Nystartet vegetar


dåmme
 Share

Recommended Posts

Jeg har styrketrænet i omkring 1 år nu. Niveauet er rimelig seriøst dog ikke fanatisk på nogen måde. Jeg blev vegetar for 1 måneds tid siden men kan forudse problemer med proteinindtaget. Jeg har læst opskrifterne og der var et par stykker der var interessante.

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om der var andre vegetarer og om der er madvarer, der kan anbefales ift. andre og evnt. et link til en hjemmeside, hvor jeg kan læse mere.

På forhånd tak for jeres tid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noget du skal være opmærksom på er at proteinet fra vegetariske produkter er af en anden kvalitet end det fra de klassiske protein-kilder som kød æg og mælk. ikke alle aminosyrer er ligeså rigt repræsenteret i proteinkilden. En del af problemet kan løses ved at blande flere forskellige vegetariske proteinkilder f.eks hvis du blander bønner og ris er aminosyre-værdien bedre end den for bønner og ris hver for sig.

Ellers kan anbefales TOFU, kan købes i kina-butikker for næsten ingenting. det er soyaprotein og kaldes også for kød-erstatning( det står der faktisk på nogle pakker) selvom det er en sølle erstatning for lækker kød, er det proppet med protein og ingen fedt.

Hvis du gerne må spise mælk og æg og rejer( ikke alle vegetare regner jo de små kræ for dyr), så er det glimrende proteinkilder.

Noget andet der ikke minder særlig meget om dyr er crabfish-sticks som også kan købes hos vietnameseren eller kineseren. det er sammenpresset rullet torsk/sej tilsat krabbesmag. Billig protein og go' på panden sammen med tofuen risen og bønnerne.

Link to comment
Share on other sites

interessant!!

Du bliver nød til at poste din kostplan, jeg sgu lidt nysgerrig. Har selv været semi vegetar på et tids punkt - lacto ovo, eller sådan noget, jeg siste ost mælk og æg.

Umiddelbart ser jeg ikke noget problem i at være vegetar, selvom det er lidt mere besværligt med kosten (bla. derfor jeg ikke gad mere).

Det man skal være opmærksom på, er at mange vegetabilske produkter ikke har en helt optimal aminosyre sammensætning, hvilket gør at du må være kreativ når du sammensætter kosten - så får alle aminosyrene dækket ind.

Vegetabilske proteiner har også mange gange en lavere biologisk værdi (BV) end animalske, men som jeg ser det er dette ikke nødvendigvis noget problem, da det i sidste ende vil give dig en højere netto-syntese / længere nedbrydning.

velkommen til og held og lykke c'',)

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svarene og for velkomsten.

Så vidt jeg kan forstå drejer det sig især (naturligvis) om varieret kost og huske at spise sine bønner/linser/kikærter. Det er også hvad et hurtigt tjek på nettet har forvisset mig om. Men jeg leder videre og hvis (når) jeg får lavet en fornuftig kostplan, skal jeg meget gerne poste den her (tak for interessen). Tofu havde jeg slet ikke tænkt på (d'oh), så tak for det.

Til dig der spurgte hvorfor jeg blev vegetar (jeg er ikke veganer - jeg kan godt lide mine uldtrøjer om vinteren!), så er det af rent ideologiske årsager, da jeg er stærkt imod den pris dyr må betale for industrialiseringen/masseproduktionen af fødevarer. Jeg føler mig også mere i harmoni nu (kald mig bare en ny-hippie).

Link to comment
Share on other sites

-Anders- Jeg tillader mig at bruge JS udtrykket "logisk fejlslutning" om dit indlæg. Er du slet ikke klar over hvor meget korn osv. dyr æder??? ;) og hvor meget mere der skal tærskes af den grund. Det er en "dyr" og kostbar process at omdanne korn/foder til kød bare for at du(vi) kan få vores bøffer.

Jeg husker tilbage på undersøgelser og beregninger lavet over det antal kvadratkilometer landbrugs-arealer og ressourcer der skulle til for at forsyne Mcdonalds kød-spisende og milkshake drikkende gæster kontra det at være vegetar. Det var skræmmende.

Et eller andet sted handler det også om at vegetarer har respekt for dyr der har en vis grad af bevidsthed såsom grise/køer/heste kontra tisse-myrer. Visse mennesker opfører sig som svin med meget lidt bevidsthed - dem kunne vi passende spise i stedet for :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fristes næsten.. i mit nabolag bor en Krishna munk, det kunne være underholdende at få ham til at kigge forbi her på MOL, og give sit besyv med også i OFF-topic hvor der konstant debateres videnskab kontra religion. Sikke nogle diskussioner vi kunne få herinde, sige bare til hvis det bliver for kedeligt. Han er iøvrigt også videnskabsmand idet han forsker inden for kvantemekanik osv. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er du slet ikke klar over hvor meget korn osv. dyr æder???  og hvor meget mere der skal tærskes af den grund. Det er en "dyr" og kostbar process at omdanne korn/foder til kød bare for at du(vi) kan få vores bøffer.

jow.. og jeg er ligeglad ? dyr er til for at blive ædt og det er ikke mig der føler mig mere "harmonisk" ved ikke at spise kød....

pointen er at dåmme er imod det dyr kommer ud for, når der produceres kød til os, men han spiser sikkert sine gryn, uden at få problemer med "harmonien", selvom en masse hjælpeløse kaniner er døede af sult( eller værre) pga de har mistet en pote i pløjeren :devil:

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Lad dog manden have sin mening og harmoni i fred Anders!!

Min mening: Tror jeg ville kede mig af at leve af grøntsager og kornprodukter. Desuden er det en fejlagtigt forestilling at en vegetardiæt er sundere end en diæt hvor kød indgår i moderate mængder. Naturligvis sammen med grønt og korn.

Desuden mener jeg at alle der overvejer at blive veganere skulle stilles overfor et stort nøgenbillede af Moby (lille grim, vapset, mærkelig amerikaner-veganer). Mit gæt vil være at ca. 90 % af disse mennesker vil tage benene på nakken ned til nærmeste slagter og købe en halv pattegris og en bakke sky... dét gas!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Til dig der spurgte hvorfor jeg blev vegetar (jeg er ikke veganer - jeg kan godt lide mine uldtrøjer om vinteren!), så er det af rent ideologiske årsager, da jeg er stærkt imod den pris dyr må betale for industrialiseringen/masseproduktionen af fødevarer.

:blink::blink:

wuuussssss!!!

Hvad med at klare det politisk og ikke på markedet. Du bare hen og stemme på de rigtige mennesker. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Lucas: yep lad manden have sin holdning ideologier i fred. Tit er det kødspiserne der jagter vegetarene for deres holdninger. Måske er der noget om snakken at man bliver aggresiv og intolerant af at spise kød???

Du hiver Moby frem, hehe, så skulle du se min moster og onkel der bor på landet og ernærer sig af sylte, flæskesvær, og konstant lugter langt væk af frikadellefars - jeg kan godt forstå hvorfor deres afkom blev vegetarer :lol:

-anders- og vi mennesker er i bund og grund dyr ikke?? Og dyr er til for at blive spist ikke?? :devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser heller ikke kød, kun lidt fisk.

Jeg dækker mit proteinindtag, fint nok uden kød. ;)

20 æggehvider + 2 blommer - ca. 70 g protein.

100 g nødder - ca. 20 g protein.

100 g brune bønner - ca. 20 g protein.

1 dåse tun i olie - ca. 30 g protein.

Og så er der også min daglige protein drink - ca. 40 g protein

I alt 180 g protein. (spiser altid lidt ekstra, så jeg kommer nok over de 200 g)

Så koger du bare dine æggehvider, og tager din dåse tun, og smider det op i en masse salat. B)

Spis også masser af frugt, Solsikkefrø er også godt.

Jeg spiser kun brune ris, og fuldkorn pasta.

Edited by Original Prince
Link to comment
Share on other sites

Men jeg kunne godt tænke mig at vide om der var andre vegetarer og om der er madvarer, der kan anbefales ift. andre og evnt. et link til en hjemmeside, hvor jeg kan læse mere.

Hej Dåmme (mærkeligt navn :lol: )

Jeg har et par forslag til fødevarer, der udover et højt proteinindhold også udmærker sig ved en glimrende gastronomisk kvalitet (ved ikk' om det er vigtigt for dig, men det er det for mig :) )

1) Puy-linser kogt i hønseboullion (ikke de der klamme Knorr-terninger, men f.eks. boullionpulver fra Oscar). Puy-linser har en lidt nøddeagtig smag og er rigtig godt i salater med f.eks. druer, rucola, svitsede forårsløg, valnødder og feta. Puy-linser kan også bruges i "gryderetter".

2) Røde ris kogt i vand og salt. Bruges mest i salat, lidt lige som Puy-linserne.

3) Kikærter - humus nam nam :4thumbup:

Og så et link Foodcomp.dk

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Lad dog manden have sin mening og harmoni i fred Anders!!

Jeg stillede bare et enkelt spørgsmål,- ganske ligesom du startede med at gøre ?

Grunden til dåmme vælger IKKE at svare, gætter jeg på er fordi han opdagede at hans "harmoni-trip" i virkeligheden er noget prætentiøst bavl ?

:bunny:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share