks...yet! This is not done conciously, but subconsciously. Although there are Tours in North Africa sponsored by the Societe Tour de France (the people who own and run the Tour de France), they have yet to seek out young talent from these nations and bring them up through the ranks of the european peloton.

By the way, I am Black and have I've seen a few Blacks in my old racing days (I've raced in Belgium and Holland and other places as an elite amateur) who could have riden the the Tour. I did Tour of Jamaica back in 96'. Everyone was black except one or two riders... let me tell you, the guys could roll! And there are mountains in Jamaica too!

Anyway, you will see a Black person in the Tour soon. There is a young kid in the US who will be the first...he'll start probably in a few years. He is already Pro in the US since 18, and is taking a break right now (going to college, but still doing a little racing on the side). He is 22 this year.

He won three national titles in the US in his last year as an amateur -- 2 Junior and one senior -- all on the road disciplines (the first to do that since Greg LeMond). So keep your eyes open for this kid. His name is Rasaan Bahati. He has been on the former Mercury's junior squad and on the former Saturn's Professional team.

If you want to discuss this topic further just send an email.

Regards

/BRIKO/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

There was a black guy at the front of the peloton in the Ritter Classic last weekend.

Also, it seems like there is something happening with promoting cycling in the Africas (see below).

Cyclingnews.com 24-06-2004

Bikes for Faso

As part of its partnership with the Tour de France, the Isère government will also provide the Société du Tour de France with funding for 150 bicycles, as part of the Tour's "1000 Bicycles for Burkina Faso" program. The program, an extension of the Tour's support of the Tour du Faso race in Burkina Faso, aims to send 1,000 bicycles to the country to promote cycling.

Each host region/city in this year's Tour is playing a part in the collection, and Isère has offered its support with €15,000 for the 150 bikes.

http://www.cyclingnews.com/news.php?id=new...un04/jun24news2

Regards,

Briko

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share