Træning af quads


sas
 Share

Recommended Posts

Efterhånden som man træner og bliver bedre når man til det punkt hvor der ikke er tilstrækkeligt nok vægtklodser på maskiner som f.eks leg extension.

Så er det man starter på at køre med et ben af gangen..men hvad er det lige der sker her, når jeg gør brug af det ene ben kan jeg kun køre med 1/4 del af den vægt jeg normalt bruger med begge ben :retard: :retard: :retard: Er det unormalt, hvordan har i andre det?

Jeg synes jeg bruger mindst ligeså mange kræfter, men hvordan ser det ud hypertrofimæssigt, får man mindre ud af øvelsen grundet den mindre mekaniske stress, og/eller er der i det hele taget andre fordele ved at køre et ben af gangen. Når man sidder fixeret i en maskine kan det vel umuligt være et spørgsmål om at der stilles større krav om stabilitet, eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg læser det undrer du dig over at du kan tage mindre med eet ben, end haldelen af det du tager med to ben i leg extension?

Det kunne måske have noget at sige hvordan maskinen er opbygget.. Hvis man kun presser i den ene side, vil man "skævvride" de mekaniske dele, som derfor vil yde mere modstand.. Kunne det måske være derfor? :blink:

Hvis det skyldes ovennævnte, vil du ikke få mindre ud af det, hypertrofimæssigt..

Link to comment
Share on other sites

Så er det man starter på at køre med et ben af gangen..men hvad er det lige der sker her, når jeg gør brug af det ene ben kan jeg kun køre med 1/4 del af den vægt jeg normalt bruger med begge ben    Er det unormalt, hvordan har i andre det?

Nu har jeg ikke prøvet med leg-extensions, men med standing calf raises så kan jeg kun køre med 1/10 del med et ben i forhold til begge. Og alle andre jeg har set har den samme oplevelse. Og jeg er ret sikker på at det ikke skyldes maskinen.... Det kunne være sjovt med en forklaring!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hælder også til den teori, at forskellen i belastning ved "ensidig" påvirkning af en maskine skyldes en kombination af dårligere mekanisk virkningsgrad og vanskeligheder med at mobilisere diverse støttemuskler, men lige een tilføjelse:

Nu har jeg ikke prøvet med leg-extensions, men med standing calf raises så kan jeg kun køre med 1/10 del med et ben i forhold til begge

Det kan jeg godt forklare: Hvis vi for nemheds skyld antager, at personen vejer 100 kg og bruger en belastning på 100 kg, skal 2 lægmuskler i alt løfte 200 kg, altså 100 kg til hver. Hvis personen nu løfter det ene ben og nedsætter belastningen til 10 kg, skal den anvendte lægmuskel nu løfte 110 kg! Keine Hexerei, nur Matematik! :)

Link to comment
Share on other sites

CogRouche >>>

Det kan jeg godt forklare: Hvis vi for nemheds skyld antager, at personen vejer 100 kg og bruger en belastning på 100 kg, skal 2 lægmuskler i alt løfte 200 kg, altså 100 kg til hver. Hvis personen nu løfter det ene ben og nedsætter belastningen til 10 kg, skal den anvendte lægmuskel nu løfte 110 kg! Keine Hexerei, nur Matematik! 

DOH :4slap:

Utroligt at jeg ikke tænkte på det. Det er godt at studiet starter inden så længe, så min hjerne ikke atroferer helt til børnehaveklasseniveau....

Link to comment
Share on other sites

har været spændt på svaret også, men tror nu ikke, at det er helt forklaret endnu. Med triceps pushdowns kører jeg med to hænder nemt 80kg, men med én hånd kæmper jeg med 25kg.

Tror bestemt, at en eller anden synergieffekt spiller ind. to hænder skaber mere synergi end én hånd, men kunne være rart, om der var nogen der kunne være mere præcise.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk sjovt, for normalt snakker man om, at man er stærkere når man træner én side kontra når man træner begge samtidigt. Det kaldes den unilaterale styrkedeficit. Det går ud på, at når man koncentrerer nerveimpulserne om én side af gangen kontraherer musklen sig hårdere. Charles Poliquin, som er meget glad for dette konceps, nævner en forskel på op på 40% hos nogle. Bl.a. ved bencurls synes han det virker godt. Og ved armtræning.

Men når det så er sagt, har jeg også oplevet det omvendte fænomen netop på benstræk. Hvorfor ved jeg ikke. Og også i push-downs, men der er der en mere gennemskuelig mekanisk forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share