Seriøse frivend problemer


GammelFar
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke helt hvilket forum som er det korrekte at stille det kommende soørgsmål, men det blev det her...

Jeg var nede og træne idag, eller det var meningen, jeg blev aldrig rigtigt færdig.

Jeg varmede op med 10min på motionscyklen, derefter stod jeg og svingede lidt med arme og ben, samt løftede nogle lette håndvægte, for lige at få gang i ledene og musklerne.

Så gik jeg igang, min første øvelse var frivend, og det blev også den sidste.

Jeg kører dem som single og lagde ud med stangen (20kg), derefter 2x40kg, 2x50kg, 1x55kg, 55kg gik forholdvis nemt, og jeg prøvede med 60kg, det røg op, 2 gange. Så tænkte jeg, "idag skal der laves PR!!

Jeg smed 65kg op, den var tung, men den kom op.

Så prøvede jeg med 70kg, og det var her det gik galt...

Jeg husker jeg hev stangen op og fik den placeret på brystet, så sortner det for mine øjne, det næste jeg husker er at jeg sidder forover bøjet på alle fire, henover stangen som ligger på gulvet.

Jeg rejser mig stille og roligt og vralter over og sætter mig i vindues kammen, temmelig svimmel....

spørgsmålet er: Hvad dælen skete der der?

Efter det gik jeg i bad og tog hjem, ikke mere træning for idag. Nu har jeg bare lidt hovedpine og er lidt mere træt end normalt.

Håber nogen har evt. forslag til hvad grunden til dette kan være...

- jeg overvejer at tage til lægen, men der får jeg bare afvide, at jeg skal tage det roligt nogen tid...

Mvh. Gammelfar

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forklare, hvad der skete, men hvis det kan være til nogen trøst, så har jeg selv oplevet noget lignende. Selvom om min oplevelse ikke så dramatisk som din, så minder de dog tilstrækkeligt om hinanden til, at jeg godt tør konkludere, at du ikke skal være nervøs for, om der er noget i vejen med dig. I så fald er der også noget i vejen med mig ;) .

For mig skete det under et sæt military press, som jeg udfører med vægtstangen fra gulvet, så det minder en hel del om frivend. Her var jeg tæt på et black-out midt i et løft og måtte lade stangen falde til jorden.

Det er ikke mere end en uges tid siden, der var en tråd her på siden om hvordan pulsen kunne blive ekstremt høj ved military press, og den er måske også relevant i denne sammenhæng. Der er åbenbart et eller andet ved den øvelse (og beslægtede øvelser), som indvirker ret dramatisk på blodtilførslen til hovedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte godt det kunne være noget med blodtilførslen, TJ skrev engang et indlæg om noget med varsalva mave (kan ikke huske hvordan det staves), det var noget med at der ved ekstreme belastninger kunne blokeres for ilt tilførslen til hjernen.

Og mange blackouts kommer pga. manglende ilt til hjernen...

Jeg kan også på forhånd lige sige at det skyldes hverken kost eller vaskemangel...

- men det var nu lidt chokerende alligevel, tør ikke tænke på hvad der var sket hvis jeg var faldet bagover, istedet for forover :(

Men jeg fik da 70kg op, og lavede PR :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det hedder valsalva-manøvren :)

Her kommer bare en lille smule info

Valsalva's maneuver.

Increase of intrathoracic pressure by forcible exhalation against the closed (or significantly closed) glottis. The maneuver causes a trapping of blood in the great veins, preventing it from entering the chest and right atrium. When the breath is released, the intrathoracic pressure drops and the trapped blood is quickly propelled through the heart, producing an increase in the heart rate (tachycardia) and the blood pressure.  Immediately after this event a reflex bradycardia ensues.

Link to comment
Share on other sites

Og her i en lidt nemmere version ;)

Many lifters employ the Valsalva maneuver when attempting a maximal lift in the squat or deadlift exercise. By keeping the air from escaping the lungs, the muscles of the abdominal wall and rib cage form a rigid compartment (fluid in the stomach and air in the upper torso). The advantage is that this procedure increases the rigidity of the entire torso and gives the working muscles a sturdy structure from which to exert maximal force.

The trick is not to hold the breath too long during the lift – only hold it during the hardest portion (the sticking point) such as the assent phase in the barbell squat or deadlift. If you hold your breath too long, you may experience dizziness, dramatic increases in blood pressure and blackouts – not something you want with 300 to 500 pounds on your back.

Link to comment
Share on other sites

Valsalva manøvren er en indlært refleks for de fleste. Jeg tror altså at BK's besvimelse ikke skyldes valsalava manøvren, men selve øvelsen. Efter "trækket" (altså under selve "vendet") i en clean bevægelse falder det intraabdominale tryk vildt meget og det venøse tilbageflow øges meget. Uden at kunne forklare præcis hvorfor, mener jeg at det er disse blodtryks/puls ændringer, der gør det.

BK laver jo en valsalva manøvre 20-50 gange i hvert træningspas, så jeg tror ikke at det bare er det......

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange svar...

Jeg kan forstå jeg må gøre noget ved min vejrtrækning...

Hvordan skal jeg trække vejret under et frivend?

Jeg plejer at trække vejret dybt nogle gange lige indenløftet, under selveløftet (udførelsen varer vel et sted mellem ½-1 sek.) holder jeg vejret, og på toppen puster jeg ud og trækker vejret ind inden vægten sænkes igen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til lægebesøg, Gammelfar. Fænomenet kaldes populært "at få gardiner", og det er meget normalt i øvelser, hvor stangen skal op at ligge mod halsen. Det bliver det dog ikke mindre ubehageligt af - har selv prøvet det nogle gange i frivend. Såvidt jeg har forstået, så er forklaringen den Tenace kommer med.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Men stangen ligger jo ikke op af halsen, den lander på det øverste af brystet, samme sted som hvis man kører front squat.

- altså et par cm under kravebenet..

Og trykket går jo nedaf, og ikke ind af jvf. tyngdekraften.

Kan jeg umiddelbart fortsætte med at køre frivend imorgen evt.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er temmelig sikker på dit problem har grund i den omtalte Valsalva's maneuver.

Jeg har selv haft problemet med at besvime og gik til lægen. Han tjekkede blodtryk og blodsukker og det var tiptop... det er dit sikkert også.

Jeg vil dog lige give dig et lille råd.. Når du skal til at køre sættet/singlen så lad være med at stå med hovedet nede mellem benene i for lang tid inden du løfter vægten. Nogle tager fat i stangen, står og gejler sig selv op i 15-20 sek. og så løfter stangen. Start med at gejle dig op, find din position og løft.. At fylde hovedet med blod inden løftet er ikke hensigtsmæssigt....

hvis der er nogle der har nogle gode links til problemstillingen omkring det at besvime under vægtløftning, samt fysiologien omkring emnet, vil jeg være glad.

Link to comment
Share on other sites

De bageste store blodkar, som passerer gennem et hul lige over hvirvelsøjlen, kan let afklemmes hvis man lægger hovedet bagover... Mange ældre kan eks. ikke lægge hovedet bagover uden at blive svimle..

Hvis man så dertil lægger høj temperatur og helkropsarbejde, ja så er der ikke så meget blod tilbage til CPU'en :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er overbevist om, at din besvimelse skyldes en kombination af Valsalvas manøvre og din vejrtrækning.

Valsalvas manøvre går ud på, at man forsøger at puste luft ud, samtidig med at man har lukket sit strubelåg. Manøvren kan inddeles i flere faser (http://www.cvphysiology.com/Hemodynamics/H014.htm), hvor man i den første, hurtige fase har en stigning i blodtrykket, der så resulterer i et reflektorisk blodtryksfald (i arterierne).

Samtidig har man et højt blodtryk i sine vener, så det man betegner som perfusionstrykket, nemlig det arterielle blodtryk fratrukket det venøse blodtryk, er herved faldet betydeligt. Dette er med til hæmme at hjernens gennemblødning, så man evt. besvimer pr. refleks.

Endvidere spiller vejrtrækningen også ind. Hvis du trækker vejret dybt en del gange (hyperventilerer), udlufter du kuldioxid (CO2) fra dit blod. Dette medfører, at specielt hjernens kar trækker sig sammen, så der bliver mindre plads til blodets gennemstrømning (modstanden i karrene er steget). Dette hæmmer også hjernens gennemblødning.

Man kan opsætte følgende formel:

BT = Q * R

hvor BT er perfusionstrykket, Q er blodgennemstrømning, R er karrenes modstand.

Det kan ses matematisk, at når BT falder og R stiger, da falder Q.

Konklusion: Blodgennemstrømningen i din hjerne falder så meget, at der udløses en besvimelsesrefleks.

Et løsningsforslag på dit problem kunne være, at du prøver at undgå at hyperventilere, samt at du kun holder vejret i en begrænset del af dit løft.

PS: Jeg håber det er nogenlunde forståeligt, det jeg har skrevet. :confused2:

mvh Avekat

Link to comment
Share on other sites

1000 kroners spørgsmålet er så: Hvorfor sker det ikke ved de andre løft (eks. squat), hvor man også praktiserer valsalva manøvren..

tildels enig med Jørgen her..

fænomenet er iøvrigt sket et par gange når der har været transmitteret live OL vægtløftning på TV. Kommentatoren, træneren og vægtløfteren Henrik Høst har forklaret at stangen kan komme til at ligge uheldigt kombineret med det man står for længe med stangen.

Link to comment
Share on other sites

i dette tilfælde har stangen så hverken lagt på halsen eller han har stået med den......

Jeg tror, igen og stadig uden at kunne forklare det nærmere, at det er relateret til nogen af de voldsomme ændringer i blodtryk og ikke selve blodtrykket. Og med blodtryk mener jeg alle ændringerne i den systemiske cirkulation i forbindelse med løftet....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mest på Jørgen L's forklaring om bagoverbøjning af hovedet. Valhalla manøvren laver man jo også i mange andre øvelser, uden at det har en tilsvarende effekt. Men netop i Military Press har man en tendens til at lægge hovedet tilbage og kigge op efter vægtstangen. Og så går det altså galt. Så lærte man det. :)

Link to comment
Share on other sites

;) Hej Gammelfar, det er sikkert at gadiner opstår ved frivend over en vis belastning,

næste gang der er vægtløftning i TV så vil der gerne være et par som kommer ud for dette.

praktisk sker det over 80 % af max, mange gange efter flere Rep , lokalet bliver stort! og det summer lidt i læberne og tænderne bagefter, mange vægtløftere bruger lidt " lugtevand" da man " mener " at det trækker lidt blod til hjernen for at modvirke " ilt mangel "

Den videnskabelige forklaring kan godt være V M.

træn godt spis godt.

mvh Rå Træk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet et andet problem under military press, nemlig at jeg får hold i nakken. Nogen som har oplevet det samme eller ved hvordan dette kan undgåes?

Jeg har oplevet nøjagtigt det samme. Ikke at det sker hele tiden, i de perioder jeg kører tungt military press, men jeg ved med sikkerhed, at det kommer med jævne mellemrum. Det er ligeså sikkert som amen i kirken. Jeg ved egentlig ikke hvad det er der sker, men fra tid til anden, så kan jeg sætte stangen i racket, og så har jeg hold i nakken i 4-5 dage, hvorefter det går væk af sig selv. Det sker sådan cirka 2-3 gange i året, og altid ved military presses. Det er iøvrigt også sket en enkelt gang ved face pulls. Og det sker sjovt nok aldrig ved forskellige former for overhead dumbell presses.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet nøjagtigt det samme. Ikke at det sker hele tiden, i de perioder jeg kører tungt military press, men jeg ved med sikkerhed, at det kommer med jævne mellemrum. Det er ligeså sikkert som amen i kirken. Jeg ved egentlig ikke hvad det er der sker, men fra tid til anden, så kan jeg sætte stangen i racket, og så har jeg hold i nakken i 4-5 dage, hvorefter det går væk af sig selv. Det sker sådan cirka 2-3 gange i året, og altid ved military presses. Det er iøvrigt også sket en enkelt gang ved face pulls. Og det sker sjovt nok aldrig ved forskellige former for overhead dumbell presses.

Thomas

Tak for svaret - dejligt at vide at der ikke er noget helt galt med mig :) Det er kommet meget ofte her på det sidste og endda også ved lette vægte, men håber det går over nu hvor jeg ikke har MP på programmet i noget tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share