En MOL-klon?


Vandpyt
 Share

Recommended Posts

Syntes det er glimrende og sunde råd - til en fru Jensen, er det glimrende at sige "spis så fedtfattigt som muligt". For det første, så ligger der over dobbelt så mange kalorier i den kategori, derudover så bliver fedt lagret uden spild i kroppens depoter ved kalorieoverskud. Bemærk, der tælles ikke kalorierne hos fru Jensen (eller hvad hun måtte hedde).

At fortælle hende, at hun bør sigte mod 50 gram kvalitetsfedt om dagen, med en ratio mellem n3 og n6 på cirka 1:3, vil nok være en smule overkill i den daglige madplanlægning...

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld er jeg ikke helt sikker på dem her:

Der er teorier om, at de forskellige former for udstrækning direkte bidrager til den styrke- og muskelforøgelse, som træningen giver.
Statisk udstrækning gir jo mindre styrke?

&

Hvis man ikke strækker ud efter styrketræning, mærker man snart, at musklerne bliver stive og korte, og det bliver lidt efter lidt sværere at udføre øvelserne korrekt, og træningsresultaterne bliver dårligere

Ikke lige min erfaring, men jeg har jo også kun haft 20 års fremgang

Link to comment
Share on other sites

Der er teorier om, at de forskellige former for udstrækning direkte bidrager til den styrke- og muskelforøgelse, som træningen giver.

Statisk udstrækning gir jo mindre styrke?

Jeg har ikke set nogen steder at det skulle være tilfældet.. (altså at udspænding skulle give mindre styrke) Men at udspænding ikke er nogen fordel til eks.vis langdistance løbere, den er jeg med på.. Jeg mener, at de eneste sportsfolk som har brug for "længdefremmende" udspænding, er dem som i deres sport kommer i yderpositioner (Gymnaster, balletdansere, visse kampsportsfolk osv..)

Hvis man ikke strækker ud efter styrketræning, mærker man snart, at musklerne bliver stive og korte, og det bliver lidt efter lidt sværere at udføre øvelserne korrekt, og træningsresultaterne bliver dårligere

Ikke lige min erfaring, men jeg har jo også kun haft 20 års fremgang

Det har du ret i Niels, det er noget vrøvl :)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke strækker ud efter styrketræning, mærker man snart, at musklerne bliver stive og korte, og det bliver lidt efter lidt sværere at udføre øvelserne korrekt, og træningsresultaterne bliver dårligere

Ikke lige min erfaring, men jeg har jo også kun haft 20 års fremgang

Det har du ret i Niels, det er noget vrøvl :)

Så i mener at man ikke skal strække ud ? Hvis det er tilfældet. Så kan jeg kun sige. Det er jo helt op til en selv. ;) Jeg dyrker fitness, og der er det god ide at strække ud. :)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lige sagde, det har jeg aldrig sagt, hvis nogen skulle sige det! :lol:

Spøg til side, hvad jeg sagde var:

1: Udspænding svækker så vidt jeg ved ikke muskelstyrken

2: Udspænding er ikke nødvendigvis nogen fordel for sportsfolk som har gavn af "fjedereffekten" i musklerne (eks. langdistanceløbere)

3: Man får ikke stive og korte muskler af at undlade udspænding efter styrketræning, og træningsresultaterne bliver ikke nødvndigvis dårligere. :)

4: Hvis man i sin sport har behov for (ekstra) stor bevægelighed, skal man selvfølgelig strække ud!

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel lidt an på hvornår man strækker ud:

THE EFFECTS OF STATIC STRETCHING ON POWER AND VELOCITY DURING THE BENCH PRESS EXERCISE

Static stretching has taken a beating lately in favor of dynamic movements. This study was conducted in order to determine the effect of static stretching on velocity and power during a single rep bench press. Following either a general warm-up with or without static stretching, bench press was performed at 85% of 1RM.

Results: The static stretching prior to benching decreased both power and velocity by nearly 25%! I know many of you out there have been living in a cave and are still doing static stretching before and during your workouts (you know who you are!) despite the recent proliferation of data showing that static stretching impairs muscle strength. This study just adds to the evidence that it’s a bad idea to stretch statically before training. Stick to dynamic warm-ups if you want the best performance and injury prevention. Or better yet, stretch the antagonist instead! (6)

6) A.C. Fry, E. McLellan, L.W. Weiss,F.D. Rosato

Link to comment
Share on other sites

Det er der muligvis noget om, men nu var det efter træningen som tråden statede med:

Hvis man ikke strækker ud efter styrketræning, mærker man snart, at musklerne bliver stive og korte, og det bliver lidt efter lidt sværere at udføre øvelserne korrekt, og træningsresultaterne bliver dårligere
Ikke lige min erfaring, men jeg har jo også kun haft 20 års fremgang
Link to comment
Share on other sites

Niels: at skubbe en stang 5-10 cm væk fra brystet kræver heller ikke alverdens smidighed, vel? :tongue: ;)

Jo tungere og des hårdere man træner, des mere går det udover smidigheden. Jeg synes der er en vis logik i at musklerne befinder sig i en inflameret og dermed afkortet tilstand et par dage efter træning. Det er min erfaring når man kombinerer sport med vægttræning, og derfor har udspænding sin berettigelse. Og i f.eks vægtløftning og de fleste andre sportsgrene er smidighed et plus. Dertil skal siges at man også kan blive usmidig af vægttræning ved ikke at træne musklerne alsidigt f.eks skuldre der runder fremefter.

Jeg ville dog aldrig strække ud umiddelbart før træning jvf. Jsc's link.

Link to comment
Share on other sites

Jo tungere og des hårdere man træner, des mere går det udover smidigheden.
Jeg har bare ikke set det bevist :)
Jeg synes der er en vis logik i at musklerne befinder sig i en inflameret og dermed afkortet tilstand et par dage efter træning

Det er muligt, men som sagt, der mangler håndfaste beviser..

Og i f.eks vægtløftning og de fleste andre sportsgrene er smidighed et plus
Som jeg skrev, så er udspænding selvfølgelig indiceret, når man har brug for (større) bevægelighed.. Om det gør sig gældende i vægtløftning skal jeg ikke kunne sige :)
Dertil skal siges at man også kan blive usmidig af vægttræning ved ikke at træne musklerne alsidigt f.eks skuldre der runder fremefter.

Det er klart at man ved fejltræning må omlægge sin træning og evt strække ud, men det var ikke det som blev diskuteret ;)

Jeg ville dog aldrig strække ud umiddelbart før træning

Det ville jeg derimod, men ikke statisk!

Link to comment
Share on other sites

Det som er nødvendig er funktionel smidighed, dvs det som er nødvendig.

Når man kun bevæger sig i faste/kendte bevægbaner har man ikke behov for smidighed, medmindre man har problemer med at udfører øvelsen.

Hvis man dyrker en idræt hvor man kommer ud i mange mærkelige positioner, kan smidighedstræning være godt.

Smidighedstræning til vægttræning/fitness osv er spildtid, men kan selvfølgelig være meget hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget der dokumenterer at stræk hjælper på muskelvækst. Der er lavet dyreforsøg, hvor man har strukket musklerne med hypertrofi og hyperplasi til følge, men det er trods ihærdige forsøg (og mange af dem) aldrig blevet eftergjort i mennesker.

Omvendt hæmmer statisk udstrækning før styrkeaktivitet muskelaktiveringen.

Så jeg mener at the bottom line er at det gør ikke noget dokumenteret godt for muskelmasse eller styrke, men det gør måske noget godt for det almene velvære. Det skal i den forbindelse siges at statisk stræk generelt ikke er en god måde at strække på. Dynamisk stræk er meget bedre og der findes diverse PNF-metoder, som skulle være bedre endnu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share