Nystartet vegetar


dåmme
 Share

Recommended Posts

Næh, grunden til jeg ikke svarede var fordi jeg ikke så det.

Hvis jeg havde set det var en anden grund måske at jeg - med god grund? - antog at du var for stupid til at indse at forskellige mennesker har forskellige holdninger. Hvis du mener det er noget prætentiøst bavl, så er det fint med mig, men hvis jeg nu ikke mener det er noget prætentiøst bavl, så er det ikke fint med dig. :thumb_down:

Iøvrigt er spørgsmålet blevet besvaret af en anden (jeg er her ikke så tit).

Hvorfor de andre puritanske kødspisere ikke bare holder sig langt væk fra denne tråd forstår jeg ikke. Mangel på liv? Måske.

Men tak til de svar der trods alt har været. De er meget værdsatte.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kunne godt forestille mig, at langt flere mennesker ville blive vegetarer, hvis de skulle slagte dyrene selv...

Men jeg synes ikke man skal tænke på det med følelserne, men derimod tænke på det som en helt naturlig handling (for det er det jo i realiteten).

Ps. Har aldrig tænkt på at blive vegetar og vil aldrig blive det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev vegetar af 2 grunde!

1. Er i klar over, hvor meget lort de sprøjter ind i de dyr, i spiser?

Tror i ikke det er skadeligt for jer, på længere sigt? :confused2:

2. Og ja, det er sq da synd for de dyr! :angry:

Hvordan ville i have det, hvis det eneste i lavede hele dagen, var

at stå i lænker, og træde i jeres eget lort??

Jeg spiser kun kød, når jeg selv har en fritgående ko!

Der er man sikker på, at den har spist naturlig føde, og har gået frit rundt i naturen.

Og så har den ikke fået sprøjtet alle mulige ”kemikalier” ind i sig!

Kødet smager også 20 gange bedre, i skulle prøve at smage det.

Og nu hvor i tænker så meget på at være sunde, så forstår

jeg virkelig ikke, at i spiser det lorte kød i køber i netto, eller andre steder.

Køb en stor fryser, og så en halv ”sund” ko. (kan kun købes laaangt ude på landet) :)

Hvad ville i helst spise, en på anabole steroider, eller en som jer selv?

(håber i forstår pointen). :)

Link to comment
Share on other sites

1. Er i klar over, hvor meget lort de sprøjter ind i de dyr, i spiser?

Tror i ikke det er skadeligt for jer, på længere sigt? 

1. Er DU klar over hvad de sprøjter på markerne og frugttræerne?? Det er sgu da ikke en tomme bedre! Men heldigvis findes der økologiske varer hvis man tænker sådan, og der findes som bekendt både økologiske korn, grøntsager og frugt, men også øko. svin, køer, høns osv. - duer og mink måske?? :blink:

2. Underlig måde at sætte tingene op efter min mening. Se nr. 1... - der findes altså økologisk kød!

Hvordan ville i have det, hvis det eneste i lavede hele dagen, var

at stå i lænker, og træde i jeres eget lort??

- tænker du her på at dyrene har noget bedre og vigtigere og tage sig til? Og så er vi rent faktisk ikke dyr. Der er en forskel... Vi ville nok ikke synes det var rasende morsomt at stå i en stald og blive malket, men jeg tror ærligt talt ikke dyrene tænkere videre over det.
Jeg spiser kun kød, når jeg selv har en fritgående ko!

Der er man sikker på, at den har spist naturlig føde, og har gået frit rundt i naturen.

Og så har den ikke fået sprøjtet alle mulige ”kemikalier” ind i sig!

Spiser du så også kun frugt og grønt du selv har dyrket eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

1. Er DU klar over hvad de sprøjter på markerne og frugttræerne?? Det er sgu da ikke en tomme bedre! Men heldigvis findes der økologiske varer hvis man tænker sådan, og der findes som bekendt både økologiske korn, grøntsager og frugt, men også øko. svin, køer, høns osv. - duer og mink måske??
Ja, jeg er skam godt klar over hvor meget de sprøjter på markerne og frugttræerne.

Det mener jeg da også er helt forkert.

Og man kan bestemt IKKE stole på økologiske varer. <_<

Det er ikke så okologisk som man tror.

Men jeg vælger da også økologisk, for jeg mener da det er bedre end det andet lort.

- tænker du her på at dyrene har noget bedre og vigtigere og tage sig til? Og så er vi rent faktisk ikke dyr. Der er en forskel... Vi ville nok ikke synes det var rasende morsomt at stå i en stald og blive malket, men jeg tror ærligt talt ikke dyrene tænkere videre over det.

Okay, du mener altså ikke dyr kan mærke smerte, eller har nogen form for følelser? :confused2:

Og man kan godt se forskel på en fritgående ko, og en lænket ko, der står stille hele dagen, og træder i dens egen lort.

Men i fleste af jer har vel ikke engang set en ko, så det tænker i vel ikke over.

Spiser du så også kun frugt og grønt du selv har dyrket eller hvad?

Jeg har mit eget æbletræ, grøntsags have, høns, osv. B)

Men om vinteren spiser jeg godt nok ikke mit eget.

Det er jo heller ikke alle der har mulighed for at have de ting, så der kan man jo også vælge økologisk.

Men jeg vil da tro at det kun er 10 % af jer, der vælger økologisk. ;)

Det er bare synd at landmændene ikke laver noget RIGTIGT økologisk.

Men det ville de jo aldrig have mulighed for at sælge, folk vælger jo bare det billigste nu om dage. :angry:

Til dem der vælger det billige hakket kød i køber i supermarkedet, det kød

i køber er gamle malkekøer, der har fået væksthormoner i deres foder hele livet. :)

Edited by Original Prince
Link to comment
Share on other sites

Slaget skal stå ved køledisken!

Giv folk muligheden for at undersøge en vares indhold, oprindelse etc, og giv dem så valgmuligheder, så de kan vælge mellem forskellige produkter.

Jeg kan i hvert fald ikke tage øko-prædikanter seriøst, hvis de prædiker løs om dyrevelfærd og økologi, og så alligevel køber 6 kyllinger for en hund på tilbud i Bilka. Det er bare hyklerisk.

Ps. Jeg elsker iøvrigt smagen af en stædig gammel malkeko.

Pps. Jeg har set en ko.

Link to comment
Share on other sites

Slaget skal stå ved køledisken!

Giv folk muligheden for at undersøge en vares indhold, oprindelse etc, og giv dem så valgmuligheder, så de kan vælge mellem forskellige produkter.

Jeg kan i hvert fald ikke tage øko-prædikanter seriøst, hvis de prædiker løs om dyrevelfærd og økologi, og så alligevel køber 6 kyllinger for en hund på tilbud i Bilka. Det er bare hyklerisk.

Jep.
Ps. Jeg elsker iøvrigt smagen af en stædig gammel malkeko.

Ja, men nu drejer det sig jo heller ikke om smagen!

Pps. Jeg har set en ko.

:lol: Du ved hvad jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

nånånå.. bliver man nu sur og defensiv når man afsløres som en fupmager ?

Hvis jeg havde set det var en anden grund måske at jeg - med god grund? - antog at du var for stupid til at indse at forskellige mennesker har forskellige holdninger.
ok for lige at være helt sikker. Din holdning er altså at det er "synd" for dyr der bliver slagtet for at vi kan få kvalitetsprotein, og at du føler dig som en bedre person (harmoni, whatever) ved ikke at spise disse dyr, men samtidig har du det fint med at spise gryn og andet som er blevet høstet på bekostning af tusinde af dyreliv ? :lol:
Men tak til de svar der trods alt har været. De er meget værdsatte.

det var så lidt ;)

Link to comment
Share on other sites

det bedste er at spise noget man selv har skudt :)

Yep, så har dyret levet godt og frit mens de levede.

Der er mindre sandsynlighed for at dyret man har skudt er sygt, da det har skullet kunne klare strabadserne i naturen. Og kødet man spiser er helt frisk og uden væsktfremmere mv.

Link to comment
Share on other sites

Det er som man ser det. Jeg ser bestemt ikke noget forkert i at jeg bruger en halv til en hel dag på at nedlægge en fasan eller en and. Det smager fortrindeligt, jeg skyder ikke på arter der på nogen måde er truede, jeg skyder ikke for at "få så meget med hjem som muligt" og det dyr jeg måske får med hjem har haft det meget bedre end de fleste dyr fra landbruget... og ikke mindst, det fjerner dobbeltmoralen fra at spise kød..det med at man gerne vil have dødt dyr, men at man finder drabet ubehageligt... ja, jeg ved godt at det kød jeg får fra jagt kun er minimalt, men i det mindste tager jeg en aktiv stilling til om det er ok at dræbe dyr for at spise dem.-

Og mht at det er sjovt.. det er spændende, men jeg føler et enormt ansvar før og efter jeg skyder. Der er intet jeg er mere nervøs for end at få et urent skud med en anskydning. Og 1 oktober nærmer sig (jaaaaaa!!!!)..måske er der igen mulighed for rådyr..If I'm lucky

Link to comment
Share on other sites

og det dyr jeg måske får med hjem har haft det meget bedre end de fleste dyr fra landbruget...
Dyr der lever efter naturens regler, har det HELT sikkert bedre end dyr i landbruget.
men i det mindste tager jeg en aktiv stilling til om det er ok at dræbe dyr for at spise dem.-

Det er helt ok at dræbe et dyr, hvis man dræber for at spise.

Og mht at det er sjovt.. det er spændende, men jeg føler et enormt ansvar før og efter jeg skyder. Der er intet jeg er mere nervøs for end at få et urent skud med en anskydning.
Ja, det er problemet med de fleste jægere, de skynder sig at skyde et dyr ligeså snart de ser et, så afstanden er så stor, så de skamskyder alle dyrene.
Og 1 oktober nærmer sig (jaaaaaa!!!!)..måske er der igen mulighed for rådyr..If I'm lucky

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Og mht at det er sjovt.. det er spændende, men jeg føler et enormt ansvar før og efter jeg skyder. Der er intet jeg er mere nervøs for end at få et urent skud med en anskydning.

Ja, det er problemet med de fleste jægere, de skynder sig at skyde et dyr ligeså snart de ser et, så afstanden er så stor, så de skamskyder alle dyrene.

Det er noget helligt ævl.

Jeg gider ikke vralte dårligt klædt rundt i en skov og lede efter dyr, når man kan købe glimrende kød alle mulige steder.

Men jeg kender mange jægere, og kan slet ikke genkende den der fortegnede hippie-holdning... Det er ofte de er afsted i dagevis og kan fortælle de har set så og så mange dyr, men har ikke engang løsnet et skud.

Spørgsmål: Hvordan har du det med dyrenes befrielsesfront?

Link to comment
Share on other sites

"Jeg gider ikke vralte dårligt klædt rundt i en skov og lede efter dyr, når man kan købe glimrende kød alle mulige steder"
...men du gider godt at stå iført en sjov trikot, knæbind, bælte og dødløftslippers :lol:

Klaus, du får slet ikke de samme udvalg når du handler i Rema1000, lokalbrugsen (er det ikke der i jyder gør jeres indkøB). Det gælder især det flyvende vildt herhjemme. Faktisk er det meget langt fra alt vildt der må sælges i køledisken, jægere må derimod gerne skyde og fortære vildt af vidt forskellig art og gerne i godt selskab med familie og venner.

og så er det lige smagen, man kan godt smage forskel...men det er vel underordnet når man har præferencer der går imod hormonpumpede gamle malkkøer..

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Klaus, du får slet ikke de samme udvalg når du handler i Rema1000, lokalbrugsen (er det ikke der i jyder gør jeres indkøB). Det gælder især det flyvende vildt herhjemme. Faktisk er det meget langt fra alt vildt der må sælges i køledisken, jægere må derimod gerne skyde og fortære vildt af vidt forskellig art og gerne i godt selskab med familie og venner.

og så er det lige smagen, man kan godt smage forskel...men det er vel underordnet når man har præferencer der går imod hormonpumpede gamle malkkøer..

Undskyld Sas, jeg tror du tager fejl af mig og en der ikke er pisse-hamrende ligeglad med 200 forskellige slags eksotisk vildt og deres smag. ;)

Ps. Gammel malkeko er totalt iorden.

Pps. Gamle stædige malkekøer kan til enhver tid ta en fasan i armlægning.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Jeg gider ikke vralte dårligt klædt rundt i en skov og lede efter dyr, når man kan købe glimrende kød alle mulige steder.
Hvis du ikke har opdaget det endnu, så har folk altså forskellige meninger, om hvad der er godt kød, og hvad der ikke er godt kød!

Og så er det også en hobby at jage, ligesom styrketræning!

Men jeg kender mange jægere, og kan slet ikke genkende den der fortegnede hippie-holdning... Det er ofte de er afsted i dagevis og kan fortælle de har set så og så mange dyr, men har ikke engang løsnet et skud.

Okay jeg skulle måske ikke have haft sagt de fleste, men derimod mange.

Når unge mennesker får jagttegn, så er det de skamskyder dyrene. <_<

Og ja, der er MANGE unge der får jagttegn, hvis du ikke skulle vide det.

Men det er godt at hører, at dine "venner" er RIGTIGE jagere. :)

Og hvis vi skal have en diskussion, hvor vi ryger ned på det plan, hvor man kalder hinandens holdninger for ord, så kan vi lige så godt stoppe nu!! :angry:

Spørgsmål: Hvordan har du det med dyrenes befrielsesfront?

Kender ærligt talt ikke noget til dem.

Ps. Jeg siger ikke jeg er nogen hellig person, jeg mener bare ikke dyr skal lide!

Edited by Original Prince
Link to comment
Share on other sites

Original Prince..2 ting

1) Hvor meget ved du egentlig om jagt og jægere..det du fyrer af der lyder som en gang flad snak.. Der er bestemt ingen af mine jagtkammerater der bare "blammer" løs og er "triggerhappy" Hvis du læser noget af det, som dansk Jægerforbund skriver, vil du også se at noget af det vigtigste netop er ansvarlig jagt og en lavere anskydningsprocent. At folk "blammer" løs bare de ser et dyr.. det har jeg virkelig aldrig oplevet. Endelig, mange af dem der så endelig skyder på for langt hold er gamle jægere der stadig har den holdning at "Mikkel skal have nogen hagl" selvom han er 100 meter væk..en sådan holdning vil du meget sjældent finde blandt yngre jægere, der ikke er opdraget med den noget hårdere jagttradition der var før i tiden, hvor man gik meget hårdere efter alt hvad man så som "rovtøj"

2) naturens regler.. øøh, nu må du lige oplyse mig hvad de er. Gennem mine år på Biologistudiert har jeg ikke liiige fanget hvad det er for nogen speciele "etiske" regler dyr i den frie natur lever efter. Dyr i naturen vil ofte leve et liv der er tættere på deres instinkter, end dyr i fangeskab, men det betyder altså ikke at dyr i naturen ikke kan være plaget af parasitter, sygdomme,rovdyr, kulde, mangel på mad etc.. det er alt sammen et spørgsmål om arten og de lokale forhold. Dyr lever ikke efter regler, de lever..og bliver spist af andre.

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

2) naturens regler.. øøh, nu må du lige oplyse mig hvad de er. Gennem mine år på Biologistudiert har jeg ikke liiige fanget hvad det er for nogen speciele "etiske" regler dyr i den frie natur lever efter. Dyr i naturen vil ofte leve et liv der er tættere på deres instinkter, end dyr i fangeskab, men det betyder altså ikke at dyr i naturen ikke kan være plaget af parasitter, sygdomme,rovdyr, kulde, mangel på mad etc.. det er alt sammen et spørgsmål om arten og de lokale forhold. Dyr lever ikke efter regler, de lever..og bliver spist af andre.

naturens regler= dyr der lever i skoven!

Altså dyr der lever i landbruget, lever efter menneskets regler.

Og dyr der lever i naturen, lever efter naturens regler.

Hvis at dyr skulle vælge, om den ville være fanget eller leve frit, så tror jeg altså at den ville vælge at leve frit.

Ps. det er ikke oget personligt angreb på jer!

Jeg formulerede det forkert, det vil jeg godt give jer ret i.

Man skulle fandeme tro at jeg har sagt at i trænede forkert. :lol:

Pps. Jeg kan se det er helt anderledes der hvor jeg bor.

Jeg kender mange skydegale idioter, men det betyder jo ikke alle er det. :4oops:

Edited by Original Prince
Link to comment
Share on other sites

naturens regler= dyr der lever i skoven!

Altså dyr der lever i landbruget, lever efter menneskets regler.

Og dyr der lever i naturen, lever efter naturens regler.

Undskyld mig, men..det hænger ikke helt sammen...

Dyr lever ikke efter regler. De lever for at spise, overleve og formere sig! Alle tanker om regler, etik og moral mht. dyr er noget vi vælger at lægge ned over verden for at få den til at passe med vores begrebsverden.

Dyr der lever i skoven? Hvad så med ræven der spiser af skrallespanden?? Solsorten, der nipper i din køkkenhave??

En gris der dør på slagteriet føler vel ikke mere eller mindre smerte end en elg der bliver flænset af en flok ulve....

Naturen sætter ikke regler for dyrene, den opsætter et miljø hvor dyrerne lever. men det har intet med regler at gøre.

Hvis at dyr skulle vælge, om den ville være fanget eller leve frit, så tror jeg altså at den ville vælge at leve frit.

Igen..her sætter du en menneskelig begrebsverden ind over dyrernes verden. Ja, jeg vil give dig helt ret i at en gris der går og roder i skovbunden lever mere efter dens naturlige instinkter, end en gris der står i en tremmeboks i en stald. Men hele begrebet om et sådant valg kræver en form for bevisthed, som jeg bestemt ikke mener er korrekt at tillægge dyr. Dette betyder ikke at man skal ignorere ting som dyreveldfærd, det er slet ikke det jeg siger, men jeg prøver bare at tale imod den "disneyficering" af dyr der let opstår når folk har et fjernt forhold til dem. Så tillæges dyrerne med et værdier i vores begrebsverden (kaninen er sød, slangen er ond) der slet ingen mening har i naturen.

Lad mig komme med et hurtigt eksempel. Jeg havde været på jagt og skudt et rådyr. Sådan et er ikke bette! Da jeg ikke har bil selv, måtte jeg tage bussen hjem det sidste stykke. Så der står jeg i bussen i Aarhus, lidt lugtende, med kanonen og et rådyr over skulderen. 2 "lettere alternertive" typer ser på mig med den største foragt jeg nogensinde har oplevet. De ser på den søde døde bambi, ser så på mig, og så siger pigen til sin fyr "Kom , vi skal ikke være i den her bus, her er alt for meget DØD!" jeg kunne ikke lade være med at grine, for hr. og fru autonom var begge klædt i lædertøj fra top til tå...

Link to comment
Share on other sites

Undskyld mig, men..det hænger ikke helt sammen...

Dyr lever ikke efter regler. De lever for at spise, overleve og formere sig! Alle tanker om regler, etik og moral mht. dyr er noget vi vælger at lægge ned over verden for at få den til at passe med vores begrebsverden.

Når jeg siger naturens regler, mener jeg selvfølgelig ikke at grise er politibetjente, og egern er dommere, osv.

Naturens regel nr. 1 overlevelse!

Naturens regel nr. 2 formere sig

Du siger det selv, så jeg forstår ikke, hvad du ikke kan forstå.

Naturen er jo alt hvad der er på jorden, vand, skov, dyr, osv.

Sådan forstår jeg ordet natur.

Mennesket er de eneste der ikke lever efter (”naturens regler”), fordi vi ikke lever efter vores instinkter mere.

Dyr der lever i skoven? Hvad så med ræven der spiser af skrallespanden?? Solsorten, der nipper i din køkkenhave??

De lever da 100 gange mere efter deres instinkter, end dyr der lever i mennesket varetægt.

En gris der dør på slagteriet føler vel ikke mere eller mindre smerte end en elg der bliver flænset af en flok ulve....
Nej men elgen når da i det mindste ikke at lide HELE sit liv.
Naturen sætter ikke regler for dyrene, den opsætter et miljø hvor dyrerne lever. men det har intet med regler at gøre.

Ja det enig med dig i, men du har misforstået det ord jeg kalder naturens regler.

Igen..her sætter du en menneskelig begrebsverden ind over dyrernes verden. Ja, jeg vil give dig helt ret i at en gris der går og roder i skovbunden lever mere efter dens naturlige instinkter, end en gris der står i en tremmeboks i en stald. Men hele begrebet om et sådant valg kræver en form for bevisthed, som jeg bestemt ikke mener er korrekt at tillægge dyr.
Du tror altså ikke at dyr kan mærke om de lider, eller har det godt.
Dette betyder ikke at man skal ignorere ting som dyreveldfærd, det er slet ikke det jeg siger, men jeg prøver bare at tale imod den "disneyficering" af dyr der let opstår når folk har et fjernt forhold til dem. Så tillæges dyrerne med et værdier i vores begrebsverden (kaninen er sød, slangen er ond) der slet ingen mening har i naturen.

Ja, det er mennesket typiske perspektiv at se på tingene, og det mener jeg da også er helt forkert.

Lad mig komme med et hurtigt eksempel. Jeg havde været på jagt og skudt et rådyr. Sådan et er ikke bette! Da jeg ikke har bil selv, måtte jeg tage bussen hjem det sidste stykke. Så der står jeg i bussen i Aarhus, lidt lugtende, med kanonen og et rådyr over skulderen. 2 "lettere alternertive" typer ser på mig med den største foragt jeg nogensinde har oplevet. De ser på den søde døde bambi, ser så på mig, og så siger pigen til sin fyr "Kom , vi skal ikke være i den her bus, her er alt for meget DØD!" jeg kunne ikke lade være med at grine, for hr. og fru autonom var begge klædt i lædertøj fra top til tå...

:lol: autonome har altså heller ikke en helt normal holdning.

Ser ingen grund til at kører diskussionen længere ud, vi har forskellige synspunkter på forskellige ting, og det kan vi IKKE ændre på. <_<

Ps. undskyld hvis det lyder lidt rodet, jeg er pisse træt. :)

Link to comment
Share on other sites

Blackmore: kan godt se din pointer. Lædertøj er dog et bi-produkt af folks spisevaner. Jeg mener faktisk også der findes tøjmærker, hvor dyret har lidt en naturlig død ;)

Menneskeheden er nok noget af det værste der er sket for denne planet.... Jeg mindes Agent Smith i filmen the Matrix.

"There is another organism in this planet that follows the same pattern. Do you know what it is ? A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet. You're a plague, and we are the cure".

Link to comment
Share on other sites

Vi mennesker har udviklet os til det vi er, fordi vi fik muligheden for at spise kød. Det er energirigt og indeholder mange af de gode amino syrer. Uden kød havde vi ikke kunne udvikle vores hjerner. Fra marven fik vi fedt, der yderligere alp til med at udvikle vores hjerner. Uden kød rendte vi stadig nøgne og behårede rund på afrikas sletter og var bange for at blive spist af rovdyr. Om det er harmoni ved jeg ikke.

Et eller andet sted synes jeg det er en fornærmelse mod den del af verden der ikke kan få mad nok. Men det er bare min mening, og jeg respekterer selvfølgeligt at andre kan have en anden, omend jeg ikke forstår den :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share