Tanker om fullbody


tulle
 Share

Recommended Posts

I næste uge afslutter jeg denne runde HST. Er glad for at køre det, men bla. grundet pt svingende arbejdstider o.m.a. vil jeg ikke kaste mig ud i HST igen da jeg ikke er sikker på at kunne "passe" det optimalt.

Min plan er derfor at gå over til at køre fullbody, så vidt muligt 3 gange i ugen hvor jeg hver gang kører 1-2 af følgende øvelser:

squat/leg ext./leg curl/dødløft/lunges

bænpress/flyes/db. press/inc. db. press

db. row/pull down

lat. raise/front raise/upright row

db. ext/push down/kick backs/bench dip

preacher curl/inc curl

Vil selvfølgelig stile mod hver gang at løfte så tungt som muligt/have så meget progression som muligt.

Derudover havde jeg tænkt om det ville være en idé fra gang til gang skiftevis at lægge lidt xtra vægt på 1) ben og skuldre, 2) bryst og triceps, 3) ryg og biceps...

Lyder dette som noget der kan bruges og også opnå noget fremgang med eller er det helt hen i vejret :confused2:

Mange hilsener fra Tulle :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et spørgsmål om at du må bruge mindre tid på træning, så er det en fin ide at skære øvelserne ned til det basale.

Men hvis det handler om at du regner med at misse en træning hist og her, så vil "rigtig" HST være mindst ligeså godt - det er jo også fullbody ca 3 gange om ugen.

Hvordan vil du både køre tung hver gang og have progression?

Link to comment
Share on other sites

Sagtens - man kan kalde det er fullbody program med frekvent progression og start på submaksimale vægte for at mulig gøre progressionen... det er bare så langt et navn :D

Grundprincipperne i HST:

- træning af kroppen med max. 48 timers mellemrum

- løbende progression

- submaksimale vægte for at kunne lave progression

- SD for at kunne opnå vækst stimuli fra de submaksimale vægte

Om det ikke lige bliver med 48 timers mellemrum fordi et træningspas skippes eller rykkes til dagen efter, betyder ikke det helt store. Progressionen er stadig vigtig uanset om der skippes et træningspas eller ej (dermed også de sidste 2, med mindre formkurven er kraftigt opadgående).

Om man så vil kalde det HST eller "fullbodyprogrammedfrekventprogressionogstartpåsubmaksimalevægteforatmuliggøreprogressionen" kan være underordnet :)

Link to comment
Share on other sites

Jo

Øhm...Nej :) i blander det ALT for meget sammen med måden der trænes på desværre - eksempelvis er det næsten blevet standard herinde at HST = "fullbody 3 gange om ugen" :)

Ikke dermed sagt at i ikke evner at distancere jer fra mantraen, i kan jo sagtens forklare tingene på et nøgternt plan - men som udgangspunkt er det altid, "3 gange om ugen, fullbody".

Link to comment
Share on other sites

Der er mange ting HST principperne ikke er optimale for:

- styrkeorienterede resultater

- sportsspecifikke krav

- eksplosionskraft

Hvad det derimod virker for:

- muskelvækst (hint: hypertrophy specific training)

- muskelbevaring i forbindelse med kcal underskud (samme principper som ved opbygning)

Der er selvsagt en masse overlap. Det er svært at lave en større muskel svagere, men styrkevindinger er sekundære resultater i forbindelse med et HST program - men ingen tvivl om styrken stiger markant for de fleste.

Årsagen skal højst sandsynlig findes i den frekvente træning af øvelserne. For noget tid siden, linkede jeg en undersøgelse som sammenlignede resultaterne ved 3/ugen vs. 1/ugen med samme workload, hvor 3/ugen's resultater var klart overlegne både muskelvækst- og styrkemæssigt.

Link to comment
Share on other sites

For noget tid siden, linkede jeg en undersøgelse som sammenlignede resultaterne ved 3/ugen vs. 1/ugen med samme workload, hvor 3/ugen's resultater var klart overlegne både muskelvækst- og styrkemæssigt.

Yepper - ikke fordi vi er uenige om at frekvensen er god - og klart bedre end 1 - så var lige de undersøgelser (hvis vi tænker på desamme) altså ikke så godt gennemtænkt og objektive.

Men jeg er enig i at 3 gange er bedre end 1 gang - medmindre man spørger en HIT'er.

Link to comment
Share on other sites

Tulle >>> Jeg synes da det lyder som en fin ide. Så længe du kan øge vægten hver anden uge eller lign. så skulle det vel være fint nok med progressionen. Hvis du så igennem længere tid ikke kan øge vægten, så kan du holde en uges deload/pause. På den måde skulle du kunne vokse af de samme vægte igen.

Andre >>> Btw: Hvad er der blevet af det gode gamle "en stærk muskel er en stor muskel"? B)

Link to comment
Share on other sites

Yepper - ikke fordi vi er uenige om at frekvensen er god - og klart bedre end 1 - så var lige de undersøgelser (hvis vi tænker på desamme) altså ikke så godt gennemtænkt og objektive.

Det tror jeg ikke, den blev lavet på 3x8 en gang om ugen eller 1x8 tre gange om ugen - samme %-vise belastning mv. Husker ikke noget problem i designet af undersøgelsen... tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

Cillius:

tråden - link

Yep, "selvsvingstråden" som jeg kalder den, i drager godt nok nogle konklusioner i den tråd :) - vi battlede den faktisk lidt i "SPLIT VS. FULLBODY" hvor den var oppe og vende for et par uger tilbage.

Og, jeg er såmænd ikke uenig i at 3 gang er bedre end 1 gang.

Men det tankevækkende ved lige netop den tråd, er at der så kommer et nyt eksempel op der prøver at vise en sammenligning imellem 2 vs. 3 gange - og den undersøgelse er jo heeeelt ude i hampen :)

Link to comment
Share on other sites

Tulle >>> Jeg synes da det lyder som en fin ide. Så længe du kan øge vægten hver anden uge eller lign. så skulle det vel være fint nok med progressionen. Hvis du så igennem længere tid ikke kan øge vægten, så kan du holde en uges deload/pause. På den måde skulle du kunne vokse af de samme vægte igen.

Andre >>> Btw: Hvad er der blevet af det gode gamle "en stærk muskel er en stor muskel"? B)

Tak, det vil jeg forsøge :)

Ikke at jeg ikke vil køre HST igen når det kan lade sig gøre, men som nævnt før så er jeg ikke sikker på hvor meget tid jeg få de næste par mdr. så der vil muligvis være uger jeg kun kan træne 2 gange og så længe jeg ikke er sikker på at kunne give HST den fulde tid og opmærksomhed har jeg ikke lyst til at køre det ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Tulle!

Jeg har ikke fulgt med i om du er vokset af HST, men jeg vil alligevel anbefale, at du kører HST igen.

Det er som regel bedre at køre efter et program end at træne efter hovedet, og der er vel ingen, der siger, at det skal være vildt hårdt?

Hvis det var mig, ville jeg finde 5-6 øvelser, som jeg ville træne hver gang, og måske 5-6 øvelser mere, som trænes når der er tid og lyst.

De 5-6 første øvelser ville jeg træne efter HST dog således, at jeg ville være ligeglad med om jeg fik trænet 1, 2 eller 3 gange om ugen.

De øvrige øvelser ville jeg bare træne f.eks. 2 eller 3 gange 10 gentagelser med en vægt, så det kan mærkes.

Personligt træner jeg jo min egen Hatfield version for bænkpres og dødløft, mens resten trænes efter lyst, og hvis jeg kun træner en gang en uge, så er det den tunge dag. Det giver alligevel en følelse af at være igang, og af at det går den rigtige vej.

Link to comment
Share on other sites

En gang til:

HST er bare en samling principper som kan inkorporeres i ens træning - det er IKKE et færdigt program... det er principper. Det er derfor samtidig vigtigt, at udøveren forstår "the basics" af hvad han/hun foretager sig.. og hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share