Hurtig fremgang


Nybegynder
 Share

Recommended Posts

Hey. Jeg er en und mand på 25. Jeg er en lille smule overvægtig (dog spinkel) og har aldrig trænet før.

Men nu ønsker jeg at starte med at træne.

Hvad er den hurtigste træningsfremgang for at blive STOR. Jeg ønsker først og fremmest store muskler og dernæst trimmet muskler. Hvad anbefaler i???

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest vil jeg lige oplyse dig om at der ikke findes nogen "hurtig" vej til store muskler, med mindre du fylder dig med alskens kemikalier og tæpperens...

Det tager lang tid at opbygge en flot fysik, det kan nemt tage flere år, alt efter hvor meget du træner, hvor heldig du har været genetisk og hvor meget du går op i din diæt osv.

det første jeg ville gøre, hvis jeg var dig var at bladre lidt rundt i indlægene herinde. Du kan finde utrolig meget inspirerende læsning herinde.

Det næste jeg så ville gøre var at sætte mig nogle mål. Det er utroligt vigtigt. Hvis man ikke har et mål, slår ens træning tit fejl. Jeg har selv prøvet det.

Det sidste jeg så ville gøre var at samle alle de personlige oplysninger om dig selv du kan komme på, såsom:

- Alder

- Vægt

- Højde

- Træningserfaring(i dit tilfælde ingen!)

- Nuværende træningsprogram(har du et?)

- Styrke

og eventuel fedtprocent og 1RM(styrke).

Kom så igen når du har fundet ud af dette, så er jeg sikker på at vi er et par stykker herinde, der er villige til at hjælpe.

ikke sandt gutter...? ;)

(Redigeret af T ved 5:58 am på Dec. 8, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan oplyse at jeg er 25 år gammel, 180 cm høj og vejer 91 kg. Jeg har overhovedet ikke nogen træningserfaring. Jeg ved ikke hvor står fedtprocenten er, men maven hænger da lidt. Jeg ved ikke hvor mit IRM ligger. Jeg har heller ingen træningsprogram endnu.

Jeg holder mig lang væk fra kemikalierne, men der er noget med at man efter træning bør drikke energi-drik. Så er der også noget med at man bør ligge kostvanerne om eller hvad??

Link to comment
Share on other sites

Nej du bør IKKE drikke energi drik efter træning. Det er meget vigtigt at du får noget at drikke med et stort protein indhold. Så derfor MÆLK, eller protein pulver.

Hvad ønsker du nu?

At tage dig? eller at blive en stor stærk gut?

For jo du skal sikkert ligge dine kost vaner helt om hvis du skal tabe dig. Hvis du skal være stor og stærk skal du stadig ligge dem om sandsynligvis, men stadig spise store mænger mad. Bare SUND mad.

Jeg vil anbefale at du lige sætter dig ned og beslutter hvad du vil med din træning først og fremmest.

Styrke træning er ikke sport effektivt til fedt forbrædning. Derfor skal du overveje om du være stærk, eller du vil tabe dig. For det kan ikke rigtig kombineres før du er så stærk som du gerne vil være. Og det sker jo ikke lige over natten.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det kan næsten ikke lade sig gøre, at tabe sig samtidig med at du opbygger masse. Vent med at tabe sig til efter du har opbygget en del masse. Og nej, du kan ikke punkttabe dig, det vil sige, at du kan ikke tabe dig kun på maven f.eks. Du taber dig over hele kroppen. Det skal så siges, at lårene, maven og bagdelen er de steder hvor det er sværest at miste alt fedtet. Det er det man kalder "hoveddepoterne", og det betyder, at du skal tabe dig en del, hvis du vil have vaskebrædtet frem på maven :smile:

Jeg vil råde til dig, at læse nogle af de gamle indlæg igennem, de giver svar på stort set alt!

Link to comment
Share on other sites

Nej!!

For det første kan man ikke både skabe muskelvækst og tabe fedt samtidig! For at sige det kort: Muskelvækst kræver energiOVERSKUD og fedttab kræver energiUNDERSKUD. EnergiOVERSKUD resulterer (også) i fedtdeponering og energiUNDERSKUD resulterer (også) i muskelnedbrydning. Så derfor må man vælge, om man vil tabe sig, eller man vil vokse.

Men dette her emne kan du finde mange lange diskussioner om herinde, hvis du kigger lidt omkring.

Dit spørgsmål antyder, at man kan tabe sig nogen steder uden at tabe sig andre steder - det kan ikke lade sig gøre! Kroppen vil ikke primært bruge fedtdepoterne på maven, hvis du primært benytter musklerne i maveregionen. Kroppen vil derimod forbrænde fedt fra hele kroppen. Men det kan komme til at virke som om, du har mindre fedt på kroppen, hvis du har større muskler.

Men når du nu skriver, at du først og fremmest gerne vil være stor, skal du jo koncentrere dig om det, og så bekymre dig om fedttabet på et andet tidspunkt - større muskler vil også skabe højere forbrænding og dermed lette dit fedttab!

Men alt i alt er svaret på dit seneste spørgsmål: Nej!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det vil sige at jeg skal tage en ting af gangen.

Men nu hvor man opbygge større muskler, så skal der jo også forbrændes noget. Kan man så ikke forbrænde fedtet??Hvis man nu styrketræner overarmene og overkroppen, og sammentidig cykler en del, kan man så ikke opleve at overkroppen vokser mens resten slanker......en ønsketænkning

Men nu hvor man kun kan gøre en ting af gangen, er det så ikke bedst at tabe sig først, da man ved at tabe sig også forbrænder musklerne. Ville det ikke være dumt at begynde at opbygge større muskler for derefter at forbrænde dem væk.

Så vil jeg lige spørge, hvad er den bedste måde at forbrænde fedtet på maven, lårne og bagdelen??

Link to comment
Share on other sites

nej, det de fleste sværger til, er at kroppen kun bygger op - det være sig fedt eller muskler, når der er overskud af energi(du spiser mere energi end du forbruger, eller bare får lige det du skal bruge.)

Selvfølgelig kan det godt lade sig gøre, men det går nok langsommere, hvis du prøver at opbygge muskler samtidig med vægttab.

Ideen i at opbygge muskler før man taber sig og ikke omvendigt er, at når du har mange muskler, er dit basale energiforbrug højt,så du har lettere ved at tabe dig. Desuden har du så også energioverskud,mens du opbygger muskler.

Som sagt, kan man praktisk talt ikke punktforbrænde, så den letteste måde at tabe sig på maven, lår og bagdel er ved at tabe sig generelt - altså masser af cardio(løb, cykling, svømning osv.)

Link to comment
Share on other sites

:biggrin: Nu skal i ikke slås for at få lov at svare.

Dit spørgsmål er vidst blevet besvaret meget godt tror jeg.

Men lige for at ridse op:

Træn først tab dig bagefter. Det kan klart bedre svare sig. Så har du også lige at tage af. Hvor imod det er svært at tage muskler på hvis du er blevet skinny. (og det sker jo heller ikke sådan lige)

og nej du kan IKKE punkt forbræde. Men jo hvis du kun træner overkrop mens du taber dig, så jo så vil det rent KOSMETISK se ud som om du har stor overkrop og mindre ben. Men dine ben taber sig ikke uden din overkrop gør det. Så det er kun pga din muskel forøgelse dette vil ske.

Og lad være med kun at træne overkrop. Det ser latterligt ud. Træne hele kroppen. Din krop vil sikkert også blive noget pænere alene pga du får større muskler. Så start med det, så kan du bagefter vurdere hvor meget du synes du har behov for at tabe dig.

Det er måske ret sandsynligt at du har ret gode gener mht træning. Med mindre du bare spiser meget usundt.

Link to comment
Share on other sites

Gode råd

Meld dig ind i et motionscenter

LÆR øvelserne rigtigt. Brug god tid på teknikken før du begynder at hamre igennem

start med et simpelt program, undgå supersæt, forced reps og alt den slags til at starte med, og koncetrrer dig i stedet om at få flyttet nogen kilo med god teknik

få kosten på plads... fyld skabene op med masser af tun, mælk, kylling, bønner, æg etc etc.

og sæt så dig selv små mål. Det er svært at tænke at "om et år vil jeg være stærk"..det er nemmere at sige.: "om en måned skal jeg kunne tage 5 kg mere i bænkpres, eller 10 armbøjninger mere, eller 10 kg mere i squat..." En masse små mål man når i løbet af et år giver en del i det lange løb.

Træn ben... for alt i verden... det glemte jeg de første par år.. dumt af mig!

og nyd så at træne. Nyd følelsen af at blive stærkere.. gå til den...

Held og lykke

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Blackice: Hvad er der galt i en energi drink efter træning ?

Kroppen har lettere ved at optage proteiner hvis/når der er kulhydrater tilstede, og derved insulin tilstede.

Der kan også ske det at proteinerne bliver omdannet til kulhydrater, og derved ikke muskler.

Endelig skal kroppens glycogen depoter fyldes op efter træning, som bla. bruges til genopbygning af musklerne, da proteinsystesen kræver energi.

Nybegynder: Drik bare en energi drik efter træning, og følg de guldkorn der er blevet fremlagt, det er vejen frem.

Vh Helix.

Link to comment
Share on other sites

Det var en lille fest, men ikke desto mindre meget sjovt!

Der blev gramset en del på mig, og næsten kun på den nederste del af kroppen :) altså quads, hams, og gluteus m. De(kvinderne) var ret begejstret... :spinface:

Sikke et par ben, må jeg liiige mærke igen..?!

uhhh, sikken en fast røv...(!)

Uha uha, der er vist en som træner...

Og så hjælper et par stærke ben også, når man skal fyre den for vildt af på de bonede gulve. :firebounce:

Kort sagt. Ben scorer man på... :cool:

(Redigeret af xax ved 5:58 pm på Dec. 9, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Hmm xax det er vidst smag og behag. Det er ihvertfald ikke alle der har det sådan. Men jeg vil sige som Nielsen.

Det må prøves.

Helix, men hvad er en energi drik uden protein?

Så hvis du skal vælge mener du så ikke at en litter ganske normal mælk til 6kr er bedre givet ud, en 16kr for 35cl Energi knald? Eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Hej Blackice:En energi drink uden protein kan indeholde, forskellige former for salte, mineraler og kulhydrat i en eller anden hurtig form.

Nogle salte og mineraler er såkalde elektrolytter, som man mister når man sveder. Det svækker dit nervesignal.

Endelig giver salt kombineret med glucose en bedre vand optagelse, som jo også er vigtig (jeg kan godt give dig forklaringen hvis du er interasseret, den ville dog blive en anelse lang).

Det var bare det at du skrev at Nybegynder, IKKE måtte tage en energi drik efter træning, jeg studsede lidt over. Det ske der naturligvis intet ved.

Ang. dit spg. jeg ville nok foretrække en cakaomælk, da den indeholder protein og sukker og intet fedt.

Men hvad der er bedst, protein eller sukker/kulhydrat  tør jeg ikke sige på stående fod, der er ulember ved at undvære den ene.  

Personligt ville jeg ikke ofre penge på energi drik efter træning, det ville blive dyrt i længden med min økonomi.  

Vh Helix.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share